شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۸ قبل از ظهر به وقت تهران

اوتیسم اگر درمان نشود خطرناک است ؟

رشته گفتاردرمانی فقط یک علم نیست ، این رشته ترکیبی از علم هنر است . هنر درمان ، هنر مدیریت درمان ، هنر مدیریت خانواده و مراجع و … .
در واقع شما برای اینکه بتوانید تبدیل به یک گفتاردرمانگر ماهری شوید، باید علاوه بر علم و دانشی که در این رشته از طریق تحصیلات آکادمیک به دست می‌آورید، هنر درمان را نیز یاد بگیرید و این هنر درمان بدست نمی‌آید مگر با تجربه کردن و فعالیت بالینی مستمر .

صبر، حوصله، عشق، ارتباط گیری مناسب ، خلاقیت، مدیریت ، انعطاف پذیری ، نظم و… کلیدواژه ها و توانایی های اصلی برای ورود به دنیای گفتاردرمانی می‌باشد .

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کرد ؟ پاسخگویی به این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد اما به صورت کلی در هر گونه اختلال مرتبط با گفتار و زبان افراد باید به سن و زمان طلایی بسیار توجه کرد . اغلب مراجعه کنندگان گفتاردرمانی زمانی مراجعه خواهند کرد که فرصت طلایی درمان رو از دست داده اند و برای این افراد مسیر درمان سخت تر و با صرف هزینه بیشتر طی می‌شود .
همان طور که در پاراگراف قبلی عنوان شد در هر اختلالی باید این زمان طلایی برای درمان را در نظر گرفت و در سنین کودکی این مورد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند ، در واقع در این سنین ، گفتاردرمانگران بسیار با این جمله مواجه می‌شوند ” بچت بزرگ میشه، خوب میشه” . این جمله سمی و خطرناک باعث بسیاری از تاخیرهای رشدی در گفتار و زبان کودکان شده است که جبران آن را با مشکل رو به رو می‌سازد .
وضعیت درآمدی در این رشته مانند هر شغل و حرفه ای بسیار به دانش و توانایی های فردی بستگی دارد اما به صورت کلی اگر بخواهیم پاسخی به این سوال دهیم می‌توان گفت که رشته گفتاردرمانی یکی از رشته های دارای بازار کار خوب با درآمد نسبتا خوب در ایران می‌باشد و در صورتی که قصد مهاجرت هم داشته باشید بهتر است این را بدانید که رشته گفتاردرمانی یکی از ده مشاغل پردرآمد در کشور آمریکا نیز می‌باشد .
از طرفی دیگر فارغ التحصیلان در این رشته بسیار با بازار کاری خوبی مواجه هستند و بعد از فارغ التحصیل شدن باتوجه به حیطه‌ی مورد علاقه شان می‌توانند به سرعت وارد فعالیت های بالینی شوند .

از جمله محل هایی که گفتاردرمانگران می‌توانند مشغول به فعالیت بالینی شوند می‌توان به بیمارستان، کلینیک های خصوصی ، پلی کلینیک ها، مطب های شخصی ، مراکز بهزیستی، مدارس و … اشاره نمود .

 

آیا اوتیسم خطرناک است

در اختلال اوتیسم به دلیل طیف گسترده علائم این امکان وجود دارد که علائم آن در هر فرد به شکل متفاوتی بروز پیدا کند و هر فرد نقاط ضعف و قوت مجزایی را نشان دهد. برای نمونه ممکن است فردی در طیف اوتیسم بتوانند عملکرد زبانی خوبی داشته باشد در حالی که فرد دیگری به هیچ عنوان قادر به صحبت نباشد.

هم چنین ممکن است در بعضی از کودکان برخی از رفتارها و علائم اوتیسم را مشاهده کنیم؛ در حالی که تشخیص اتیسم نگرفتند. به عنوان مثال کودکانی که اوتیسم نیستند نیز ممکن است به دلایلی سرپنجه راه بروند و یا اسباب بازی هایشان را پشت سر هم ردیف کنند اما به مرور این رفتارها از بین می روند. بنابراین اوتیسم می‌تواند در رشد اجتماعی و رفتارهای اون در موقعیت های مختلف تاثیر به سزایی بگذارد.

اوتیسم علائم متنوعی دارد ولی رفتارهای قابل توجهی که مشاهده می شوند شامل نقص در تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط متناسب با سن، محدودیت علایق و رفتار های تکراری و کلیشه ای می باشد.

کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری تماس چشمی، درک و تولید گفتار ، درک احساسات فرد مقابل، دوستیابی نیز با چالش هایی مواجه می باشد. شدت این علائم بسیار متفاوت است و با توجه به نظر متخصص سطح شدت اختلال مشخص می شود.

 

علائم زیر ممکن است به درجات مختلف مشاهده شوند:

⦁ تاخیر در گفتار
⦁ مشکل در ابراز احساسات
⦁ تاخیر درگفتار و حرکت
⦁ مشکل در برقراری ارتباط یا حفظ آن ها
⦁ عدم انعطاف پذیری نسبت به تغییرات
⦁ واکنش بیش از حد یا کمتر از حد به محرک های محیطی
⦁ اکو و تکرار بی هدف گفته های دیگران
⦁ خشونت و خودآزاری
⦁ رفتارهای کلیشه ای و تکراری
⦁ علایق محدود یا منحصر به فرد
⦁ مشکل در درک احساسات دیگران
⦁ اختلال خواب. استرس و تشنج

 

عوامل موثر در بروز اوتیسم چیست

اوتیسم اختلالی پیچیده است که تشخیص عوامل ایجاد کننده آن دشوار است. بررسی های مختلف در دوران پیش از تولد و حین بارداری و جنینی می تواند نشان دهنده علت بروز این اختلال باشد. علاوه بر تاثیر ژنتیک، عوامل محیطی نیز ممکن است در بروز اوتیسم دخیل باشند. انجام تحقیقات گسترده ای در مورد اوتیسم نشان داد که اختلال طیف اوتیسم ۸۰ درصد به ژن ها و ۲۰ درصد به عوامل محیطی وابسته است. توجه کنید که مطالعات تاثیر تزریق واکسن ها در بروز اوتیسم را رد کرده اند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *