پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۸ بعد از ظهر به وقت تهران

اهداف اصلی تشکیل گشت های نامحسوس چیست؟

نماینده مردم در مجلس نهم وزیر کشور را موظف به اظهار نظر در خصوص پرونده پلیس نامحسوس اخلاقی و منتخب مردم اصفهان دانست و گفت: در غیر این صورت آینده خوبی در انتظار رحمانی فضلی نخواهد بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نهم و دهم  به تحلیل مسایل اخیر پیرامون شبکه‌های اجتماعی و فساد اخلاقی موجود در جامعه و همچنین مساله پلیس نامحسوس اخلاقی و رد صلاحیت مینو خالقی پرداخت.
جعفرزاده در خصوص درخواست گروه‌های تندرو برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به دلیل آنچه که آن را گسترش فساد در جامعه از طریق این شبکه ها عنوان می کنند و قتل دختر افغان را منتسب به این مساله عنوان کرده و به طور کلی منتقد عدم برخورد دولت در زمان انتخابات با تلگرام  و اعتقاد دولت به آزادی شبکه‌های اجتماعی هستند گفت: چنین ارتباط دادن‌هایی هیچ محلی از اعراب ندارد.
او با طرح این پرسش که آیا قبل از تاسیس تلگرام قتلی اتفاق نیافتاده بوده؟ گفت: این حرف‌ها بهانه گیری است. اینکه شبکه‌های اجتماعی در بحث انتخابات از رسانه ملی که به دنبال جهت گیری خاص و سانسور اخبار به نفع یک گروه بود پیشی گرفته‌اند سبب عصبانیت تندرو‌ها از فضای مجازی شده و باعث شده این‌ها هر چیزی را به فضای مجازی ارتباط بدهند
این نماینده مجلس اضافه کرد: اینکه در گوشه‌ای از کشور قتلی اتفاق افتاده است دل همه ایرانیان را فارغ از ملیت مقتول به درد آورده اما این ارتباط دادن موضوع به تلگرام و فضای مجازی نشان گر عمق خسارتی است که تندرو‌ها در انتخابات اخیر خورده‌اند.
او افزود: من مایلم این‌ها به این سوال پاسخ دهند که قتل‌هایی در سنوات گذشته در همین ورامین قبل از ظهور فضای مجازی رخ می‌داد چه علل و عواملی داشت؟
جعفرزاده اضافه کرد: من خودم در همین ورامین شاهد بودم قتلی اتفاق افتاد که قاتلین را در آن زمان آنش زدند. آیا دلیل این قتل این بود که قرار است سی چهل سال بعد فضای مجازی اعلام موجودیت کند؟
او تصریح کرد: این‌ها به دنبال فیلترینگ فضای مجازی‌اند تا بتوانند اطلاعات را به نفع خودشان محدود و کانالیزه کنند. گرچه هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. ما شاهدیم که پس از این همه سال موفق نشدند ماهواره‌ها را جمع کنند. مردم به طرق مختلف اطلاعات خودشان را به دست می‌آورند.
نماینده مردم رشت خاطر نشان کرد: ما از اول هم گفتیم که با محدود کردن فضای مجازی مخالفیم. این آماری که اخیرا پخش شده موید این امر است که نیمی از مشترکین تلگرام مردم ایرانند. همین امر باعث شده تندرو‌ها به تکاپو بیفتند.
او پرسشی را در خصوص چرایی گرایش مردم به فضاهای مجازی و علاقه آن‌ها به دریافت اطلاعات از این فضا‌ها و اعتماد بیشتر آن‌ها به شبکه‌های مجازی در مقایسه با رسانه‌های ملی مطرح کرد و دلیل آنرا خلأ رسانه ملی و عدم توفیق آن در بازکردن جای خود در بین مردم دانست.
جعفرزاده افزود: با این محدودیت‌ها و سانسورها و با اهرم ممنوع التصویری شخصیت‌ها توسط صدا و سیما شاهدیم می‌توان به راحتی دلیل گرایش مردم به شبکه‌های اجتماعی را توجیه کرد. همین ممنوع التصویر شدن‌ها باعث شد تا مردم به سمت فضای مجازی بیشتر روی بیاورند .
او در ادامه به مساله پلیس نامحسوس اخلاقی اشاره کرد و گفت: پلیس نامحسوس اخلاقی زمینه نا‌امنی فکری را به وجود می‌آورد. ما در کل کشور برای محیط زیست ۲۷۰۰ محیط بان داریم و درحالی که در تهران برای چنین منظوری ۷۰۰۰ نیرو در نظر گرفته شده است.
این نماینده مجلس چنین کارکردی را خارج از محدوده کارکرد پلیس خواند و گفت: اشتباه این‌ها این است که نمی‌دانند پلیس نمی‌تواند به معنای عمیق کلمه ارشادی عمل کند. ممکن است پلیس تذکر‌هایی بدهد اما ارشادکننده نیست چرا که جنس پلیس ارشادی نیست.
وی افزود: به نظر می‌رسد این مساله هزینه گزافی را بر مملکت تحمیل خواهد کرد و در عین حال موجب امنیتی شدن جامعه خواهد شدچرا که الان همه از هم می‌ترسند.
او در خصوص ارتباط بین پلیس نامحسوس اخلاقی و فضای به وجود آمده ناشی از آن و انتخابات پیش رو گفت: الان شصت کرسی برای مجلس باقی مانده است. باید به هر شکلی شده مردم را از دولت نا‌امید کنند.
او تاکید کرد: در این وضعیت وزارت کشور باید ورود کند تا در انتخابات مرحله دوم چنین مسائلی بر روی مردم اثر گذار نباشد.
نماینده مردم رشت و منتخب مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در صورتی که وزیر کشور در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی کند و یا بگوید من کاره‌ای نیستم‌‌ همان بهتر که درب آن وزارت خانه را با چنین وزیری ببندیم.
او گفت: در همین رابطه در صورتی که در مرحله بعدی وزارت کشور درخصوص پرونده منتخب مردم اصفهان اظهار نظر نکند و موضوع را به بررسی اعتبار نامه‌ها موکول نکند وی را استیضاح خواهیم کرد.
جعفرزاده در پایان تاکید کرد: اگر وزیر کشور در مورد پرونده مینو خالقی و پلیس نامحسوس اخلاقی کوتاهی کند و تنها نقش تماشاگر را بازی کند عاقبت خوبی برای آقای رحمانی فضلی پیش بینی نمی‌کنم.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *