سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۷:۱۰ قبل از ظهر به وقت تهران

انسولین دپو یا قاچاق می شود یا در دست مردم می‌ماند؟

طبق برآورد مسئولان غذا و داروی استان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی وجود دارد که بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از آنان مصرف کننده انسولین هستند. کمبود انسولین در بیماران دیابتی خطراتی از قبیل سکته قلبی، سکته مغزی، اختلال اعصاب محیطی، نارسایی کلیوی، اختلال شنوایی، زخم دیابتی و قطع عضو ناشی از آن، افسردگی و زوال عقل را به دنبال دارد. طبق ادعای مدیر سازمان غذا و داروی استان، بازار عرضه دارو از سال ۹۸ به علت مشکلات تامین و انتقال ارز با کمبود انسولین مواجه شده است. همین موضوع نگرانی هایی را برای بیماران دیابتی و خانواده های آنان به دنبال داشته است که در نتیجه رایزنی های متعدد مردم و رسانه ها از مسئولان کشوری و استانی، برخی از آنان وعده داده بودند که مشکل کمبود انسولین حل خواهد شد. وعده هایی که محقق نشد و همچنان نارضایتی هایی را به دنبال دارد. در پی تماس های متعدد مردم با خراسان برای پیگیری این مسئله به گفت و گو با مسئولان غذا و داروی استان پرداختیم.

 

 

انسولین دپو یا قاچاق می شود یا در دست مردم می‌ماند؟

وضعیت انسولین همچنان نامعلوم است
علی روحبخش، مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که مسئله کمبود انسولین چه موقع حل خواهد شد، می گوید:« ما فقط توزیع کننده هستیم و تنها میزان کمبود را به سازمان غذا و داروی کشور انعکاس می دهیم. بنابراین اطلاعی نداریم که مشکل کمبود انسولین چه موقع حل خواهد شد. این ها منوط به برنامه ریزی های سازمان غذا و داروی کشور است که آن ها نیز درگیر مسائل تامین و انتقال ارز هستند». وی در ادامه به مقایسه آمار انسولین توزیع شده در سال ۹۹ و سال ۹۷ پرداخت و تصریح کرد:« شش ماه اول امسال را با شش ماه اول سال ۹۷ که مشکل انسولین نداشتیم، مقایسه کردم. میزان انسولین نوومیکس و نوورپید توزیع شده تنها مقداری کمتر شده بود و تفاوت فاحشی نداشت. البته ما با افزایش تعداد بیماران دیابتی هم مواجه بوده ایم ولی مقایسه ما نشان می دهد که انسولین تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد کمتر توزیع شده است. بنابراین برای خود ما هم سوال پیش آمد که چرا کمبود این دارو در این حد در سطح جامعه بزرگ شده و التهاب ایجاد کرده است، حال این که انسولین، دپو یا قاچاق شده برای ما هم سوال است. منشأ این قضیه قطعا شرکت های توزیع دارو نیستند چون آمار ما بر اساس آمار توزیع شده شرکت هاست و قطعا دارو از کانال آن ها خارج شده است. روحبخش ادامه می دهد: حالا این که دارو در داروخانه مانده یا در دست مردم، که البته ما به گزینه دوم توجه داریم چون داروخانه دارو را نگه نمی دارد چون می خواهد بفروشد و سرمایه اش برگشت کند، مضاف بر این که بازرسی های ما به طور مرتب انجام می شود. اگر داروخانه ای انسولین به نسخه بازرس نامحسوس ما عرضه نکند، ما سهمیه انسولین آن داروخانه را قطع می کنیم. در شش ماه اخیر تاکنون سهمیه انسولین هفت تا  هشت داروخانه قطع شده است».
وعده ای که عملی نشد
مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال گذشته در گفت و گو با رسانه های خبری این وعده را داده بود که مشکل انسولین حل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این وعده عملی نشده است، می گوید:« آن زمان به ما قول دادند که تولید داخلی انسولین نوومیکس شروع می شود، از آن طرف هم ظاهرا قراردادهای خوبی با شرکت های تولید کننده خارجی بسته بودند. بنابراین براساس صحبت های مدیر کل غذا و دارو و همچنین صحبت های خوش بینانه نمایندگی شرکت های وارد کننده انسولین درباره حل مشکل انسولین، چنین چیزی را اظهار کرده بودم. اما هم اکنون وضعیت نامعلوم است و هیچ اطلاعی ندارم».
تناقض ها درباره انسولین رگولار و NPH
بنا به گزارش خراسان در مهر ۹۹، دکتر «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و داروی کشور اظهار  کرد: بیماران می توانند با مشورت پزشک خود به جای انسولین قلمی از ویال انسولین رگولار و NPH( تولیدات داخلی انسولین) که هیچ تفاوتی با انسولین قلمی ندارد و به وفور یافت می‌شود، استفاده کنند. این درحالی است که گفته های برخی از بیماران دیابتی حاکی از نقض این  نبود تفاوت است و اظهار می کنند انسولین رگولار و NPH اثر بخشی کمی دارد که پاسخ گوی نیازهای ما نیست. روحبخش درباره این موضوع می گوید:« نمی توانم بگویم هیچ تفاوتی وجود ندارد. میزان اثربخشی انسولین لانتوس بیشتر است در حالی که NPH نمی تواند کار آن را انجام بدهد. مورد دیگر بحث کاربرد راحت تر انسولین های قلمی است. نکته این است که بین نبودن دارو و نزدن هیچ دارویی، استفاده از رگولار و NPH قطعا بهتر است. در چند ماه اخیر همین تولیدات داخلی انسولین یک مقطعی با کمبود مواجه شد و من آن را رد نمی کنم. اما هم اکنون از کمبود این دو نوع انسولین چیزی به ما منعکس نشده است».
توزیع ۵ هزار و ۲۰۰ جعبه انسولین از روز یک شنبه 
مدیر کل غذا و داروی استان ضمن بیان این مطلب که پنج هزار و ۲۰۰ جعبه انسولین به تازگی توزیع شده است، افزود:« ما سعی کردیم در این شرایط داروخانه های دولتی مان برخوردارتر باشند تا تهیه انسولین برای بیماران راحت تر باشد. داروخانه امام، هلال احمر، ۲۲ بهمن، حضرت رسول(ص) و داروخانه ای که در کلینیک ویژه قائم قرار دارد، داروخانه های دولتی هستند که در سطح شهر مشهد انسولین را توزیع می کنند. با این حال به دلیل شرایط موجود ما از مردم عذرخواهیم چرا که این حق برای آن ها مسلم است که نسخه ای را که آورده اند به طور کامل دریافت کنند». معاون غذا و دارو در همین خصوص بیان کرد:« مراتب عذرخواهی ما را از مردم بیان کنید اما واقعیت این است که در ماجرای انسولین تامین کننده آن نیستیم و فقط توزیع کننده هستیم. البته به دنبال این هستیم که سهم استان را افزایش دهیم».
وعده ای برای حل مشکل ویزیت مجدد دریافت انسولین
برخی از بیماران دیابتی اظهار  کردند که به  دلیل کمبود انسولین و سهمیه بندی آن، داروخانه ها دیگر تعداد انسولین موجود در نسخه را به طور کامل به ما تحویل نمی دهند. بنابراین  برای دریافت بقیه آن نیاز به نسخه مجدد پزشک پیدا می کنیم که همین موضوع  هزینه پرداخت ویزیت را در این شرایط اقتصادی به ما تحمیل می کند.
جبرائیل موفق، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره می گوید:« قبل از این اتفاقات در بیمه ها  مقرر بود  مطابق آزمایش ها و نسخه پزشک ماهی ۱۰ تا ۲۰ انسولین به بیمار داده شود. بیماران هم معمولا هر دو ماه سهمیه شان را می گرفتند. اما هم اکنون که پزشکان مطابق روال قبل نسخه می نویسند، داروخانه ها به علت کمبود انسولین آن را با تعداد محدود می دهند. در نتیجه انسولین فرد به جای دو ماه در مدت دو هفته تمام می شود و فرد برای دریافت دوباره باید مجدد هزینه ویزیت بدهد. همین ویزیت جدید خود یعنی تحمیل یک بار اضافه به بیمه ها. از سویی هم یکی از بیمه ها در تماسی خواستار حل این مسئله با همکاری ما بود که بیمار با استناد به نسخه قبلش بتواند بقیه دارو را دریافت کند. منتهی این مسئله مشکلات اداری و حقوقی دارد که باید حل شود. هم اکنون با توجه به راه اندازی نسخه الکترونیکی شاید بتوانیم این مسئله را حل کنیم. امیدوارم بتوانیم در هفته های آینده با نشست هایی که می گذاریم این مشکل حل شود».
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *