به گزارش میزان،  کتاب جدیدی از خاطرات «جرج ایچ دابلیو بوش» و پسرش «جرج دابلیو بوش» در دست چاپ است که در آن، این دو رئیس جمهور پیشین آمریکا به طرز بی سابقه‌ای به انتقاد از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، می‌پردازند.

«مارک آپدگروو»، ناشر و تاریخ نویس آمریکایی، به گردآوری خاطرات این پدر و پسر رئیس جمهور پرداخته و نام آن را «آخرین جمهوری خواهان» گذاشته است.

بوش پدر و پسر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را یک «نمایش دراماتیک» دانسته و برای نخستین بار به انتقاد صریح از ترامپ پرداخته اند.

در بخشی از این کتاب صحبت‌های ناشر با بوش پدر مربوط به مه ۲۰۱۶ آمده که در جریان آن بوش گفته است: من علاقه‌ای به ترامپ ندارم. مطلب خاصی درباره او نمی‌دانم؛ اما می‌دانم ترامپ یک لاف زن است. خیلی هم از اینکه رئیس جمهور شد، هیجان زده نشدم.

وقتی ناشر از بوش پدر پرسید: فکر می‌کنید ترامپ برای چه منظور نامزد ریاست جمهوری شد؟ بوش پاسخ داد: او نوعی خودشیفتگی خاص دارد. برای رئیس جمهور شدن و متحد کردن یک ملت با یکدیگر به تواضع و فروتنی نیاز است.

ناشر کتاب «آخرین جمهوری خواهان» به سی‌ان‌ان گفت: اگر به خانواده بوش نگاه کنید، کاملا احساس می‌کنید چه تفاوت‌هایی با ترامپ دارند. ترامپ دقیقا تمام کاری را انجام می‌دهد که خانواده بوش اصلا انجامش نمی‌دادند. به عنوان مثال جرج بوش به شکلی رشد یافته است که همواره به موضوعات بزرگتر فکر می‌کند، اما ترامپ به دنبال شهرت و خودشیفتگی بیشتر است.

بوش پسر نیز در تکمیل سخنانش پدرش به ناشر اظهار کرد: همانطور که شما با بررسی زندگی خانوادگی بوش‌ها متوجه شدید، تواضع و فروتنی بخشی از میراث ما است! این موضوعی است که مردم از شما انتظار دارند و ما اصلا در ترامپ مشاهده نمی‌کنیم.

زمانی که دونالد ترامپ مدعی شد «من مشاور خودم هستم»، بوش پسر در واکنش گفت: خدای من، این مرد هیچ درک درستی از رئیس جمهور بودن ندارد.

در کتاب خاطرات بوش‌ها آمده است: در بدو ورود ترامپ به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، جرج بوش پسر هرگز فکر نمی‌کرد او بتواند پیروز انتخابات شود.

جرج بوش پدر توضیح داد وی برگه انتخابات ریاست جمهوری را خالی به صندوق انداخته است.

بوش پسر دلیل انتخاب نام «آخرین جمهوری خواهان» را اینگونه شرح داد: می‌دانید، همواره نگران آن هستم که من آخرین رئیس جمهور «جمهوری خواه» آمریکا باشم. موضوع این نیست که ترسی از انتخاب «هیلاری کلینتون» دموکرات به عنوان رئیس جمهور آمریکا داشته باشم، بیشتر نگران دوران سختی هستم که حزب جمهوری خواه در آن قرار دارد.