پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۱ بعد از ظهر به وقت تهران

الهه رضایی در کنار برادرزاده هایش +عکس

الهه رضایی مجری ۵۳ ساله کشورمان متولد تهران بوده و کار اجرای کودک را از سال ۱۳۵۸ و از سن ۱۵ سالگی آغاز کرده است.

در ادامه تصویری از خانم الهه رضایی و برادرزاده هایش باران و بردیا، را مشاهده می کنید.

وی در سال ۱۳۵۸ و هنگامی که ۱۵ ساله بود، برای اجرا در برنامه کودک پذیرفته شد و فعالیت خود را آغاز کرد. در تیر ماه همین سال بود که اولین اجرای خود را مقابل دوربین انجام داد. او در دهه شصت خورشیدی به عنوان مجری برنامه کودکان توانست به اوج معروفیت خود در تلویزیون برسد. وی در سال ۱۳۷۸ اجرای برنامه کودک را کنار گذاشت. پس از آن در برخی برنامه‌های بزرگسالان به عنوان مجری به فعالیت پرداخت. وی پس از گذشت سال‌ها، در سال ۱۳۸۹، در برنامه‌ای تحت عنوان «بچه‌های دیروز»، که کارتون‌ها و برنامه‌های قدیمی را بمنظور تجدید خاطره پخش می‌کرد، به اجرای برنامه پرداخت.

گزیده ای از گفت و گوی جام جم با الهه رضایی را می خوانید:

کمی به عقب برگردیم. چگونه به عنوان یک مجری به دنیای هنر وارد شدید؟

انتخاب من به عنوان مجری بسیار اتفاقی بود. سال ۵۸ بود که مدیر گروه کودک آن زمان اعلام کرد تلویزیون به مجری برنامه کودک نیاز دارد. من آن موقع آنقدر درگیر درسم بودم و زیاد وقت تماشای تلویزیون نداشتم. یکی از دوستانم این خبر را به من داد و باهم برای دادن تست به تلویزیون رفتیم و من قبول شدم و تیر ماه همان سال کارم را در تلویزیون آغاز کردم.

از اجرا در آن سال‌های دور برایمان بگویید.

 

از سال ۵۹ تا ۶۷ که جنگ بود و فضای کشور ملتهب، ما باید ذهن بچه‌ها را به سمت و سویی می‌بردیم که تا حدی تشنج جاری در جامعه به آنها منتقل نشود و سرگرم باشند که همین مساله کار ما را دشوار می‌کرد، اما هر چه بود گذشت و خدا را شکر کشورمان هم از شر دشمنان نجات یافت.

 

آن زمان تلویزیون ۲ کانال هم بیشتر نداشت، درست است؟

بله. آن زمان ما ۲ شبکه داشتیم که تنها ۲ ساعت برنامه در آنها پخش می‌شد، چون قدرت خرید فیلم و کارتون به شکل انبوه میسر نبود و همچنین انتخاب مجری توسط مسوولان هم سخت بود.

 

شما یکی از ماندگارترین مجریان سیما هستید، بخصوص برای بچه‌های دیروز. رمز این ماندگاری چیست؟

نمی‌دانم؛ اما شاید همان شیوه اجرا در آن زمان خاص باعث ماندگاری برنامه‌ها و اجرای من در ذهن بسیاری از مردم شده است.

 

چقدر به این مساله معتقدید که بچه‌های امروز چون انتخاب‌های زیادی دارند، کمتر به تلویزیون و برنامه‌های مخصوص‌شان توجه می‌کنند؟

طبیعتا با گسترش تکنولوژی و تغییر زندگی‌ها، انتخاب بچه‌ها هم به همان نسبت گسترده‌تر شده است، اما معتقدم بچه‌ها همیشه با برنامه‌های مخصوص به خودشان می‌توانند ارتباط برقرار کنند، بویژه برنامه‌های عروسکی. درست است که سلیقه بچه‌های دیروز با بچه‌های امروز بسیار متفاوت است، اما دنیای آنها هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند و همیشه می‌توانند با عروسک‌های محبوب‌شان ارتباط برقرار کنند.

 

مهم‌ترین فرق بچه‌های دیروز و امروز از نگاه شما؟

فکر می‌کنم بچه‌های دیروز با این که انتخاب‌های کمتری داشتند، اما خاطره‌های بیشتری نسبت به بچه‌های امروز دارند.

 

مساله این است که متاسفانه لحن بعضی مجریان امروز برنامه‌های کودک، مناسب و درست نیست. در این مورد چه نظری دارید؟

بله، حق با شماست و این مساله یکی از مشکلات جدی برنامه‌های کودک محسوب می‌شود که امیدوارم مسوولان و دست‌اندرکاران بیشتر به این موضوع توجه کنند.

 

 

وقتی شما در سازمان صدا و سیما فعالیت داشتید آیا صحبتی از اختصاص یک شبکه خاص برای کودکان مطرح بود یا خیر؟

بله. از همان زمان مدیران سیما این دغدغه را داشتند و خوشبختانه بالاخره شبکه ۲ به کودکان رسید و حالا بچه‌ها خیلی راحت می‌توانند اوقات‌شان را برای دیدن برنامه‌های خودشان بگذرانند.

 

خودتان امروز چقدر مخاطب برنامه‌های کودک هستید؟

باور کنید چون زمان کافی‌ در اختیار ندارم کمتر فرصت می‌کنم برنامه‌های کودک را ببینم.

 

انیمیشن‌های مورد علاقه‌تان.

بیشتر انیمیشن‌های قدیمی را دوست دارم بخصوص پلنگ صورتی و در مورد پینوکیو هم باید بگویم به نظرم او شخصیتی داشت که بیشتر بچه‌ها را با کارهایش مضطرب می‌کرد.

 

از برنامه بچه‌های دیروز و استقبالی که از آن شده است، برایمان بگویید.

خیلی خوشحالم که پس از مدت‌ها من و خانم خامنه دوباره توانستیم خاطرات آن روزها را برای مردم زنده کنیم و خیلی خوب است این برنامه در زمان مناسبی پخش می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند بچه‌های دیروز را دنبال کنند.

 

از دیدن بچه‌های دیروز پس از این همه سال چه احساسی دارید؟

معلم‌‌ها همیشه از دیدن شاگردان قدیمی‌شان که پس از سال‌ها به جایگاه و مرتبه خاصی رسیده‌اند لذت می‌برند. این موضوع برای من هم جور دیگری اتفاق افتاده و می‌افتد. من از دیدن تک‌تک بچه‌های دیروز که به رتبه اجتماعی خوبی رسیده‌اند لذت می‌برم و احساس غرور می‌کنم.

 

چه تعریفی از یک مجری کودک دارید؟

به نظرم یک مجری کودک باید بتواند با کودکان ارتباط خوبی برقرار کند.

خاطرم هست خانم فریده معلمی از مجریان خوب گروه کودک بود که در زمان خودش با کلام شیرینش بیشترین تاثیرگذاری را بر بچه‌ها داشت. قطعا چنین شخصیت‌هایی در ذهن بچه‌ها ماندگار خواهند شد. معتقدم یک مجری خوب می‌تواند مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *