پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۴ بعد از ظهر به وقت تهران

افزایش خیابان‌گردی شبانه دختران جوان در قزوین

مجله انلاین دوستان :  از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد و درست از زمانی که در فصل سرما ساعت تاریکی محسوب می شود شاهد حضور تعداد زیادی از دختران جوان در خیابان های خاصی در شهر هستیم که علاوه بر این که بالا رفتن امنیت در استان را نشان میدهد میتواند علایم هشدار دهنده زیادی برای خانواده ها داشته باشد.

dustaan.com-اخبارروز-اخبار-روز-ایران-جهان-خبرپو-خبریاب-خبر-خوان-شهرخبر-افزایش خیابان‌گردی شبانه دختران جوان در قزوین خیابان خیام را همه می شناسند، خیابانی فروشگاهی که اغلب پاتوق گشت و گذار شبانه مردم شهر و به خصوص جوانان قزوین است
اگرچه پیاده روی و گشت وگذار های شبانه در این خیابان ماجرای تازه ای نیست اما چند وقتی است حضور دختران جوان در ساعات انتهایی شب در خیابان های مرکزی و به خصوص خیابان های خیام افزایش چشم گیری داشته است.

تابناک/ استان قزوین استانی مذهبی است با خانواده هایی که قواعد زندگی در شهرهای کوچک را خوب می دانند، این استان اما درکنار همه جاذبه های فرهنگی، مذهبی و گردشگری خاص خود دانشگاه های فراوانی را در خود جای داده است و به طبع آن و از سوی دیگر نزدیکی به پایتخت و شهرهای همجوار تعداد زیادی از دانش جویان دختر و پسر استان قزوین را برای تحصیل انتخاب می کنند.

پایین بودن قیمت اجاره بها، نزدیکی به پایتخت و داشتن دانشگاه های معتبر سبب شده تا قزوین میزبان دانشجویانی باشد که هر کدام به نوعی فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را به همراه دارند. اما گویا تفاوت های فرهنگی آن هم حضور تعداد زیادی از دانش جویان استان تهران در قزوین سبب شده تا در سالیان اخیر معضلات فرهنگی و اجتماعی در شهر افزایش پیدا کند.

شاید تغییر پوشش در دختران و پسران جوان و تغییر ضاعقه آن ها در انتخاب لباس اولین ره آورد فرهنگی حضور این دانشجویان در شهر بوده است و اینک استانی که تا هیمن چنددهه قبل دارالجنه خوانده میشد امروز شاهد دخترانی با حجاب نه چندان مناسب است که در کنار مادران چادری خود زندگی می کنند.

اگرچه انتخاب پوشش و حجاب تا حد زیادی سلیقه ای و بسته به اعتقادات فرد است ولی عواقب خاصی در اجتماع را نیز به دنبال دارد با این حال ماجرای این روزهای قزوین از حجاب کمی فراتر رفته و شهری که اصولا بعد از تاریکی به تعطیلی می کشید امروز تا ساعات پایانی شب شاهد دختران جوانی است که بدون حضور خانواده در خیابان برای خرید و تفریح در حال حرکت هستند.

این ماجرا ولی همان قدر که تاییدی بر امنیت شهر و اطمینان مردم به نیروهای امنیتی نظیر نیروی انتظامی است می تواند نشان گر بی توجهی خانواده ها نسبت به برخی از مسایل فرهنگی و اجتماعی باشد که در زمان نه چندان دوری به عنوان یک هنجار اجتماعی تلقی می شد.

البته منظور نگارنده از نگارش این مطلب به هیچ وجه این نیست که حضور بانوان و زنان در شهر و خیابان های آن دچار اشکال است و یا دخترانی که شبها در شهر خیابان گردی می کنند مشکل دار هستند بلکه مشکلات اجتماعی فراوانی از قبل همین خیابان گردی های شبانه گریبانگیر شهرهای مجاور ماست و تلاش ما این است که خانواده ها قبل از رسیدن به بحران به فکر باشند.

و با وجود همه کاستی هایی که برای رفاه و تفریح جوانان در شهر وجود دارد اما لزوم دقت نظر و احتیاط خانواده ها در خصوص جوانان آن ها هم چنان وجود دارد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *