پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵ بعد از ظهر به وقت تهران

اعتراض ها به قوانین جدید «کپی رایت در اروپا» جنجالی شد

نسخه های ایتالیایی، اسپانیایی و لهستانی ویکی پدیا در اعتراض به قوانین جدید اتحادیه اروپا در خصوص قانون کپی رایت امروز صفحات خود را به حالت خاموشی دراوردند.

به گزارش انتخاب به نقل از سی نت، از چند روز پیش روند اعتراض های ویکی پدیا به قوانین اتحادیه اروپا آغاز شد .اما به نظر می رسد این اعتراض ها در برخی کشورها به شکلی جدی تر دنبال می شود.

اعتراض ها بر اساس تصمیم گیری ها در خصوص قوانین جدید اتحادیه اروپا است که البته هنوز به نتیجه گیری دقیق نرسیده اند. قوانینی که احتمالا منجر به محدود شدن فعالیت وبسایت هایی مثل ویکی پدیا می شوند .درواقع این نوع قوانین تا حد زیادی می تواند  فعالیت های کاربران آنلاین را نیز محدود تر کند.

پژوهشگران حاضر در اسپانیا، ایتالیا و لهستان فعلا از دسترسی به ویکی پدیا محروم شده اند و احتمالا باید برای یک یا ۲ روز بدون ویکی پدیا کار کنند، زیرا نسخه دایره المعارف آنلاین رایگان در این کشورها موقتا دسترسی به اعتراض در مورد قانون حق نسخه برداری بحث انگیز ، محدود شده است.

پیش بینی می شود برخی سایت های اروپایی ویکیپدیا تا زمانی که از رای مجلس نرسیده اند، در دسترس نخواهند بود.

جالب است بدانید که  پیش از رای گیری  این هفته،در خصوص قوانین کپی رایت اعتراض هایی گسترده در سراسر  قاره اروپا علیه این قوانین به راه افتاد. اعتراض هایی که البته بخش هایی از آن نیز به سرعت مسدود شد.

دستورالعمل مربوط به کپی رایت اتحادیه اروپا اولین بار در خصوص حقوق تکثیر در سال ۲۰۰۱ به روز رسانی شد. برخی از برجسته ترین کارشناسان فناوری از سراسر جهان بارها و بارها قوانین مرتبط با کپی رایت به ویژه در حوزه تکنولوژی را مورد بخث و بررسی قرار داده اند.

اعتراض ها به قوانین جدید «کپی رایت در اروپا» جنجالی شد / مسدودی صفحات ویکی پدیا در 3 کشور اروپایی

در ماه ژوئن، جیمی ویلز، بنیانگذار ویکی پدیا، به بیش از ۱۰۰ پیشگام عرصه تکنولوژی پیوست که از تا پارلمان اروپا درخواست می کرد قوانین کپی رایت را بازبینی کند.دیگر امضا کنندگان این نامه شامل وینت سرف، یکی از “پدران اینترنت” و تیم برنرز لی، مخترع شبکه جهانی وب است.

از جمله مسائل مطرح شده در این لایحه، یک ماده مبهم (ماده ۱۳) است که  وبسایتهای محبوب ( تا ۲۰ درصد از سایتها) را شامل می شود.موضوع مبهم دیگر ، ماده ۱۱ است که  به عنوان “مالیات پیوند” نامیده می شود. قانون گذاران قصد دارند بر اساس این قانون هزینه های وب سایت را برای پیوند به اخبار و استفاده از قطعات متن اخذ کنند.

بر همین اساس نیز، روز گذشته ویکی پدیای ایتالیا تمام صفحات خود  را به یک بیانیه افزایش آگاهی در خصوص رای گیری های آینده  (ممنوعیت برخی موارد قانونی) اختصاص داد. در بخشی از این بیانیه می خوانیم؛

در تاریخ ۵ ژوئیه ۲۰۱۸،  پارلمان اروپا رأی خواهد داد که آیا باید یک پیشنهاد جدید راجع به قوانین مربوط به حق چاپ داشته باشیم یا خیر. اگر این بررسی تایید شود، به طور قابل توجهی به باز بودن فضای اینترنت آسیب خواهد رسید.

این دستورالعمل به جای به روز رسانی قوانین حق تکثیر در اروپا و ترویج مشارکت همه شهروندان در جامعه اطلاعات،به مثابه تهدید آزادی آنلاین و ایجاد موانع دسترسی به وب، توسعه موانع، فیلترها و محدودیت های جدید است.

اگر پیشنهاد در قالب فعلی خود تایید شود، می تواند دسترسی به یک مقاله خبری موجود در شبکه های اجتماعی را محدود کرده یا  ویکی پدیا  را در معرض خطر قرار دهد.”

همانطور که قبلا توضیح داده شد، یکی از بزرگترین مشکلات موجود در قانون جدید، این است که آن را به صورت ضربانی نوشته اند و جزئیات کافی در مورد چگونگی اجرای الزامات آن ارائه نمی شود. به عنوان مثال، الزام آن که وب سایت ها اقدامات لازم را برای جلوگیری از ارائه مطالب حق نسخه برداری در خدمات خود نشان می دهند، پیشنهاد می کند “تکنولوژی های تشخیص محتوا” برای نظارت بر آپلود ها استفاده شود. این  به این معنی است،که کارشناسان را مجبور می کند تا  هر پلت فرم را به ابزاری ویژه برای بررسی محتوا تجهیز کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *