سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۹ قبل از ظهر به وقت تهران

اظهار تاسف علی لاریجانی از اقدام دادستانی مشهد

علی لاریجانی اقدام دادستانی مشهد برای لغو سخنرانی نایب رییس مجلس و پلمب مکان سخنرانی علی مطهری را تاسف‌آور توصیف کرد.

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رییس مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی اقدام دادستانی مشهد برای لغو سخنرانی نایب رییس مجلس و پلمب مکان سخنرانی علی مطهری را تاسف‌آور توصیف کرد.

علی لاریجانی در نطق امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تاسف‌آور دانستن اقدام دادستانی مشهد برای لغو سخنرانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی و پلمب مکان سخنرانی، گفت: این رفتار موجب این همه بحث در کشور شد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون‌گذار، شورای  تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است. فرضا اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه خواهد شد، راه‌کار آن طرح موضوع در شورای تامین استان و تصمیم جمعی است. بنده نمی‌خواهم فعلا قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان محترم را نشنیده‌ام اما از روز قبل از اربعین که در جریان قرار گرفتم و موضوع را با رییس محترم قوه قضاییه در میان گذاشتم، ایشان هم ترجیح امر را بحث در شورای تامین و تصمیم‌گیری در آن می‌دانستند و آقای استاندار خراسان رضوی در تماس با این جانب گفتند «ما از نظر شورای تامین استان هیچ مشکل امنیتی پیش‌بینی نمی‌کنیم». وزیر محترم کشور هم در روز اربعین همین معنا را بیان کردند.

 

لاریجانی ادامه داد: شورای تامین برای بررسی همه جانبه همین امور است که هر نهاد عضو اطلاعات دست یافته خود را مطرح کند تا در حکومت با نظر صائب و قاطع عمل شود.( احسنت احسنت نمایندگان مجلس را در پی داشت.)

 

وی متذکر شد:‌ این گونه رفتارهای تک روانه در مستندترین وجه آن خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف می‌شود که به هیچ وجه مصلحت کشور آن هم در شرایط حساس فعلی نمی‌باشد البته به نظر می‌رسد استانداران در این گونه موارد به عنوان رییس شورای تامین استان و مسئول امنیت استان باید دستور صریح به نیروی انتظامی دهند و قبل از بروز حادثه جلوی این اقدامات را بگیرند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با مامور کردن کمیسیون شوراها و امور داخلی، گفت: لازم است این کمیسیون ابعاد موضوع  و همچنین موارد مشابه را که در خبرها آمده است را رسیدگی و نتایج کار را به مجلس گزارش کند البته نظر مسئولان مربوطه در قوه قضاییه و دولت نیز باید اخذ شود و نظر جامع ارائه شود تا از تکرار این اقدامات در کشور جلوگیری شود.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق خود با تشکر از برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی، گفت: مسلمانان اراده خود را در پیمودن راه حسین(ع) به جهانیان نشان دادند. گرچه برخی رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در یک واکنش غیرحرفه‌ای در مقابل سیل خروشان عاشقان حسین(ع) لب فرو بستند اما چنین بغض رسانه‌ای از ارزش حرکت توفنده اربعین نمی‌کاهد. اربعین حسینی علاوه بر اینکه قلوب مومنان را متحول کرد در مقابل انحطاط و آشفتگی اخلاقی و سیاسی دنیای غرب بار دیگر راهی نو در همبستگی اجتماعی بر مبنای معنویت و اخلاق را نشان داد تا دل‌های دور افتاده از یکدیگر و مایوس از آینده بشریت با دیدن اوج فداکاری و ایثار مکتب حسینی خودآگاهی فطری خود را باز یابند.

 

لاریجانی با آرزوی قبولی طاعات و عزاداری همه مسلمان به ویژه ملت عزیز، گفت: لازم می‌دانم از همت عالی حکومت و ملت عراق سپاسگزاری می‌کنم که با دقت و نظم سلامت و آرامش راهپیمایان را فراهم کردند. همچنین از وزارت کشور، استانداران مرزهای غربی و جنوبی کشور، سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، هلال احمر، وزارت خارجه و اطلاعات و صدا و سیما و رسانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در این عزم ملی شورآفرین انجام وظیفه کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی از مقامات مسئول خواست تا تمهیدات لازم هنگام بازگشت عزاداران تدارک دیده شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان مغرضانه رییس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: همانطور که نمایندگان محترم اطلاع دارند، پس از توافق هسته‌ای  جدای از چند کشور معاند و برخی جریان‌های داخلی آمریکا، عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نگاه مثبت ابراز تمایل و همکاری‌های گسترده با ایران کردند اما از طرف دیگر حدود ۵۰ طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل این توافق مطرح شد که در هفته گذشته نیز دو طرح از تصویب آنان گذشت. نکته عجیب، اظهارات رییس مجلس نمایندگان آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد «ایران نقض برجام کرده است» به تصور اینکه با این بهانه اقدامات غیرمعقول و غیرمسئولانه خود را توجیه کند. حال ببینیم این ادعای رییس مجلس نمایندگان آمریکا  حتی در بین مسئولان آمریکایی قابل تایید است؟

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یک سال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد، حداقل ۴۰ بار مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی در این باره و نحوه رفتار ایران اظهار نظر کرده‌اند. رییس جمهور آمریکا، وزرای خارجه و انرژی آمریکا، نماینده آمریکا در سازمان ملل و حتی سرویس تحقیقاتی کنگره، دبیرکل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر یک چند بار درباره پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه یا گزارش یا اظهارنظر کرده‌اند. حتی رییس‌جمهور آمریکا در پنجمین اظهارنظر تاییدی خود پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد «استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته‌ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یک سال است که دلیل و مدرک داریم که نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده و این فقط نظر من یا مشاورانم نیست، سازمان اطلاعاتی و ارتش هم این حرف را می‌زنند.»

 

لاریجانی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در ۱۳ مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است. آژانس در اکتبر ۲۰۱۶ اینگونه نظر داد «من می‌توانم تایید کنم که ایران به تعهداتش پایبند بوده و ایران در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین‌الملل وعده داده است.» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد «من جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای تعهدات هسته‌ای آن گونه که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بیان کرد، تحسین می‌کنم.» موضوع پایبندی به تعهدات از جانب ایران در حدی تکرار شد که مسئول سیاست خارجه اروپا  یک ماه در نشست وزرای خارجه ۵+۱ با ایران اعلام کرد «روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار عالی بوده است»

 

رییس مجلس شورای اسلامی از رییس مجلس نمایندگان آمریکا پرسید: آیا این همه اظهارنظر در تایید انجام تعهدات ایران کافی نیست؟ این رفتار نمونه یک انسان غیرصادقانه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت) به حق بارها متذکر شده‌اند که «به اینها و قول‌شان نمی‌توان اعتماد کرد» البته شاید هدف این آقا که در انتخابات اخیر آمریکا با الفاظ موهنی درباره ترامپ موضع‌گیری کرد این است که شرایطی را فراهم آورد تا رییس‌جمهور جدید آمریکا از ابتدا با دردسر جدی مواجه شود چرا که روشن است ایران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با محکوم کردن رفتار تروریست‌های جهان اسلام، گفت: دنیا در پی آشفتگی فاجعه‌آمیز تروریست‌ها زیان‌های جبران ناپذیری را تحمل کرده است نظیر آنچه که در سوریه، یمن، عراق، بحران و لیبی رخ داد، اما اقدامات اخیر در عراق و سوریه علیه تروریست‌ها با توفیقاتی همراه بود که جنبه راهبردی دارد و انفجارات کوری از سنخ اقدام تروریستی روز گذشته در مسجد مسلمانان افغانستان نشانگر استیصال آنان است. جمهوری اسلامی در بحران چند سال اخیر بارها همه طرف‌ها را به راه‌حل سیاسی دعوت کرد تا مجال از تروریست‌ها گرفته شود اما ظاهرا تروریست‌ها برای برخی کشورهای منطقه نقطه امید بوده‌اند. امروز این تصور واهی رنگ باخته ولی به قیمت جان هزاران نفر و خسارات مادی فراوان.

 

لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی با مسلمانان افغانستان و نیجریه در مصیبت‌های روزهای اخیر همدردی می‌کند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *