پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵ بعد از ظهر به وقت تهران

اشوب در پایتخت ارمنستان/ بیش از ۶۰مجروح/ ۷۰ نفر تاکنون بازداشت شده اند

ایروان پایتخت ارمنستان در ادامه تحولات پیاپی امنیتی دو هفته گذشته که پس از اشغال ساختمان پلیس منطقه اربونی آغاز شد، با حضور معترضان پرشمار در خیابان ها به نا آرامی گرائید و در جریان درگیری های شبانه ده ها نفر زخمی و ۵۰ تن نیز بازداشت شدند.

%postname%

آناهید آیتایان سخنگوی وزارت بهداشت ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد که ۶۰ نفر در درگیری های شامگاه گذشته که ساعت ها ادامه یافت، مجروح شدند و به بیمارستان ها انتقال یافتند.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه هم گزارش داد: هفت مامور پلیس نیز در درگیری ها زخمی شدند که جراحت یکی از آنان بر اثر شلیک گلوله بوده و برای درمان در بیمارستان بستری شده است و واوضاع همچنان ملتهب است.

این تظاهرات به نشانه حمایت از مردان مسلح برگزار می شود نزدیک مرکز پلیس اشغال شده برگزار می شود که از دو هفته پیش به پناهگاه تحت محاصره گروگانگیران با چهار گروگان تبدیل شده و با وجود مذاکرات گسترده هنوز حاضر به تسلیم خود نشده اند.

گروگانگیران از دولت ارمنستان خواسته بودند، ژرایر سفیلیان رهبر جنبش ضد دولتی نووایا آرمنیا را از زندان آزاد کند که گفته می شود در نبردهای منطقه مورد مناقشه قره باغ بین این کشور و جمهوری آذربایجان جنگیده است.

وی براساس رای یک دادگاه به جرم نگهداری غیر قانونی اسلحه و مهمات به تحمل زندان محکوم شده است.

مردان مسلح که شمار آنان پیش از این بین ۲۵ تا ۳۰ نفر اعلام شده، ۱۰ روز قبل پس از آزاد کردن گروگان های قبلی، چهار عضو یک گروه پزشکی را که برای درمان مجروحان به داخل ساختمان رفته بودند، گروگان گرفتند.

تاکنون در جریان این وقایع یک مقام ارشد پلیس ارمنستان کشته، دو مامور دیگر نیز مجروح شده اند و بر اثر تیراندازی متقابل پنج گروگانگیر آسیب دیده اند.

مردان مسلح اعلام کرده اند تا زمان استعفای سرژ سرکیسیان رییس جمهوری، اعضای دولت ارمنستان و همچنین تشکیل دولت جدید بدون حضور مقام های کنونی به مقاومت ادامه خواهند داد و از مردم نیز خواسته اند، تظاهرات گسترده اعتراض آمیز برپا کنند.

در برخی گزارش ها نیز اعلام شده بود که مردان مسلح در صدد اشغال همزمان چند مرکز دولتی بودند که عملی نشد.

بر خلاف وقایع شب گذشته، از زمان آغاز اشغال گروه هایی از مردم به نشانه حمایت از خواسته های مردان مسلح چند بار تظاهرات و تجمع در شهر ایروان برگزار کردند که در موارد زیادی بدون دخالت پلیس و بروز درگیری پایان یافت.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *