پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۵ قبل از ظهر به وقت تهران

استعفای داماد حداد عادل به‌ دلیل دو تابعیتی؟

 «دامادها» از اعضای خانواده محسوب می‌شوند و در اکثر مواقع خانواده‌ها درخواست مردی برای همسری دخترشان را می‌پذیرند که دارای حداقل اشتراکات از نظر فرهنگی با آنها باشد؛ چرا که تضاد فرهنگی در اکثر موارد نتیجه خوبی نداشته است. سیاسیون هم همین‌گونه هستند و معمولا به خواستگاری پاسخ مثبت می‌دهند که دارای گرایش سیاسی یکسان با خودشان باشد البته در مواردی مشاهده شده که خانواده داماد از نظر گرایش سیاسی در طیف رقیب خانواده عروس هستند و زندگی آن زوج بدون اختلافات عمیق برقرار بوده است. مانند صادق زیباکلام اصلاح‌طلب که دخترش همسر زهیر پسر احمد توکلی اصولگراست و سال‌هاست در کنار هم زندگی خوبی دارند. زهیر به آرمان گفته است که صادق زیباکلام در مقام پدرهمسرش هیچ‌گاه عقاید احمد توکلی را به نقد نکشیده است و در وصف پدرهمسرش تاکید می‌کند که «آقای زیباکلام پشت در پشت بچه تهران قدیم است و خصلت‌‌های جوانمردی بسیار زیبایی دارد که تا از نزدیک با ایشان تماس نداشته باشید، متوجه نمی‌شوید. به نظر من دینداری بدون جوانمردی خطرش از بی‌دینی بیشتر است. اگر چه آقای زیباکلام را وقتی که از نزدیک بشناسید متوجه خواهید شد که تقیدشان به نماز و روزه ازبرخی مدعیان قوی‌تر است. مثلا در شب یلدا حاضر به حضور در هیچ جمعی نشد و گفتند به احترام ماه محرم در مراسم شب یلدا شرکت نمی‌کنم. در حالی که خود من که ادعایم به آسمان می‌رسد در ۲ ‌میهمانی حاضر شدم.» اظهارات پسر توکلی نشان می‌دهد که روابط او با صادق زیباکلام در حوزه فرهنگی و خانوادگی تعریف شده است که شاید دلیل آن را بتوان دور بودن ازتنش‌های سیاسی دانست. این‌گونه ازدواج‌ها در سیاسیون قدیمی هم بوده که آنها نیز روابط خانوادگی را ارجح بر سیاست دانسته و زندگی خوبی دارند. اما ماجرا زمانی جالب می‌شود که یک اصولگرای دو آتشه با یک فرد ایرانی متولد آمریکا فامیل می‌شود.

معرفی روح‌ا… رحمانی

چندی قبل هدی حداد عادل درباره ازدواجش با یکی از کارمندان شرکت مایکروسافت گفت: در زمانی که در خارج از کشور بودم با وی آشنا شدم و به خاطر علاقه‌ای که ایشان به ایران و فرهنگ آن و امت اسلامی داشته حاضر شد تا رنج مهاجرت و غربت را به جان بخرد و به ایران بیاید و در اینجا زندگی کند. جالب آنجاست که هدی حدادعادل در یک برنامه تلویزیونی که همراه پدرش در آن حضور داشت، این‌چنین درباره همسرش صحبت کرد، اما پدر او یعنی غلامعلی حدادعادل در آن برنامه درباره همسر هدی سکوت کرد و ترجیح داد به سخن گفتن از داماد بزرگش بپردازد.

متولد آمریکا هستم

روح‌ا… رحمانی که مدیریت برنامه‌های سابق میکروسافت و آمازون را بر عهده داشته، چندی قبل در گفت‌وگویی که با تسنیم داشت، چنین گفت:«من متولد آمریکا و بزرگ‌شده این کشور هستم. دوران مهد کودک تا دکترا و نهایتا کارم در بخش صنعت را هم در همین کشور سپری کردم.» البته پدر و مادر او ایرانی و اهل مشهد هستند اما خودش از تولد تا آن زمان که با هدی ازدواج کرد، آمریکایی تلقی می‌شد. نکته جالب آنجاست که رحمانی گفته است:«در آمریکا یک چیزی رایج هست و آن اینکه اگر در یک شرکت به حداقل موفقیتی دست یابید، تمامی شرکت‌های دیگر به شما زنگ می‌زنند و می‌خواهند شما را به استخدام خودشان درآورند. من در اواخر فعالیت‌هایم در آمریکا دعوت از گوگل، فیس‌بوک و لینکدین داشتم و چند شرکت دیگر هم بودند که دعوت به مصاحبه کردند. خوبی این پیشنهادات این است که وقتی زیاد می‌شوند، خودتان می‌توانید انتخاب کنید.» او در حالی از پیشنهاد فیس بوک به خودش صحبت کرده که غلامعلی حداد عادل تاکید دارد «برای حفظ آرامش فرهنگی در جامعه نباید ماهواره و اینترنت رها شده و فیس بوک و توئیتر آزاد شوند.» و جالب اینکه روح‌ا… رحمانی درباره حضورش در ایران برخلاف آنچه هدی حدادعادل «علاقه به ایران و فرهنگ ایرانی» عنوان کرده بود، می‌گوید:«خواستم به ایران بیایم، چون فرصت‌های فوق‌العاده‌ای در این کشور نهفته است و از این طریق به بشر خدمت کنم. تفاوت بزرگی بین کارهایی که در ایران انجام می‌دهم و در آمریکا می‌کردم، هست و آن اینکه وقتی در آمریکا بودم محصول می‌ساختم اما در ایران کشور می‌سازم. یکی از کارهایی که در ایران می‌کنم این است که هیات علمی دانشگاه تهران هستم و با دانشجویان در حوزه کارآفرینی کار می‌کنم؛ با دانشجویان کار می‌کنم تا بعد از اتمام تحصیلات‌شان منتظر استخدام نباشند و بتوانند بروند کسب‌و‌کار و شرکت خود را بزنند.»

استعفا برای دو تابعیتی بودن

این روزها که بحث مسئولان دو تابعیتی گرم است و نسبت به فعالیت آنها مباحثی مطرح شد، وزیر اطلاعات در ۱۱ آبان ماه خبر داد که «با استعفای دو هفته پیش تنها مدیر دو تابعیتی، اکنون در میان مسئولان کشور در رده‌های مختلف هیچ مدیر دو تابعیتی نداریم.» دیروز این خبر منتشر شد: «داماد غلامعلی حدادعادل به دلیل دو تابعیتی بودن از فعالیت در وزارت ارتباطات استعفا داد.» روح‌ا… رحمانی مدیر برنامه‌های سابق مایکروسافت و آمازون بعد از دو ماه فعالیت در وزارت ارتباطات به دلیل قانون مدیریت خدمات کشوری، از مدیرکلی دفتر امور نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری این وزارتخانه استعفا کرد. این استعفا به دلیل دوتابعیتی بودن رحمانی انجام شد. روح‌ا… رحمانی، داماد غلامعلی حدادعادل است.» البته وزیر اطلاعات از این موضوع هم انتقاد کردکه«طوری مساله دو تابعیتی مطرح می‌شود که انگار هر فردی که دو تابعیتی است، فاسد، بیگانه، وطن فروش یا جاسوس است.» با توجه به استعفای روح‌ا… رحمانی از منصب دولتی و بازخوانی اهداف حضورش در ایران اکنون باید منتظر ماند که آیا او به آمریکا باز خواهد گشت یا خیر.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *