پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۹ بعد از ظهر به وقت تهران

اسامی محبوب ایرانی ها در ۱۰ سال اخیر کدامند؟

در ۱۰ سال گذشته اسامی مختلف و گاهاً جدید از سوی والدین برای فرزندانشان انتخاب شده است، اما برخی اسامی هستند که در طول این مدت از محبوبیت بالایی برخوردار بودند.

https://www.heiroo.com/wp-content/uploads/2017/10/%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9.jpg

اسامی محبوب ایرانی ها در ۱۰ سال اخیر کدامند؟

تسنیم، نام هر شخص هویتی برای او است تا شناسایی و تشخیص او از دیگران ساده‌تر باشد. علاوه بر این نام اشخاص می‌تواند بر روحیه و شخصیت‌ فرد تأثیر گذارد چراکه تمام عمر او را با این نام خطاب می‌کنند و فرد به نوعی خود را مصداق واقعی آن نام می‌داند.

پیامبر اکرم (ص) هم مؤمنان را به نامگذاری‌ نیکوی فرزندانشان سفارش کرده‌اند و فرموده‌اند: نخستین چیزی که هر کس از شما به فرزندش پیشکش‌ می‌کند نام نیکو است.

امام محمد باقر (ع) نیز در این باره‌ می‌فرمایند:«راست‌ترین نام‌ها، نامی است که گویای عبودیت و بندگی باشد،بهترین نام ها، نام های پیامبران است»

انتخاب نام نیکو برای فرزندان اهمیت زیادی دارد، نام اشخاص جامعه می‌تواند معرف فرهنگ ملی و ارزش‌های اخلاقی آن جامعه باشد همچنین انتخاب نام‌های شخصیت‌های دینی برای فرزندان علاوه بر اینکه معرف دین و آیین افراد است می‌تواند نشانه علاقه به حقایق دین در افراد باشد.

انتخاب نام‌های بزرگان برای افراد باعث می‌شود تا در گذر زمان فرد به علت رابطه‌ عاطفی برقرار شده با نامش و احساس وقار و بزرگی که از این نام دارد، سعی کند تا رفتار و گفتار خود را شبیه آن فرد کند.

از آنجایی که نام‌ها غالباً با انگیزه، عشق و علاقه برای آن فرد انتخاب می شود و با توجه به اینکه در ایران اسلامی مردم علاقه خاصی به ائمه معصومین دارند نام فرزندان خود را از نام ائمه برمی‌گزینند.

در آمار ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال مشاهده می‌شود که در ۱۰ سال اخیر فاطمه همواره رتبه اول در فراوانی نام‌های برگزیده شده برای دختران را داشته است همچنین امیرعلی نیز دارای بیشترین فراوانی در نام‌های برگزیده شده برای پسران در سال‌های اخیر بوده است.

فاطمه‌، زهرا، نازنین‌ زهرا، یسنا‌، زینب، ریحانه، فاطمه‌زهرا، باران، رها، ثنا، مریم‌، سارینا، اسرا، رقیه، نرگس‌، آوا، النا، بهار، ستایش، عسل، سارا، الینا، مهدیس، آیدا، سوگند، ملیکا، نازنین، معصومه، آتنا و اسما، در لیست‌ فراوان‌ترین نام‌های برگزیده‌ برای دختران طبق آمار در ۱۰ سال‌ اخیر بوده است.

همچنین فراوان‌ترین نام‌های‌ برگزیده شده برای پسران در این ۱۰ سال امیرحسین، امیرعلی، ابوالفضل، علیرضا، مهدی، علی، محمدرضا‌، حسین‌، رضا، محمدمهدی، امیررضا، امیرمحمد، محمدامین‌، عرفان، سجاد، محمدجواد، نیما، حمیدرضا‌، سینا‌، امید، دانیال، امیرمهدی‌، متین، امیر، مصطفی، هادی، احسان، امین، مبین، پارسا، علی‌اصغر، ایلیا، شایان، آرمین، آرش، امیرعباس و یوسف بود.

لازم به ذکر است؛ از سال ۹۰ به بعد فراوانی انتخاب نام‌های ایرانی برای پسران از جمله آرین، آریا، آرتین، آراد، سامیار، پرهام، سهیل و کیان بیشتر شده است.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *