شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۰ قبل از ظهر به وقت تهران

اختلاف اعتقادی چقدر در ازدواج مهمه؟

سؤال: چند جلسه با دخترخانمی جهت ازدواج صحبت کردم. بنده آدم معتقدی هستم، ولی متأسفانه در مسئله دینی و اعتقادی، اختلاف اساسی میان ما وجود دارد. آیا این اختلاف عقیده در زندگی مشترک، می‌تواند مشکل‌ساز شود؟

پاسخ: در اهمیت تناسب اعتقادی در ازدواج، همین بس که در روایات، تأکید فراوانی شده است؛ ازجمله پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «هرگاه کسى که اخلاق و دینش را مى‌‏پسندید، براى خواستگارى نزد شما آمد، پس دختر خود را به نکاح او درآورید که اگر چنین نکنید، موجب آشوب و فساد بزرگى در زمین گردد.»[وسایل‌الشیعه، ج۱۴، ح۲۵۰۷۴] امّا درباره اختلاف اعتقادی میان شما و دخترخانم، چند حالت متصور است که نتایج آن را هم متذکر می‌شوم:

۱- ممکن است علیرغم اختلاف عقیده، دخترخانم، دید بدی نسبت به دین و مذهب داشته باشد و با ورود به زندگی مشترک، قصد تغییر اعتقادات همسرش را هم داشته باشد؛ در این صورت، ازدواج شما با ایشان اصلاً به صلاح نیست.

۲- امکان دارد دخترخانم، باوجود دید منفی به مسائل دینی، اصلاً قصد تغییر همسرش را ندارد، در این صورت نیز ازدواج به صلاح نیست؛ زیرا اثرپذیری ناخودآگاه محتمل است.

۳- ممکن است باوجود اختلاف عقیده، دخترخانم دید بدی نسبت به دین و مذهب نداشته و در زندگی مشترک هم قصد تغییر همسرش را هم ندارد. در این صورت خطر کمتر است، ولی همچنان این ازدواج ریسک پذیر است.

۴- امکان دارد دخترخانم، فرد معتقدی است و مسائل دینی را ارزشی می‌داند، امّا ازنظر عملی سهل‌انگار است. در این صورت، اگر شما پایبندی خوبی نسبت به مسائل دینی داشته باشید، چه بسا باگذر زمان بتوانید او را هم به مسائل دینی پایبند کنید، امّا همچنان احتمال عدم تغییر طرف مقابل هم وجود دارد و نمی‌توان نسبت به آن غفلت کرد.

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2016/12/ezdevaj.jpg

اختلاف اعتقادی چقدر در ازدواج مهمه؟

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *