پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۸ بعد از ظهر به وقت تهران

اخاذی سه میلیاردی برای درمان کودک مبتلا به سرطان در اصفهان

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اعلام خبردستگیری چندین رمال وفالگیر ازبازداشت رمالی خبرداد که به بهانه درمان یک کودک سرطانی از خانواده‌اش سه میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.

سرهنگ «ستار خسروی» گفت: رمالی، فالگیری و دعانویسی بر اساس قانون، چون استفاده از یک نوع مانور متقلبانه برای تحصیل مال است در زمره جرم کلاهبرداری قرار می‌گیرد و به همین خاطر پلیس با این افراد بشدت برخورد می‌کند.

وی اظهار داشت: مراجعه به افراد رمال و فالگیر ریشه در اعتقادات خرافی بخشی از مردم جامعه دارد که به جای اینکه مشکلات خود را از طریق راه‌های مناسب و قانونی دنبال کنند به سراغ افرادی می‌روند که نه تنها هیچ اطلاعی از مشکل آنها ندارند که مشکلات خانمانسوزی هم گریبانگیرافراد گرفتار می‌کنند.وی افزود: رمال‌ها افراد شیادی هستند که از شخصیت ضد اجتماعی برخوردارند، حراف هستند و قادرند با صحبت با مشتری‌های خود به اطلاعات خصوصی زندگی آنان پی ببرند و با ارائه برخی مطالب طوری وانمود کنند که گویا قادر به حل مشکلات مختلف هستند.

سرهنگ خسروی با بیان اینکه در سال ۹۴ هشت رمال و در دوماهه امسال نیز دو رمال و فالگیر حرفه‌ای دراصفهان شناسایی و دستگیر شدند، گفت: همگی این افراد که بین ۴۵ تا ۷۰ سال هستند، معتاد به مواد مخدرو سابقه داربوده و تحصیلات‌شان نیز زیر دیپلم است.وی گفت: ازخانه یکی از رمال‌هایی که امسال دستگیر شده چهار دستگاه پوز به همراه یک دفتر حاوی اطلاعات شخصی چند هزار مشتری به دست آمد.سرهنگ خسروی گفت: این شخص از یک خانواده دارای کودک سرطانی، توانسته بود بابت درمان بیماری او مبلغ سه میلیارد ریال کلاهبرداری کند و علاوه بر این برای تعدادی از مشتریان زن نیز مزاحمت ایجاد کرده بود.

به گفته وی رمال‌ها، ازهرمشتری مبالغی بین ۵۰ هزار تا ۱۸ میلیون تومان دریافت کرده و در برخی مواقع طلا و جواهرات نیز از مشتریان خود دریافت کرده بودند.وی، بیان داشت: این افراد بسیار خطرناک هستند به طوری که علاوه بر کلاهبرداری و تحصیل نامشروع، به سوء‌استفاده‌های جنسی و مزاحمت برای مشتریان زن نیز می‌پردازند.

رئیس پلیس آگاهی استان در خصوص علت مراجعه به این افراد گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد ۹۵ درصد افرادی که به رمال‌ها مراجعه می‌کنند، خانم هستند و همین امر باعث شده تا زمینه سوء‌استفاده از آنان توسط این عده براحتی فراهم شود.

وی، بخت گشایی، پیداشدن اموال و اشیای گمشده یا به سرقت رفته، افزایش محبت همسر و نزدیکان، کاریابی و حل اختلافات خانوادگی را از مهمترین دلایل مراجعه به رمال‌ها و فالگیر‌ها دانست.سرهنگ خسروی به برخی روش‌ها، ابزارها و وسایل بسیار خطرناک پیشنهاد شده ازسوی رمالان به مشتریان فریب خورده‌شان اشاره کرد و اظهار داشت: برخی رمال‌ها استفاده از مدفوع و ادرار انسانی و حیوانی، پوست و مو و استخوان حیوانات را برای شکستن طلسم زندگی و حل مشکلات افراد پیشنهاد می‌کنند که خطرات بسیار جدی به دنبال دارد.

وی به یک نمونه عجیب از کار این رمال‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در یکی از این پرونده‌ها با فردی روبه‌رو شدیم که به یکی از این رمال‌ها مراجعه کرده و برای اینکه دختر مورد علاقه‌اش با ازدواج با او موافقت کند، چهار گنجشک مرده را به مبلغ چهار میلیون تومان خریداری و به دستور او در کنار خانه دختر آویزان کرده بود که این کار نه تنها مشکل او را حل نکرد، بلکه اوضاع را وخیم‌تر نیز کرد.

خسروی با بیان اینکه تحقیقات ما نشان می‌دهد که مراجعه به افراد رمال و فالگیر در حال افزایش است، گفت: نکته قابل توجه اینکه در هر پرونده به شاکیان زیادی برمی‌خوریم اما بسیاری از آنها تمایلی به شکایت ندارند که این رویه باعث می‌شود، زمینه تکرار اقدامات این گونه افراد بیشتر شود. هرچند که پلیس به کار خود ادامه می‌دهد و با کمترین شاکی نیز پرونده متهمان را تشکیل و به دستگاه قضایی تحویل می‌دهد.اما از شهروندان می‌خواهیم در دستگیری این افراد شیاد که امنیت و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، همکاری بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس آگاهی استان، گفت: توصیه ما به شهروندان این است که برای حل مشکلات خود از آموزه‌های دینی بهره بگیرند، ازپزشــــکان، افراد با تجربه و متخصص مشورت و راهنمایی دریافت کنند و مطمئن باشند که با استفاده از راه‌های منطقی و قانونی بیشتر نتیجه خواهند گرفت.

خسروی با بیان اینکه بتازگی افراد با تحصیلات بالا نیز به این جرم ورود پیدا کرده‌اند، از شیوع رمالی و فالگیری در فضای مجازی نیزخبر داد و گفت: برخی از فالگیرها با ایجاد وب سایت‌هایی از مشتریان خود می‌خواهند مبلغی را به حسابشان واریز کنند تا فال آنها را بگیرند. یا جای اموال گمشده را برایشان مشخص کنند. یا اینکه راه گشایش در کار و بخت را بگویند و… که در این زمینه کارآگاهان پلیس آگاهی  امسال با همکاری پلیس فتای استان توانستند ۱۰نفر را در این رابطه شناسایی و دستگیر کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *