شنبه , ۲۹ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰ بعد از ظهر به وقت تهران

احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات در بازار

www.dustaan.com-labaniatمجله انلاین دوستان : پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه و افزایش قیمت حامل های انرژی و بالتبع افزایش سایر قیمت های بازاری ، این بار نوبت به لبنیات و به خصوص شیر خام رسیده است .

در این زمینه خبرها حاکی از افزایش قیمت بیشتر شیر و مشتقات لبنی در اینده ای نزدیک دارد . این درحالی است که دولت تاکنون با تعلل در پرداخت نیمی از یارانه اختصاصی به تولیدکنندگان شیر ، موجب نگرانی فزاینده و اخلال در روند قیمت گذاری نهایی شیرخام شده است .

تولیدکنندگان می گویند انتظار ما این بود که با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی که بر همه اجزای صنعت شیر مثل حمل و نقل ، برق و .. تاثیر می گذارد ، حداقل برای مدیریت بهتر قیمت محصولات لبنی هم که شده ، یارانه سال جاری شیر را در سال جاری به طور کامل و در زمان معین پرداخت نماید . اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیافتاده و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی رو به رو شده اند .

افزایش ۲۹ درصدی قیمت شیرخام و افزایش ۴۴ درصدی بهای لبنیات کارشناسان ، افزایش ۲۹ درصدی قیمت شیرخام را پیش بینی کرده و با احتساب سایر هزینه های تولید که آن ها نیز افزایش یافته اند ، می توان در نهایت یک افزایش ۴۴ درصدی در قیمت نهایی انواع محصولات لبنی را پیش بینی نمود . در این رابطه ، همچنین سیروس روستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران به رسانه های داخلی گفته : قیمت تمام شده تولید شیر البته هنوز حدود ۱۶۰۰ تومان است و به دلیل عدم برنامه‌ریزی دولت شیر هنوز به قیمت پارسال عرضه می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه وضعیت شیر هنوز هم بلاتکلیف است گفته در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به دامداران پرداخت نشده است. برخی از کارشناسان می گویند عدم اختصاص یارانه دولت به شیر درحالی صورت می گیرد که تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری نیز روبرو هستند که یکی از آن ها افزایش مالیات بر ارزش افزوده و دیگری افزایش دستمزد کارگران است . کارشناسان می گویند همه این موارد احتمالا به افزایش بیشتر قیمت ها خواهد انجامید .

تحلیل گران می گویند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی صنایع لبنی بیشترین آسیب را می‌بیند چرا که این افزایش قیمت در اموری چون حمل‌ونقل، نگهداری و سایر مسائل مربوط به لبنیات تأثیرگذار است و اگر قرار باشد دولت یارانه به شیر ندهد قیمت لبنیات افزایش می‌یابد.///اقتصادپرس

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *