سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۷ قبل از ظهر به وقت تهران

آیت‌ الله مکارم شیرازی: خشونت در اسلام وجود ندارد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، مشکلات ناشی از عقاید وهابیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید ثابت کنیم اسلام دین محبت، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز است و خشونت در آن وجود ندارد.

http://img8.irna.ir/1396/13960730/82704060/n82704060-71942299.jpg

این مرجع تقلید در دیدار جمعی از استادان نخبه مدارس دینی چین، با بیان این که یکی از مشکلاتی که بتازگی اسلام بر اثر عقاید وهابیت پیدا کرد، وارد کردن خشونت به اسلام است، اظهار داشت: کارهای وهابیت سبب شد که نظر برخی در دنیا نسبت به اسلام تغییر کند.

وی اضافه کرد: اگر خوب ثابت کنیم که اسلام دین محبت و دوستی است، بسیاری از مشکلات دنیای اسلام برطرف خواهد شد، ما کتاب هایی درباره این که اسلام دین محبت و همزیستی مسالت آمیز است نوشتیم که می شود آن ها را به زبان چینی ترجمه کرد تا در وضع مسلمین منطقه اثرگذار باشد، چراکه این کتاب ها ثابت می کند اسلام دین خشونت نبوده بلکه دین محبت است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: عمر وهابیت به آخر رسیده چون محصول آن چیزی جز خشونت، کشتار مسلمین، ویرانی، تفرقه و جدایی نبوده است، دنیا هم فهمیده که عمر وهابیت رو به پایان است و امروز تبلیغات آن ها کمرنگ شده چون داعش ثمره کار آن ها است.

آیت الله مکارم شیرازی در خصوص راه حل مشکلات جهان اسلام، تقویت ارتباط بین مسلمین را برای پیشرفت اسلام بسیار موثر عنوان کرد و افزود: اگر اسلام واقعی را مطابق آنچه قرآن فرموده بشناسیم، عمل کنیم و به آن پایبند باشیم مشکلات جهان اسلام حل خواهد شد.

وی گفت: دشمنان، اسلام را مزاحم منافع نامشروع خود می دانند و ما نباید فریب تبلیغات و توطئه های دشمن را بخوریم و بدانیم که بازگشت به اسلام حقیقی راه نجات مسلمین و حلقه اتصال مسلمانان خواهد بود.

وی ادامه داد: در ایام ‌حج نمونه کاملی از وحدت اسلامی را می بینیم که همه محرم می شوند و طواف می کنند و به عرفات، مشعر، مراسم قربانی و رمی جمرات می روند، با مذاهب مختلفی که در اسلام وجود دارد در این موسم عظیم وحدت احساس می شود چون بازگشت به اسلام است.

وی گفت: وقتی اینقدر می توانیم نزدیک باشیم اگر در جاهای دیگر رعایت اصول کنیم اختلاف ها برطرف شده و مسلمانان متحد می شوند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: دیدار مسلمین سبب تقریب بیشتر مذاهب اسلامی و تقویت اتحاد مسلمین می شود.

وی تصریح کرد: دور نشستن و قضاوت کردن صحیح نیست بلکه انسان باید از نزدیک با افراد ملاقات کند و به بررسی افکار آن‌ها بپردازد تا بتواند قضاوت کند، چرا که بسیاری از سوء ظن ها و بدبینی ها با ارتباط و گفت و گو برطرف می شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره امام زمان(عج) ابراز داشت: امام زمان(عج) از نظرها پنهان است و رابطه معنوی با پیروان دارد و علاقه مندان از فیوضات و نورانیت ایشان بهره مند می شوند، در اخباری که از امامان شیعه رسیده تشبیه شده که امام مهدی(عج) در زمانی که از نظرها پنهان است مانند خورشید پشت ابر است که انسان از آن بهره ها می برد.

وی افزود: انسان خورشید پشت ابر را نمی بیند، اما نور آفتاب روز را روشن می کند و موجودات زنده از آثار آن استفاده می کنند، امام زمان(عج) در زمان غیبت این تاثیر را دارد و هرکه رابطه قوی تری داشته باشد بهره بیشتری خواهد برد.

این مرجع تقلید در خصوص سؤالی در زمینه صوفی گری و آسیب های آن نیز عنوان کرد: این مساله جنبه های مثبتی دارد که دعوت به اخلاق، سیر و سلوک ال الله، تهذیب نفوس و مخالفت با وهابی گری است، از این نظر که مخالف وهابیت است و به تهذیب و مسائل معنوی دعوت می کند مثبت است.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از فرق صوفیه برای این که رؤسای آنان می خواستند ریاست کرده و در آمد کسب کنند، بدعت هایی را در اسلام وارد کردند که باید آن ها را شناخت و از آنان پرهیز کرد.

وی همچنین با بیان توصیه هایی خطاب به استادان حاضر در جلسه گفت: شما در شرایط سختی مشغول تعلیم مسائل اسلامی هستید و از مجاهدان اسلام به شمار می آیید، تا می توانید به یاد خدا باشید و به اشخاص ضعیف کمک کنید، از جوانی استفاده کنید و بدانید که همیشه باقی نمی ماند و تا جوان هستید می توانید کار قوی انجام دهید.

وی تصریح کرد: روایتی وجود دارد که اگر معلم به شاگرد خود «بسم الله الرحمن الرحیم» تعلیم دهد و او بیاموزد، خداوند فرمان آزادی از جهنم برای او، پدر، مادر و معلم آن را می دهد که نشان از جایگاه ویژه تعلیم و تربیت در اسلام دارد.
منبع: ایرنا

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *