شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۲ بعد از ظهر به وقت تهران

آیا کم کاری کلیه قابل درمان است؟

کلیه‌ها وظایف بسیار مهمی در بدن به عهده دارند. در واقع این اعضای بسیار کوچک، کل بدن را در حالت تعادل نگه می‌دارند و به همین دلیل کم کاری کلیه می‌تواند باعث بروز اختلالات جدی در زندگی روزمره شود. این اختلالات در وظایف زیر که برای ادامه فعالیت بدن به صورت نرمال حیاتی هستند، مشاهده خواهد شد:

• حذف مواد زائد و آب اضافی از بدن شما
• ساخت گلبول‌های قرمز
• کنترل فشار خون

در صورتی که بیماری کم کاری کلیه دارید برای معالجه باید به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کنید، در زیر لیست برخی از بهترین دکترهای متخصص و فوق تخصص اورولوژی ایران در شهرهای مختلف را برای شما لیست کرده‌ایم:

دکتر اورولوژی مشهد:

⦁ دکتر سید رحیم تقوی رضوی زاده
⦁ دکتر ناصر عباس زاده
⦁ دکتر فرید آقاسی زاده
⦁ دکتر سید رحیم تقوی رضوی زاده
⦁ دکتر نعمت اله قربانی

دکتر اورولوژی کرج:

⦁ دکتر بهرام نوربخش
⦁ دکتر شهاب پیروی
⦁ دکتر بابک کریمیان
⦁ دکتر داود محمد شاهی
⦁ دکتر محمد یعقوبی

متخصص اورولوژی اصفهان :
⦁ دکتر سید مسعود سجادی
⦁ دکتر فرهاد آذرنوش
⦁ دکتر احمد محمدی
⦁ دکتر مریم امینی
⦁ دکتر مهرداد سلیمانی

کم کاری کلیه چیست؟

کم کاری یا نارسایی کلیه به این معنی است که ۸۵ تا ۹۰ درصد از عملکرد کلیه شما از بین رفته است و در نتیجه این ارگان‌های حیاتی دیگر خوب کار نمی‌کنند و قادر به انجام وظایف‌شان نیستند.
متاسفانه هیچ درمانی نهایی برای کم کاری کلیه وجود ندارد، اما با مراقبت و استفاده از روش‌های درمانی-کنترلیٍ، بیمار قادر خواهد بود به انجام فعالیت‌های روزانه زندگی ادامه دهد.
در واقع ابتلا به کم کاری پایان زندگی نیست و افراد مبتلا به این مشکل زندگی فعالی دارند و به انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارند ادامه خواهند داد.
وقتی کلیه ها از کار می‌افتند چه اتفاقی می‌افتد؟
کم کاری کلیه یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه نتیجه از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه هاست. برخی از افراد حتی نمی‌دانند که به بیماری کلیوی مبتلا هستند تا زمانی که کلیه‌های‌شان از کار بیفتد.
افراد مبتلا به بیماری کلیوی در مراحل اولیه بیماری ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنند. علائم معمولاً در مراحل بعدی پیشرفت بیماری ظاهر شده و

ممکن است شامل موارد زیر باشند:
• مشکل خواب
•اشتهای ضعیف
• ضعف
• خستگی
• خارش
• کاهش وزن
• گرفتگی عضلات (به ویژه در پاها)
• تورم پا یا مچ پا
• کم خونی

همان‌طور که اشاره شد کلیه‌های سالم مواد زائد و مایعات اضافی را از خون شما دفع می‌کنند. اما زمانی که کلیه‌های شما از کار می‌‌افتند، مواد زائد و مایعات اضافی در خون جمع شده و باعث می‌شوند که شما احساس بیماری کنید.
با شروع درمان کم‌کاری تحت نظر دکتر ارولوژی، علائم شما بهبود یافته و به مرور احساس بهتری خواهید داشت.

 

علت کم کاری کلیه

فشار خون بالا و دیابت دو عامل شایع کم کاری کلیه هستند. این مشکل همچنین می‌تواند در اثر آسیب فیزیکی، برخی بیماری‌ها یا سایر اختلالات هم رخ دهد.

 

درمان کم کاری کلیه

دیالیز و پیوند کلیه دو روش درمانی برای کم کاری کلیه هستند. دیالیز یا کلیه‌های پیوندی بخشی از کار کلیه‌‌های آسیب ‌دیده شما را بر عهده گرفته و مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن شما خارج می‌‌کنند. این کار باعث بهبود وضعیت بسیاری از علائم بیماری شما خواهد شد.

دیالیز
دو نوع دیالیز وجود دارد: همودیالیز (hemodialysis) و دیالیز صفاقی (peritoneal dialysis). در هر دو روش مواد زائد و مایع اضافی از خون شما حذف خواهند شد. همودیالیز از دستگاه کلیه مصنوعی استفاده می‌کند، درحالیکه در دیالیز صفاقی از پوشش داخلی شکم استفاده می‌شود.

پیوند کلیه
پیوند کلیه یک عمل جراحی است که طی آن یک کلیه سالم از فرد اهدا کننده در بدن شما قرار داده می‌شود.

بهترین درمان کدام است؟

هنگام انتخاب درمان کم کاری کلیه موارد زیادی وجود دارد که باید مد نظر قرار داده شوند:
• سبک زندگی
• سن
• سایر بیماری‌ها
• داشتن یا نداشتن کمک

 

برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟

قند خون کنترل نشده و فشار خون بالا باعث آسیب به رگ‌های خونی در کلیه‌ها و کاهش توانایی آن‌ها برای عملکرد بهینه می‌شود.
هنگامی که کلیه‌ها به‌ درستی کار نمی‌کنند، مواد زائد در خون جمع می‌شوند. بنابراین لازم است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند.
محدودیت‌های غذایی بسته به سطح آسیب کلیه متفاوت است.
افرادی که در مراحل اولیه بیماری کلیوی هستند، محدودیت‌های غذایی متفاوتی نسبت به افراد مبتلا به کم کاری در مراحل نهایی این بیماری دارند.
اگر بیماری کلیوی دارید، دکتر اورولوژی شما بهترین رژیم غذایی را برای رفع نیازهای شما مشخص خواهد کرد.
برای اکثر افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای کلیه مهم است تا به کاهش میزان ضایعات در خون کمک کند.
این رژیم که اغلب به عنوان رژیم کلیوی (renal diet) شناخته می‌شود، به تقویت عملکرد کلیه کمک کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند.
همانطور که اشاره شد، محدودیت‌های غذایی متفاوت هستند، اما معمولاً توصیه می‌شود که همه افراد مبتلا به بیماری کلیوی مصرف مواد مغذی زیر را محدود کنند:
• سدیم. سدیم در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و جزء اصلی نمک خوراکی است. کلیه های آسیب دیده نمی توانند سدیم اضافی را فیلتر کنند که باعث افزایش سطح آن در خون می‌شود. اغلب توصیه می‌شود مصرف سدیم را به کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید.
• پتاسیم. پتاسیم نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند، اما افراد مبتلا به کم کاری کلیوی برای جلوگیری از افزایش خطرناک میزان آن در خون نیاز به محدود کردن مصرف پتاسیم دارند. معمولاً توصیه می‌شود مصرف پتاسیم به کمتر از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز محدود شود.
• فسفر. کلیه‌های آسیب ‌دیده قادر به فیلتر کردن فسفر اضافی نیستند. سطوح بالای فسفر در خون می‌تواند به بدن آسیب برساند، به همین دلیل مصرف فسفر در رژیم غذایی کمتر از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم توصیه شده است.
پروتئین یکی دیگر از مواد مغذی است که افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف آن داشته باشند، زیرا کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند مواد زائد ناشی از متابولیسم پروتئین را فیلتر کنند. با این حال، کسانی که در مرحله پایانی بیماری کلیوی تحت دیالیز قرار می‌گیرند، نیاز به پروتئین بیشتری دارند.

دکتر متخصص اورولوژی برای کم کاری کلیه

دکتر ارولوژی با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد کند. برنامه درمانی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• مصرف داروها
• محدود کردن مصرف نمک
• محدود کردن برخی غذاها
• ورزش کردن
همچنین در مورد سایر مشکلات سلامتی، از جمله فشار خون بالا یا دیابت هم به طور همزمان به درمان نیاز خواهید داشت.

کلام آخر درباره کم کاری کلیه و مراجعه به دکتر متخصص اورولوژی برای درمان
کلیه‌ها اندام‌های کوچک اما قدرتمندی به شکل لوبیا هستند که بسیاری از وظایف مهم را در بدن انجام می‌دهند.
کلیه‌ها مواد زائد را در بدن فیلتر می‌کنند، مسئول ترشح هورمون‌هایی هستند که فشار خون را تنظیم می‌کنند، میزان مایعات را در بدن متعادل می‌کنند، ادرار تولید می‌کنند و بسیاری از کارهای ضروری دیگر.

 

چه زمانی به دکتر اورولوژی مراجعه کنیم؟

زمانی که هر کدام از علائم زیر را داشته باشید باید به دکتر متخصص اورولوژی یا کلیه و مجاری ادراری و تناسلی خوب مراجعه کنیم:
خون در ادرار، تکرر ادرار و احساس دفع ادرار فوری، درد پهلو، درد لگن و یا درد نشیمنگاه، حس درد یا سوزش هنگام دفع ادرار، نشتی ادرار، سختی در دفع ادرار، جریان ادرار ضعیف، کاهش میل جنسی، وجود توده در بیضه‌ها، اختلال نعوظ.
برای یافتن بهترین دکتر متخصص اورولوژی (جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی( در سایت دکترتو از فیلترهای جست و جوی پیشرفته استفاده کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *