پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۸ بعد از ظهر به وقت تهران

آیا چشم‌ زخم واقعیت دارد؟ | ریشه چشم زخم کدام کشور است؟

چشم زخم یکی از مشهورترین باورهاى یونانی است که ریشه آن به فرهنگ هلنی و دوران بت‌ پرستی آنان باز می‌گردد. بعضا در نقاشی‌ها و آثار قدیمی یونانی تصویر چشم دیده شده است!

آیا چشم‌ زخم واقعیت دارد؟

چشم زخم در بسیاری از فرهنگ ها وجود دارد، مردم عده ای از افراد را شور چشم می دانند و همیشه سعی می کنند، داشته های خود را از انان پنهان کنند، چرا که باور دارند، او می تواند بر یک چشم برهم زدن تمامی دارایشان را از آنها بگیرد!

در خاورمیانه مردم از گردن اویزهایی مخصوص برای به دور ماندن از چشم بد، استفاده می کنند.

در قرآن اشاره مستقیمی به چشم زخم وجود ندارد اما برخی آیات از جمله آیه و ان یکاد را برخی مفسران به این قضیه مربوط می‌دانند و برخی دیگر نیز آن را به چشم زخم کاملاً بی‌ارتباط می‌دانند.

اما در احادیث این موضوع به صراحت بیان شده است از جمله حدیث مشهوری از پیامبر اسلام می‌گوید: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد.»(بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۶)

با این وجود برخی اعتقادات در این مورد از نظر اسلام در زمره خرافات قرار دارد از جمله ارتباط داشتن این نیروی مخرب با حسادت در هیچ کجا مورد اشاره قرار نگرفته و نیز راه مقابله با آن تنها دعا کردن دانسته شده است (یاد خداوند، گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین»، «امنتُ باللّه و صلی اللّه علی محمد و آله» قرائت سوره «ناس» و «فلق» و «آیهالکرسی» در ورقه‌ای و به همراه داشتن آن، سه مرتبه ذکر «ماشااللّه لاحول ولا قوه الا باللّه العلی العظیم») و بنابراین سایر اعمالی که برای این منظور انجام می‌شود (مثل شکستن تخم مرغ یا زدن به تخته) از نظر اسلام خرافی است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *