پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

آناتومی سینه زنان را بشناسید

 سینه خانم ها یکی از اندام مهمی است که آشنایی با آناتومی آن می تواند به شما کمک کند برخی مشکلات و بیماری های مربوط به آن را زودتر شناسایی کنید.

https://khabarban.com/NewsImage/640/19622859

 آناتومی سینه زنان

قبل از بلوغ ، سینه ها ، دارای بخش تیره ای به نام هاله areola هستند ، در مرکز هاله ، نوک برجسته ای به نام Nipple وجود دارد.

در زیر Nipple ، شبکه ای از مجاری ظریف شیر در کنار بافت چربی قرار دارند ،که تا زمان بلوغ نارس هستند و توسط بافت نگهدارنده همبند بنام Stroma حمایت می شوند.

وقتی دختران به سن بلوغ می رسند ، میزان ترشح هورمونهای زنانه (استروژن و پروژسترون) افزایش می یابد ، و سینه ها رشد کرده به تکامل می رسند.

در هنگام بلوغ Stroma تکثیر می شود و مجاری هدایت شیر به تکامل می رسند و شبکه ای وسیع در سینه ایجاد می شود ، همچنین در بخش درونی سینه  lobule  ها به مانند جوانه ای شروع به رشد می نمایند. لوبولها کیسه های کوچکی هستند که بعد از زایمان وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. شیر تولید شده از میلیونها لوبول به سمت مجاری و در نهایت نوک سینه هدایت می شود.

ضمائم سینه

هر سینه از ۲۰-۱۵ بخش تشکیل شده است که به صورت پره های یک چرخ نوک سینه را احاطه کرده اند. به هر کدام از این پره ها ، یک لوب گفته می شود. هر لوب دارای بخش های کوچکتری به نام لوبول است که در نهایت منتهی به یک غده کوچک شیری می شود که کار تولید شیر در دوران شیر دهی را انجام می دهد.
شبکه لوبولها در نهایت به مجاری متصل شده و در نوک سینه جمع می شوند و در دوره شیر دهی شیر را به بیرون هدایت می کنند. سرطان پستان اغلب در مجاری تشکیل می شود ، بعد از آن لوبولها و در درجه سوم سایر بافتها.

 

نوک سینه

نوک سینه در مرکز سینه قرار دارد و یک بخش رنگی دورش را احاطه کرده است، که هاله نام دارد. رنگ هاله در زنان متفاوت است و همچنین در اثر تغییرات هورمونی مانند پریود ماهانه و بارداری تغییر می کند.
نوک سینه در برخی خانمها برجسته و در برخی کمی تو رفته است. هاله در دوران شیر دهی با ترشح ماده ای چرب موجب نرم شدن نوک سینه می شود.

 

عروق خونی

هر سینه دارای شبکه ای از عروق خونی (سرخرگها و سیاهرگها) است که کار رسانیدن مواد غذایی و اکسیژن و خارج کردن مواد دفعی را بر عهده دارند.

غدد لنفاوی اطراف پستان
سینه,آناتومی سینه,آناتومی پستان

در کنار عروق خونی ، شبکه ای از عروق لنفاوی در سرتاسر سینه منتشر شده است که هر چند تای آنها به یک غده لنفاوی منتهی می شود.

غدد لنفاوی شبیه لوبیا هستند که با لمس سینه می توانید برخی از آنها را احساس کنید.شبکه لنفاوی سینه تا زیر بغل گسترش پیدا کرده است (به عکس بالا دقت کنید). این شبکه بخشی از سیستم درناژ بافتی است و مواد زائد ، چربی اضافی ، پروتئین ها و سلولهای سیستم ایمنی را از طریق رگهای لنفی به سمت سیاهرگهای بزرگ قلب هدایت می کند و مایع داخل آن ، زرد رنگ است ، بیشتر عروق لنفاوی پستان به زیر بغل و بخش مختصری از آن به بالای ترقوه و اطراف جناغ گسترش می یابد. شبکه لنفاوی در سرطان ها ، اهمیت بسزایی دارد. چون سلولهای سرطانی می توانند ، از طریق آن به سایر جاهای بدن منتشر شوند.
به همین دلیل است که در سرطان های سینه ، هنگام جراحی بخشی از غدد لنفاوی اطراف هم برداشته می شود تا تحت بررسی قرار گیرند ، اگر سلولهای سرطانی در غدد لنفاوی اطراف وجود نداشته باشد ، به این معناست که سرطان در مراحل اولیه است و هنوز منتشر نشده است.

بافت چربی

فضای بین لوب های سینه را چربی احاطه کرده است. این چربی در حفظ ظاهر و قوام سینه و محافظت آن در برابر ضربات فیزیکی موثر است. سینه بافت عضلانی ندارد اما عضله سینه ای که به قفسه سینه چسبیده موجب حفظ و نگهداری آن می شود.

تغییرات ماهیانه سینه ها
سینه,آناتومی سینه,آناتومی پستان

عملکرد سینه بستگی به هورمونهای استروژن و پروژسترونی دارد که توسط تخمدان ترشح می شوند. استروژن کانالهای شیری را باز می کند و پروژسترون تعداد لوبولها را افزایش می دهد تا جهت شیر دهی آماده شوند. در میانه دو دوره پریود ، تخمک گذاری انجام می شود.

در زمان تخمک گذاری پروژسترون موجب افزایش خونرسانی و رشد سلولی در سینه می شود به همین دلیل در این زمان سینه ها کمی سفت و حساس می شوند.

معمولاً پستان ها کاملا قرینه نیستند و در طی ماه با تغییرات هورمونی کمی اندازه شان تغییر می کند. قوام سینه با سن هم ارتباط دارد . بافت سینه زنان جوان بیشتر غده ای است که همین مسئله موجب سفتی سینه در زنان جوان می شود. بعد از یاسگی به مرور زمان بافت چربی جایگزین بافت غده ای می شود که این مسئله از سفتی و قوام سینه ها می کاهد. پستان هرچه غده ای تر باشد در ماموگرافی مطالعه اش دشوارتر است.

به همین دلیل است که ماموگرافی در زنان جوان به عنوان روش غربالگری چندان مورد استقبال نیست. زنان مسنی که از هورمون درمانی مرتبط با یاسگی استفاده می کنند ، معمولا سینه های سفت تری دارند ، که منطبق با سنشان به نظر نمی رسد. این خودش به تنهایی مشکلی نیست ، اما ماموگرافی را دشوار می نماید

منبع : iranonco.com

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *