جمعه , ۱۰ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۳ قبل از ظهر به وقت تهران

آمار مبهم کرونا در مدارس

درباره این‌که بالاخره مدارس منشأ انتقال ویروس کرونا هستند یا خیر و آیا از زمان بازگشایی مدارس تا امروز دانش آموزان در محیط مدرسه مبتلا شده‌اند یا نه، میان مسؤولان بهداشتی وآموزشی کشور و افکار عمومی اتفاق‌نظر وجود ندارد. وزارت بهداشت تاکنون این موضوع را رسماً تایید نکرده و وزارت آموزش‌وپرورش هم تا امروز بر آن صحه نگذاشته، اما مردم معتقدند مدرسه می‌تواند باعث انتقال ویروس به دانش آموزان شود.

آمار مبهم کرونا در مدارس

واقعیت این است هر تجمعی می‌تواند عامل انتقال این ویروس باشد، چه این تجمع در مدرسه شکل بگیرد و چه در هر نقطه دیگر. بعد از بازگشایی مدارس اما گفته شد پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل در مدارس اجرا می‌شود به‌نحوی‌که بچه‌ها مدت‌زمان کوتاهی در مدرسه می‌مانند،‌ بافاصله از هم قرار می‌گیرند و محیط نیز ضدعفونی می‌شود. باید گفت اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، مکان‌های تجمعی که می‌توانند عامل انتقال عفونت باشند به محیط‌های امن‌تری تبدیل می‌شوند و شانس ابتلا به بیماری در آنها کم می‌شود.
بااین‌حال چون حدود یک ماه است درباره نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حرف‌وحدیث‌هایی به وجود آمده به نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش بااین‌که رسماً با این حرف‌وحدیث‌ها همراهی نکرده و آنها را تایید نمی‌کند، اما با سوق دادن بخش زیادی از آموزش‌ها به سمت مجازی در عمل با خواسته خانواده‌ها همراه شده و نگرانی‌های آنها را به رسمیت شناخته است. البته هنوز هیچ‌کسی در هیچ جای دنیا نمی‌تواند صد درصد ادعا کند مدرسه تنها جایی است که می‌تواند عامل انتشار ویروس کرونا و درنتیجه بیمار شدن بچه‌ها باشد، چراکه دانش آموزان مثل بقیه اقشار جامعه در مکان‌های زیادی حاضر می‌شوند و ممکن است در هرجایی غیر از مدرسه نیز به بیماری مبتلا شوند. به دیگر سخن ردیابی ویروس کرونا و اثبات این‌که افراد دقیقاً به‌واسطه قرار گرفتن در مدرسه مبتلا شده‌اند کاری دشوار است، چون در شرایط اپیدمی و پاندمی هر مکان تجمعی می‌تواند ریسک ابتلا را بالا ببرد. در مقابل، احتمال ابتلا در مدرسه را نیز نمی‌توان صد در صد رد کرد، همان‌طور که نمی‌توان آن را قاطعانه تایید کرد. بااین‌حال با توجه به شرایط خاص کشور و وضعیت همه‌گیری کرونا به نظر می‌رسد دولت و مسؤولان باید بستر کاهش ریسک ابتلا به بیماری را فراهم کنند و تدابیری بیندیشند تا گروه‌های سنی مختلف کمترین تماس با ویروس و کمترین حضور در مکان‌های پرخطر را داشته باشند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *