پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۳ بعد از ظهر به وقت تهران

آمار تلفات تب کریمه کنگو؛ ۳۱ مبتلا و ۳ مرگ تاکنون

امکان انتقال بیماری تب کریمه کنگو در مراکز عرضه دام کنار خیابانی وجود دارد و جمع آوری این مراکز وظیفه شهرداری‌ هاست.

http://www.salamatnews.com/thumb/580/222/uploads/image_13940413918537.jpg

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امکان انتقال بیماری تب کریمه کنگو در مراکز عرضه دام کنار خیابانی وجود دارد و جمع آوری این مراکز وظیفه شهرداری‌هاست.

به گزارش ایرنا، خسرو صادق نیت افزود:‌ بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده به ویروس این بیماری که معمولا روی بدن دام‌های بیمار زندگی می‌کند و نیز از طریق تماس با خون و ترشحات بدن دام‌های بیمار به خصوص هنگام ذبح به انسان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراکز عرضه دام که زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند، اصول بهداشتی را هنگام ذبح و عرضه دام رعایت می‌کند اما این اصول بهداشتی در مراکز عرضه غیر مجاز دام و از جمله مراکز کنار خیابانی الزاما رعایت نمی‌شود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: با توجه به بروز مواردی از این بیماری در کشور، شهرداری‌ها باید طبق وظیفه قانونی خود این مرکز را جمع آوری کنند.
صادق نیت ادامه داد: وزارت بهداشت مطابق قانون هیچ وظیفه‌ای برای نظارت بر مراکز عرضه دام زنده و فرآورده های خام دامی ندارد و فقظ هنگامی که فرآورده‌های گوشتی در فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها عرضه می‌شوند، مسئولیت نظارت و بازرسی با وزارت بهداشت است.
وی افزود:‌ مسئولیت مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر از جمله بیماری تب کریمه کنگو با مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است و اگر گزارشی مبنی بر رعایت نکردن اصول بهداشتی از طرف این مرکز به مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت ارائه شود،‌ تیم‌های نظارتی و بازرسی بهداشتی به محل اعزام می‌شوند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون گزارشی از ذبح غیر بهداشتی دام در رستوران ها و مراکز عرضه مواد غذایی داشته‌اید،‌ پاسخ داد:‌ اخیرا گزارشی در این زمینه نداشته‌ایم.
صادق نیت تاکید کرد: افرادی که با دام زنده یا ذبح دام سر و کار دارند یا در زمینه فرآوری گوشت کار می‌کند و با گوشت خام تماس دارند (مانند قصاب‌ها، کارکنان کشتارگاه‌ها یا مراکز تولید فرآورده‌های گوشتی)،‌بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت جلوگیری از عرضه دام در مراکز غیر مجاز از جمله دام‌های کنار خیابانی با چه دستگاهی است گفت: مسئولیت نظارت و جمع آوری این مراکز با شهرداری ها است، مسئولیت نظارت بر کشتارگاه با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت فقط بر فروشگاه‌ها، ‌رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها نظارت می‌کند.

۳۱ مبتلا و ۳ مرگ از بیماری تب کریمه کنگو
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در مورد آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۳۱ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند و سه نفر (در کرمانشاه، بندرعباس و اصفهان) جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.
وی افزود: موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و نیز موارد مرگ ناشی از آن امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر است، این بیماری وضعیت نگران کننده‌ای ندارد و کاملا تحت کنترل است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: مردم به شایعات و اخبار نادرست و نگران کننده درباره این بیماری توجه نکنند اما در عین حال به هشدارها و توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت توجه داشته باشند.
گویا افزود: توصیه اکید وزارت بهداشت این است که حتما گوشت را از مراکز عرضه مجاز که مورد تایید سازمان دامپزشکی است تهیه کنند و از تماس مستقیم با دام و گوشت تازه و آْغشته به خون و ترشحات دامی و نیز دست زدن به لاشه دام‌های مرده خودداری کنند.
وی یادآور شد:‌ گوشت خام حتما بعد از ذبح بهداشتی زیر نظر دامپزشکی باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال بماند، در این صورت امکان انتقال بیماری از آن به انسان از بین می‌رود، ضمن اینکه گوشت پخته شده خطری ندارد و امکان انتقال بیماری از آن وجود ندارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد:‌ در صورتی که افرادی علایمی مانند تب یا خونریزی بعد از تماس با دام داشته باشند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند و در صورت تشخیص و درمان به موقع با توجه به تامین دارو و وجود امکانات درمانی در سراسر کشور، افراد مبتلا کاملا درمان می‌شوند.
گویا تاکید کرد:‌ جای نگرانی درباره بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد. موارد ابتلا به این بیماری کمتر از هر سال است، موارد مرگ ناشی از این بیماری نیز در دنیا حدود ۳۰درصد مبتلایان است که در همه سال‌های اخیر که با موارد این بیماری به خصوص در فصل بهار و تابستان مواجه بوده‌ایم، موارد مرگ این بیماری در ایران بسیار کمتر از ۳۰درصد بوده است.
به گفته وی،‌ تب ناگهانی پس از تماس با دام یا گوشت خام، خونریزی از نقاط مختلف بدن، ترس از نور، درد در ناحیه چشم، ضعف و دل درد از جمله علایم بیماری ویروسی تب کریمه کنگوست.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *