چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۲ قبل از ظهر به وقت تهران

آل سعود یکی از جزایر مالدیو را اجاره می کند؟

مسئولان مالدیوی از احتمال اجاره دادن یکی از جزایر خود به ال سعود خبر داده اند، این در حالی است که مسئولان کشور هند نگرانی خود را از این موضوع ابراز کرده اند.

https://dustaan.com/files/uploads/-000//1/www.dustaan.com-مجله-اینترنتی-1488548146.jpg

هندی ها بر این باورند که نفوذ روز افزون سعودی ها در این منطقه برای کشوران اصلا خوب نبوده و می تواند باعث ناامنی شود.

ایسنا نوشت : عبدالله یمین، رئیس جمهور جزایر مالدیو پیشتر از طرحی مشترک با عربستان درباره یکی از جزایر سخن گفته بود اما اشاره‌ای به جزئیات آن نکرده بود.

یمین تنها تاکید کرد که هیچ منطقه‌ای به ریاض فروخته نخواهد شد و عدم ارائه اطلاعات بیشتر درباره این مساله به دلیل آن است که طرح مذکور هنوز در دست بررسی است.

طبق آنچه در رسانه‌های مالدیو عنوان شده، این پروژه مشترک شامل ساخت تاسیسات زیربنایی در این جزیره و تبدیل آن به یک منطقه مسکونی مناسب است که مورد استقبال ثروتمندان جهان برای سفر قرار گیرد.

احمد نسیم، نماینده حزب دموکرات مالدیو (حزب مخالف در این جمهوری) و وزیر خارجه سابق در واکنش به این گزارش ضمن ابراز تعجب از عدم توجه دولت به نظر مردم در خصوص اجاره دادن یک جزیره به عربستان تاکید کرد، فروش خاک کشور به بیگانگان در گذشته خیانتی بزرگ محسوب می‌شد که مجازاتش اعدام بود.

مجموعه جزایر مرجانی فافو که شامل ۱۸ جزیره است دارای ۶۰۰۰ سکنه است.

طبق قانونی که در سال ۲۰۱۴ در مورد مناطق ویژه اقتصادی به امضا رسید، امکان اجاره دادن این جزایر وجود دارد و اگر شرکت مالک در مالدیو ثبت شود، می‌توان اراضی مالدیو را برای ۹۹ سال و دوره‌های زمانی نامحدود به شرکت‌های خارجی اجاره داد. تاکنون مسئولان هیچ یک از دو طرف این مساله را تایید نکرده‌اند.

دولت هند بر این باور است که گسترش نفوذ عربستان در این منطقه امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد.

روزنامه تایمز آو ایندیا در ادامه نوشت، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به زودی سفری به مالدیو خواهد داشت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *