پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۱ بعد از ظهر به وقت تهران

آشوب های اخیر بر فروش فیلم‌ های سینمایی چقدر تاثیر داشت؟

ناآرامی های اخیر باعث افت فروش بسیاری از فیلم های روی پرده شده است، این افت در برخی از سینما ها تا ۴۰ الی ۷۰ درصد بوده است.

صبح نو : همیشه خواه ناخواه سلسله اتفاقاتی هستند که در حوزه‌های مختلف روی هم تأثیر می‌گذارند و گریز از این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است.

ناآرامی های اخیر در تهران هم روی فروش سینماها و سالن‌های نمایش تأثیرگذار بود و آنها را با کاهش مخاطب روبه‌رو کرد.

تعداد قابل توجهی از این مراکز در تهران که در دل اتفاقات و شلوغی‌ها قرار دارند در ساعات اوج کارشان با کاهش چشمگیر فروش روبه رو شدند.

http://www.niksalehi.com/learn/wp-content/uploads/sites/63/2017/11/%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B11.jpg

فروش سینماها به حالت عادی برگشت

قاصد اشرفی، رییس انجمن سینماداران در گفت‌وگو با «صبح نو» بیان کرد: در مقطعی این کاهش فروش اتفاق افتاد، چرا که خانواده‌ها و دیگر مردم در کنار آلودگی هوا به دلیل شلوغی که به آن اشاره شد، کمتر به سینماها می‌آمدند، با این حال در همان زمان هم هیچ گزارشی مبنی بر تعطیلی سینماها به ما نرسید و آن‌ها به فعالیتشان ادامه دادند، اما به طبع شرایط مردم کمتر به آن جا می‌رفتند.وی ادامه داد: به همین دلیل در مقطعی افت چشمگیری در فروش‌ها رخ داد، اما بعد از آن با بهبود اوضاع و هوا از حدود روز سه شنبه میزان فروش‌ها به حالت عادی برگشتند و روال سابق را طی می‌کنند. در واقع در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه طبق گزارشی که دریافت کردیم این فروش به طور معمول اتفاق افتاد.

تأثیر مستقیم آشفتگی‌ها روی سینماها

در بخش دیگری از این گزارش، آقای رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی، درباره تأثیری که اوضاع و احوال هفته گذشته روی فروش این سینما داشته به «صبح‌نو» گفت: اعتراضات و شلوغی‌های موجود طبیعتاً نه در سینما بلکه در همه شهرهای ما اثر مستقیم داشت، چرا که این دست رخدادها وقتی در چنین سطحی اتفاق می‌افتند روی تمام مسائل و فضاها مستقیمأ تأثیر می‌گذارد، از همین رو طبیعتاً فروش سینماها نیز تحت الشعاع قرار گرفت.

بعضی سانس‌ها را کنسل کردیم

وی در پاسخ به این که آیا آمار مشخصی از درصد تفاوت فروش‌ها در این زمان با اوقات عادی دارند، به«صبح‌نو» گفت: در حال حاضر رقم دقیقی را نمی‌توانم بگویم، اما در کل از آن جایی که مردم زودتر به خانه‌هایشان می‌رفتند و زمانی که هوا تاریک می‌شد، در سانس‌های پرمخاطب دیگر کمتر کسی به سینما می‌آمد، فروش فیلم‌ها در آن مقطع به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد و استقبال کمتری از فیلم‌ها می‌شد.اتفاقاتی مثل تغییر سانس‌ها و تعطیل شدن سینما و … از جمله موضوعاتی بود که سعیدی پور درباره آن گفت: در روزهایی که شلوغ بودند و حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی از سوی مردم و مخاطبان سینما وجود داشت، گاهی مجبور می‌شدیم که سانسی را کنسل کنیم، اما تغییر سانس و ساعت نداشتیم. با این حال مدتی است که اوضاع کمی بهتر شده و شرایط در حال بازگشت به سابق و فروش روتینی است که قبل‌تر هم اتفاق می‌افتاد.

سازمان سینمایی باید جبران کند

سعیدی پور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «صبح‌نو» ضمن تأکید بر این که در مقابل این دست رخدادها و تأثیرات آن راه گریزی وجود ندارد، عنوان کرد: در این شرایط امکانی برای گریز یا رفع تأثیراتی که به جا می‌ماند، وجود ندارد و اگر قرار بود که ما برای چنین روزهایی پیش بینی داشته باشیم، نیروی انتظامی این کار را می‌کرد و جلوی رخدادها را می‌گرفت، چون شما نمی‌دانید چه اتفاقی کجا و با چه اثر تخریبی قرار است به وجود بیاید که بخواهید آن را پیش بینی کنید. او در ادامه با اشاره به لزوم وجود کمک از سوی سازمان سینمایی بیان کرد: با این حال کاهش مخاطبان به ویژه در سانس‌های پربیننده که اغلب از غروب به بعد هستند و در نتیجه کاهش فروش باعث شد تا از نظر مالی ضرر اتفاق بیفتد. در این میان اگر قرار است کمکی رخ دهد، این سازمان سینمایی و دولت هستند که باید آن را جبران کنند، ولی ما فعلاً حاضریم که این جبران برای مردم باشد تا سینما، یعنی مردم در هر جا که هستند در شرایط راحت زندگی کنند و از شرایط راضی باشند.

۴۰ تا ۷۰ درصد افت فروش

آقای حسین کشاری، مدیر سینما استقلال نیز در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به تأثیر وقایع اخیر بر فروش سینماها گفت: در کل در سینماهای مختلف فروش‌ها با درصدهای مختلفی افت کردند و ما نیز بین ۴۰ تا ۷۰ درصد در این روزها شاهد کاهش فروش بودیم. با این حال این درصد متناسب با جای هر سینما با تغییراتی همراه بود.
وی ادامه داد: در این شرایط به طور کلی اغلب مردم با ترس و نگرانی مواجه می‌شوند که موجب کاهش حضور آن‌ها در اکثر مکان‌های عمومی و نه تنها سینماها می‌شود، به همین دلیل در کنار سینماها حتی فروشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی هنری و تفریحی نیز با استقبال کم مردم روبه رو می‌شوند.
کشاری درباره میزان ضرری که این روزها به سینما وارد شده، گفت: به هر حال در این اوضاع همه فضاها و مواردی که ذکر شد، ضرر می‌کنند، به عنوان مثال ما در چندین سانس فیلم آینه بغل را با میزان فروش خوب داشتیم اما در آن روزها این روند تقریباً متوقف شد، به همین دلیل نه تنها در این شلوغی‌ها بلکه در رخدادهای دیگر نیز ما شاهد کاهش فروشی بودیم که اتفاق افتاد، مثل زلزله و آلودگی هوا.

فیلم‌ها ضرر کردند

مدیر سینما استقلال ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت به دلیل شلوغی‌ها شاهد کاهش فروش بودیم و پیش از آن هم به دلیل زلزله باعث شد تا بازهم کاهش فروش رخ دهد. با این حال خوشبختانه در میدان ولیعصر؟عج؟ این شلوغی‌ها کمتر بود و ما تمام سانس‌هایمان را، حتی فوق‌العاده‌هایمان را پشت سرگذاشتیم.
او همچنین درباره حمایت‌هایی که می‌شود برای کاهش ضرر وارد شده در فروش اتفاق بیفتد عنوان کرد: اگر اقدامی در این راستا صورت می‌گرفت که طبیعتاً علاوه بر سینما برای فیلم هم خوب بود، چرا که در این جریان فیلم هم که زمان مشخصی برای نمایش دارد، متضرر می‌شود و کاهش فروش آثار موجود را هم درگیر می‌کند، به همین دلیل جای شکرش باقی است که این روال تنها چند روز بود و از اواسط هفته گذشته شرایط تقریباً به حالت عادی برگشت.
مدیر سینما استقلال یادآور شد: با این حال کسی این خسارت‌ها را به گردن نمی‌گیرد و کسانی که متولی هستند نیز مسوول این ماجرا نیستند، از سوی دیگر همه دوست داشتند که آرامش باشد ولی خوب این اتفاق هم مانند زلزله که غیرقابل پیش بینی بود؛ موجب شد تا گروه‌ها و فضاهای زیادی درگیر آن شوند. رخدادی که موجب شد تا خیلی‌ها ضرر کنند و نمی‌شود توقع داشت که کسی جبران کند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *