پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

آموزش کامل طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص بناب

کباب بناب قدمتی ۷۷ ساله دارد و برای اولین بار مش صمد آشپزباشی که آن موقع در راسته بازار شهرستان بناب مغازه داشته، این نوع کباب ها را طبخ می کرده است.

یکی از مهمترین ویژگی های این کباب ساطوری بودن آن است.

اما ظاهرا مدل ساطوری در گذشته استفاده می شده است، اینک بنا به برخی دلایل این مقوله کمرنگ و حتی منسوخ شده است.

بنیانگذار این نوع کباب همانگونه که اشاره شد، شخصی به نام صمد آشپزباشی که حدود ۷۷ سال پیش در راسته بازار ، اوزون بازار (بازار بلند) تیمچه دوم دکان داشته، و معروفیت کباب بنا از مغازه ایشان شروع شده است.

در ان ژمان اشخاص دیگری چون حمید کرمی، بلال اسداللهی و … به آن سبک کباب می پختند، که اینک هیچ کدام در قید حیات نیستند.

 

 http://photos01.wisgoon.com/media/pin/photos01/images/o/2015/11/30/9/1448864043998070.jpg
اکثراً افراد در هنگام تهیه کباب کوبیده با مشکل ریختن گوشت و یا اب شدن ان بر روی منقل و یا خشک شدن کباب بعد از پخته شدن مواجه می شوند، در این مواقع افراد استفاده از جوش شیرین را توصیه میکنند، در صورتی که استفاده از جوش شیرین در تهیه کوبیده اشتباه  بسیار بزرگی است.

برای اینکه شما با مشکلات بالا مواجه نشوید، بهتر است، گوشت را قبل از تهیه کوبیده در فریزر گذاشته و منجمد کنید! اینکار باعث افزایش چسبندگی گوشت ، وجلوگیری از ریزش ان می شود.

مواد لازم

۱ کیلو گرم گوشت چرخ شده گوسفندی که حدود ۲۰ درصد چربی داشته باشد.

حدود ۲۰۰ گرم پیاز رنده شده، که اب ان باید به خوبی گرفته شود.

نمک و فلفل سیاه به مقدار نیاز.

طرز تهیه

ابتدا گوشت را به همراه پیاز با هم مخلوط کرده و به مقدار لازم نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم.(فلفل سیاه موجب از بین رفتن بوی چربی کوبیده میشود) و سپس تا دو دقیقه مواد را به خوبی ماساژ می دهیم تا چربی ها و پیازها به خوبی مخلوط شوند.

بمیزان دلخواه از گوشت برداشته و کف دست مانند کوفته گرد کرده و سیخ را از وسط آن عبور می دهیم و بعد با انگشتان دست آن را به شکل عکس در امتداد سیخ بطور یکسان پهن می کنیم. قبل از قرار دادن سیخها بر روی آتش ذغالها باید سرخ  شده باشند و بطور مساوی در همه جای منقل توزیع شده باشند.

بعد از گذاشتن سیخ بر روی منقل ، زغال ها رو خوب باد میزنیم تا قسمت پایین کوبیده سریع تر سفت شود، بعد از گذشتن حدود ۳۰ ثانیه سیخ را بر می گردانیم تاقسمت خام کوبیده به صورت کامل پخته شود، سپس قسمت نیم پخته شده ی کوبیده را بر می گردانیم تا کباب به صورت کامل پخته شود.
بهتر است کبابها را قبل از خشک شدن و هنگامی که هنوز آبدار هستند از روی آتش بر دارید داخل نان گذاشته سیخها را خارج نموده و بلا فاصله قدری سماق به آنها بپاشید و سپس بهمراه برنج ،کره، ماست چکیده، پیاز و ریحان نوش جان کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *