چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۹ قبل از ظهر به وقت تهران

مهران‌ مدیری زن‌ ستیز است؟/ نگاهی به تصویر زنان در برنامه «دورهمی»

اعظم راودراد، کارشناس حوزه زنان در نشست “بازنمایی جنسیت در برنامه‌های سیمای ملی با تاکید بر برنامه دورهمی” گفت: مهران مدیری بعنوان یک هنرمند، شخصی خلاق است و بحث ما اینجا بحث ارزشیابی توان هنری او نیست بلکه هدف ما پرداختن به مسائل اجتماعی لابلای این آثار باید باشد. معمولا رسانه‌ها کمتر پیش می‌آید که باورهای موجود را به چالش بکشند و این چندان عجیب نیست. پس باید ابتدا درباره تحلیل جنسیتی در برنامه‌های صدا و سیما سخن گفت.

http://saten.ir/wp-content/uploads/2014/04/5562.jpg

تضاد بین زن سنتی و زن مدرن در سیمای ملی مشهود است. فضایی که تصویر زن سنتی در آن غلبه دارد با ویژگی‌های کلیشه ای فرهنگی و سنتی یک مادر، همسر و دارای نقش‌های خانوادگی سنتی و نه اجتماعی. کمتر ما شاهد زن مدیر و توانمندی که حتی در خانواده از پس مشکلات بر بیاید در صدا و سیمای ملی هستیم.

در همه این برنامه‌ها تا به امروز که برنامه دورهمی مدنظر تحلیل ما است، همچنان غلبه زن سنتی را می‌بینیم، همراه با اغراق‌هایی که به طنز برمی‌گردد. البته او هم زن و هم مرد را هجو می کند. اما بحث این است که در عین این هجوسازی، کلیشه‌های مسلط جنسیتی را همچنان پررنگ می‌بینیم و موقعیت مسلط مردانه که در برنامه دورهمی بصورت آشکار و نهان، حمایت می شود.

مثلا مهران مدیری از واژه زن ذلیلی زیاد در برنامه‌هایش استفاده می‌کند. یا وقتی در سریالی دیگر اینگونه بازنمایی می‌شود که مردی با همسرش با محبت رفتار می کند، مورد تمسخر قرار می گیرد. بنابراین مدیری در کل از موقعیت مردانه مسلط در جامعه دفاع می کند و این در برنامه دورهمی نیز دیده می شد

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *