پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۸ بعد از ظهر به وقت تهران

گران‌ ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر کیست؟

شجاعیان که هنوز دو فصل دیگر با گسترش قرارداد داشت، در ازای پرداخت مبلغی گزاف از سوی استقلال بازیکن آزاد شد و قرارداد سه ساله جدیدی با آبی‌ها منعقد کرد.
http://24news.ir/frontend/web/kcfinder/upload5/images/IjcWTU39weJrs8x_1_.jpg
یکی از انتقال‌های مهم لیگ هفدهم بالاخره انجام شد. استقلالی‌ها که طی چند سال گذشته به‌شدت پیگیر جذب داریوش شجاعیان بودند، بعد از جدایی شوکه‌کننده کاوه رضایی تلاش‎‌شان را برای این منظور دوچندان کردند و در نهایت توانستند رضایت تیم تبریزی را برای صدور رضایت‌نامه این بازیکن جلب کنند. به این ترتیب شجاعیان که هنوز دو فصل دیگر با گسترش قرارداد داشت، در ازای پرداخت مبلغی گزاف از سوی استقلال بازیکن آزاد شد و قرارداد سه ساله جدیدی با آبی‌ها منعقد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این مساله حالا از ابعاد مختلف به محل اختلاف پرسپولیس و استقلال تبدیل شده است؛ چه اینکه سرخپوشان هم به ویژه بعد از اعلام خبر جدایی سروش رفیعی به دنبال راهی برای جذب شجاعیان بودند، اما مذاکرات آنها با گسترش شکست خورد و هافبک شیرازی و تکنیکی این تیم نهایتا سر از استقلال درآورد.

 

رضایت‌نامه یک میلیارد و ۵۰۰میلیونی؟

از همان زمان که سرخابی‌های تهران خواهان جذب داریوش شجاعیان شدند، باشگاه گسترش فولاد اعلام کرد رقم قابل‌توجهی برای صدور رضایت‌نامه این بازیکن دریافت خواهد کرد. در مورد جزئیات این رقم البته اخبار متفاوت و بعضا متناقضی مطرح شد، اما حالا معاون باشگاه پرسپولیس در یک گفت‌وگوی رادیویی جزئیات عجیبی در این مورد به زبان آورده است.

 

دیروز ترکاشوند در مورد جدال با استقلال بر سر جذب شجاعیان گفت: «باشگاه گسترش برای صدور رضایت‌نامه این بازیکن پول زیادی خواست. من با آقایان زنوزی و نصیرزاده حرف زدم. اتفاقا شنیده بودم که شایعه شده پرسپولیس پیشنهاد بالاتری از استقلال ارائه کرده که این موضوع اصلا صحت ندارد.

 

پولی که آقایان برای شجاعیان طلب کردند نزدیک به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بود که ما موافقت نکردیم. حتی عنوان کردیم که ۵۰۰ میلیون می‌دهیم و یک بازیکن جوان را هم به تیم شما به‌عنوان بازیکن قرضی منتقل می‌کنیم. متاسفانه حرف را برعکس کردند و گفتند که ما پول بیشتری می‌دهیم، من می‌دانم که استقلال ۶۰۰ میلیون نقد و ۳ چک ۳۰۰‌میلیونی به باشگاه گسترش پرداخت کرده است.»

 

مدیرعامل باشگاه گسترش‌فولاد از رقم پیشنهادی پرسپولیس برای جذب شجاعیان به‌عنوان «آبنبات چوبی» یاد کرده بود. ترکاشوند در این مورد هم می‌گوید: «۳۰۰‌میلیون ما در مقابل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود آبنبات چوبی!»

 

پیشنهاد پرسپولیس چه بود؟

بلافاصله بعد از انتشار این مطالب اما مدیرعامل باشگاه گسترش‌فولاد وارد صحنه شد و ادعاهای ترکاشوند را رد کرد. هوشنگ نصیرزاده که سال‌ها به‌عنوان کارشناس داوری در تلویزیون مطرح بود و حالا مدیرعامل شده، در این مورد به «ایسنا» می‌گوید: «کل مبلغ توافقی ما با استقلال یک‌ونیم میلیارد تومان بود که یک‌سوم آن نقد دریافت شد و الباقی به‌صورت چک وصول می‌شود.» مدیرعامل گسترش ادعا می‌کند پرسپولیس هم همین اندازه بابت رضایت‌نامه شجاعیان پول می‌داد: «پرسپولیس یک‌بار سر پایی از سوی ترکاشوند در هتل المپیک برای شجاعیان با ما صحبت کرد که سرجمع ۲۰ ثانیه هم نشد.

 

نامه رسمی را فقط استقلال به ما زد. البته چند وقت بعد محمد ترکاشوند از استانبول با ما تماس گرفت و گفت‌ که ۵۰۰میلیون تومان نقد به ‌اضافه کرملاچعب را به ما می‌دهند اما من به او گفتم، شما خودتان کرملاچعب را بازی نمی‌دهید آن وقت می‌خواهید به جای یک میلیارد تومان به ما واگذارش کنید؟ البته ترکاشوند یک ساعت قبل از اینکه ما به باشگاه استقلال برویم، با من صحبت کرد و گفت‌ که حاضر است همان مبلغی که استقلال می‌خواهد پرداخت کند را به همان روش به گسترش فولاد بدهد تا شجاعیان به پرسپولیس برود اما من به او گفتم که این از نظر اخلاقی درست نیست و شما اگر شجاعیان را می‌خواهید باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان به ما نقد بدهید.»

 

فشار سنگین

آنچه مسلم است اینکه جذب داریوش شجاعیان برای استقلال هزینه بسیار زیادی به همراه داشت؛ هزینه‌ای که باعث شده بعضی‌ها او را گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر معرفی کنند. البته در صحت این گزاره جای تردید وجود دارد، چراکه خیلی از ارقام واقعی قراردادها در ایران منتشر نمی‌شود. مثلا در حالی‌که سال گذشته اعلام شده بود کاوه رضایی یک میلیارد تومان از استقلال گرفته، اخیرا بعد از جدایی این بازیکن استقلالی‌ها اعلام کردند رقم واقعی قرارداد او یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بوده!

 

به این ترتیب واقعا ممکن است شجاعیان با وجود هزینه حدود دوونیم میلیاردی گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر ایران نباشد، اما به هر حال همین مساله فشار بسیار زیادی را روی شانه‌های این بازیکن می‌گذارد. حالا همه انتظار دارند که او از همان روز اول خوش بدرخشد و چشم‌ها را خیره کند؛ توقعی که پارسال هم از همان هفته نخست از بختیار رحمانی وجود داشت و این بازیکن را به ستوه آورد. حالا باید دید شجاعیان می‌تواند از پس این شرایط بربیاید یا قرار است در تمام طول فصل بعد استقلال بابت هزینه‌ای که انجام داده مدام ملامت شود.

 

شاید سروش برگردد

آنچه مسلم است اینکه پرسپولیسی‌ها در جذب داریوش شجاعیان ناکام ماندند و حالا پست سروش رفیعی همچنان خالی است. جالب اینکه دیروز معاون باشگاه پرسپولیس اعلام کرد ممکن است این پست توسط خود سروش پر شود! ترکاشوند به رادیو تهران گفته: «من با سروش صحبت کردم. قرار شد او تا یکی، دو روز آینده به باشگاه بیاید و در مورد برخی مسائل حرف بزنیم. نمی‌توانم در مورد بازگشت سروش صحبت قطعی کنم، اما هیچ اتفاقی بعید نیست و در صحبت‌هایی که با او خواهیم داشت همه چیز مشخص خواهد شد.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *