سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۲ قبل از ظهر به وقت تهران

چیدمانی ساده اما زیبا برای قفسه‌ ها

آشنایی با راهکارهایی که به شما کمک می‌کند تا طراحی و چیدمان مناسبی برای طبقه و قفسه‌ها در خانه‌تان داشته باشید

چیدمانی ساده اما زیبا برای قفسه‌ ها

شلف‌های دیواری یا قفسه‌‌ها همان طاقچه‌های قدیمی‌اند که این روزها پای ثابت چیدمان خانه‌ها به‌خصوص خانه‌های نقلی هستند. این شلف‌ها درعین سادگی علاوه بر زیبایی که به چیدمان خانه می‌بخشند، بسیار کاربردی هستند و با نصب آن‌ها در قسمت‌هایی از خانه همچون کنج دیوارها، تورفتگی‌ها و زیرپله‌ها، بیشترین استفاده را می‌توان از فضا کرد. به‌همان اندازه که مرتب‌ بودن این طبقات می‌تواند چشم‌نواز باشد، نامرتب و به‌‌هم ‌ریخته بودن‌شان هم ناخوشایند است. چیدن این طبقه‌ها اصولی بسیار ساده و آسان دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

سنگینی و سبکی رعایت شود: از مهم‌ترین اصولی که باید در چیدمان طبقه ها‌ یا قفسه‌ها درنظر گرفته شود، تعادل وزنی و حجمی آن است یعنی زمانی که شما به قفسه نگاه می‌کنید، باید وسایل درون آن از پایین به بالا به‌ترتیب بزرگی و سنگینی باشد. برای طبقات بالاتر وسایل ساده و سبک در نظر بگیرید، در طبقه میانی وسایل ریزتر و دکوری را قرار بدهید و در نهایت در طبقات پایینی اشیا ی حجیم‌تر و با وزن بیشتر را قرار دهید.

اشیای عمودی و افقی را ترکیبی در کنار هم قرار بدهید: علاوه بر این‌‌که باید به ارتفاع وسایل‌تان تنوع دهید، یکی از راه‌های بسیار مناسب برای جذاب‌تر کردن قفسه این است که از وسایلی که فرم عمودی دارند در کنار وسایلی با فرم افقی استفاده کنید مثل قراردادن یک گلدان در کنار چند جلد کتاب که افقی روی هم چیده شده اند. در صورتی که اختلاف ارتفاع بین وسایل عمودی و افقی بیش از حد زیاد شد، می‌توانید از یک شیء دیگر برای پر کردن این فاصله استفاده کنید.

اشیای هر گروه بهتر است سه‌تایی باشد: وسایل ‌گروهی که با تعداد فرد چیده می‌شوند، تاثیرگذارتر از گروه بندی‌هایی با تعداد زوج هستند. اشیا در گروه های سه تایی، پنج یا هفت تایی برای فضاهای بزرگ‌تر، امتداد بصری ایجاد می‌کنند و چشم را به حرکت وا می‌دارند. مثل قرار دادن سه گلدان در ابعاد مختلف در کنار هم تا قرار دادن یک جفت از آن.

با کتاب‌ها به قفسه جلوه‌ای فرهنگی بدهید: با قرار دادن کتاب‌‌ها در قفسه و مقابل چشم، به شما یادآوری می‌شود که آن‌ها را فراموش نکنید و به سمت مطالعه بروید. برای این‌‌که طبقه شما با قرار دادن کتاب‌ها یکنواخت نشود، می‌توانید در بین کتاب‌ها قاب عکس، مجسمه، گوی‌های دکوری، اشیای قدیمی وحتی وسایل و ابزاری را قرار دهید که بازتاب‌دهنده شخصیت و علایق شماست.

از گیاهان استفاده کنید: گیاهان نشانه و جلوه‌گر نشاط و سرزندگی هستند. قرارگیری گیاه در قفسه به خصوص اگر قفسه ازجنس چوبی باشد، هم ترکیبی چشم‌نواز است و هم هوا را تازه و تمیز نگه می‌دارند. می‌توانید گیاهان خانگی را انتخاب کنید که به مراقبت کمتری احتیاج داشته باشند مانند کاکتوس‌ها، گلدان‌های کوچک سانسوریا یا انواع پتوس‌ها.

نکته: هر از گاهی به وسایل روی قفسه نگاهی بیندازید و در صورت نیاز آن‌ها را با وسایل جدیدتر و متناسب با فصل جایگزین کنید.

 

منبع : خراسان

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *