پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۷ بعد از ظهر به وقت تهران

چگونه از ماشین گیر افتاده در برف نجات پیدا کنیم؟ +تصاویر

اقامت طولانی مدت در جاده می‌تواند سبب احساس سرما، تمام شدن سوخت خودرو، استرس و نگرانی شود، به همین دلیل آشنایی با راه‌های حفظ ایمنی در این زمان اهمیت فراوانی دارد.

خبرنگاران جوان : اگر در حین سفر در جاده با بارش برف و بوران مواجه شدید باید از راهکار‌هایی برای حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب دیدگی استفاده کنید.

بسیاری از مردم تمایل دارند، زمان برف و بوران در خانه و محل‌هایی گرم اقامت کنند و تا حد امکان در معرض برف و سرمای مستقیم قرار نداشته باشند، اما در برخی اوقامت مانند زمان رانندگی، خروج از خانه یا بازگشت از محل کار و همچنین در حین مسافرت‌های درون و برون شهری امکان گیر افتادن در بارش شدید برف وجود دارد و رعایت نکات ایمنی می‌تواند ضامن سلامت فرد و همراهان او باشد.

قبل از اقدام به سفر و یا خروج از خانه از وضعیت آب و هوا باخبر شوید

این روز‌ها اخبار هواشناسی در تمام مناطق دنیا در دسترس است و کارشناسان هواشناسی افراد را در جریان وضعیت آب و هوای روز جاری و حتی روز‌های آتی قرار می‌دهند، به همین دلیل زمان خروج از خانه در روز‌های سرد و برفی توجه به وضعیت آب و هوا ضروری است.

اگر بنا برضرورت مجبور به ترک خانه، انجام مسافرت و رانندگی در هوای برفی هستید، توجه به پیام‌های سازمان‌های مربوطه اهمیت دارد.

پیش از حرکت، خودرو را از تمام جهات کنترل کنید و با باک پر بنزین حرکت کنید، همراه داشتن پتو، لباس گرم، دستکش، کلاه پشمی، مواد غذایی، شکلات، بیسکوئیت، وسایل مورد نیاز نوزاد و بانوان، فلاسک آب گرم، جعبه کمک‌های اولیه، چند کیسه شن و ماسه، سیم بکسل، اطمینان از ایمن بودن خودرو، کارکرد مطلب بخاری و برف پاک کن ماشین اهمیت دارد.

همچنین می‌توانید مقداری شن و ماسه در یک کیسه یا حتی داخل یک لنگه جوراب قرار دهید، این کار سبب می‌شود تا رطوبت داخل ماشین گرفته شود و شیشه‌ها دیرتر غبار بگیرند.

چکمه اضافی دارای عاج و ضد آب در خودرو داشته باشید، تا اگر بر اثرخروج از ماشین دربرف کفش هایتان خیس شد، بتوانید به سرعت آن‌ها را تعویض کنید، خیس شدن بدن سبب سرمازدگی و عارضه‌های ناشی از آن از جمله عفونت، سرماخوردگی، قطع اعضای بدن، مسموم شدن خون، فرو رفتن به کما و حتی مرگ می‌شود.

در آغاز فصل سرما حتماً خودرو را از تمام جهات بررسی کنید و حتماً در مخزن شیشه پاک کن، ماده مخصوص پاک کننده و ضد غبار بریزید تا بتوانید در زمان بارش برف و باران به خوبی رانندگی کنید.

یخچال، ماشین با قابلیت گرم و سرد نگه داشتن خوراکی‌ها یک وسیله فوق العاده مفید برای افرادی است که با ماشین به مسافرت می‌روند و در فصل زمستان نیز با استفاده از آن خوراکی‌ها گرم می‌ماند.

زمان رانندگی در فصل سرما با خودرو، حتماً لباس‌های گرم به تن داشته باشید و برای هر نفر ۲ پتو در نظر بگیرید تا کاملاً گرم باشند.

همراه داشتن لباس اضافه و تعویض آن‌ها درصورتی که لباس هایتان خیس شده است برای جلوگیری از سرما زدگی توصیه می‌شود.

درصورتی که مبتلا به بیماری هایی همچون فشارخون، سابقه سکته مغزی و حمله قلبی، دیابت، صرع و اختلال‌های عصبی، بارداری در بانوان و بیماری‌هایی از این دست هستید، در آب و هوای نامساعد از منزل خارج نشوید، اما اگر به ضرورت مجبور به خروج هستید، موارد ایمنی را رعایت کنید، دارو‌ها را به همراه داشته باشید و به اطرافیانتان درباره وضعیت بیماری اطلاع رسانی کنید.

سرما و برف شدید می‌تواند سبب افت فشار و قند خون، زایمان زودرس به دلیل استرس و نیز بروز حمله‌های عصبی در مبتلایان شود، به همین دلیل همراه داشتن خوراکی ، دارو و آب آشامیدنی در این زمان اهمیت دارد.

تلفن همراه خود را شارژ و روشن نگه دارید و برای شارژ باتری حتماً از شارژر‌هایی که به فندک خودرو وصل می‌شوند، استفاده کنید، در این زمان استفاده بی جهت از تلفن همراه سبب از بین رفتن باتری تلفن همراه می‌شود.

همراه داشتن چراغ قوه LED می‌تواند سبب روشن کردن درون خودرو و حتی استفاده در مواقع ضروری برای اطلاع دادن به تیم‌های امدادی و سایر خودرو‌ها شود.

همیشه دوستان و اطرافیانتان را از قصد سفر یا جایی که می‌خواهید بروید باخبر کنید، به ویژه اگر می خواهید در هوای برفی به رانندگی بپردازید تا درصورت بروز مشکل و گم شدن یا بروز سانحه، بتوانند به نیرو‌های امدادی کمک کنند و مسیر تقریبی شما را بدانند. حمل نقشه (حتی نقشه کاغذی حاوی آخرین دگرگونی‌ها درمسیر)، آگاهی کامل از مسیر، جاده و بزرگراه ها، اقامت‌های بین راهی، مسافرخانه ها، پلیس راه، پمپ بنزین، درمانگاه‌ها و واحد‌های اورژانس بسیار ضروری است و می‌تواند سبب جلوگیری از بروز حادثه شود.

اگر مدتی در هوای برفی رانندگی کرده اید، امکان دارد لوله اگزوز خودرو بر اثر برف گرفته باشد و خطر بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برای سرنشینان خودرو وجود دارد، برای این کار ماشین را ابتدا خاموش کنید و پس از اطمینان از خنک شدن اگزوز به بررسی آن بپردازید و در صورت گرفتگی با برف آن را پاک کنید.

اگر درخودرو درجاده برفی مسدود گیر کرده اید پس از مدتی زیر برف مدفون می‌شوید وامکان امداد رسانی برای شما کم می‌شود به همین دلیل ازخودرو پیاده شوید و خود ماشین و اطراف آن را تاجایی که می‌توانید پاک کنید، ازهر وسیله‌ای حتی شاخه درختان برای پاک کردن خودرو استفاده کنید، زیرا امکان دارد دراثر تجمع برف قادربه خروج از ماشین و بازکردن درب‌ها نشوید.

خارج کردن خودرو در یک گودال برفی یا زمانی که به عبارتی ماشین بکسوات می‌کند نیز در نجات جان افراد و رهایی ازخطر اهمیت فراوان دارد.

زمان خارج کردن خودرو همکاری با راننده اهمیت دارد و یک فرد خارج از خودرو باید به راننده کمک کند، در این زمان حضور یک فرد در پشت خودرو یا هل دادن خودرو از پشت بسیار خطرناک است، زیرا امکان سر خوردن ماشین و بروز آسیب جدی برای فرد وجود دارد.

چگونه از ماشین گیر افتاده در برف نجات پیدا کنیم؟

زمان بوران و ریزش برف سنگین اگر در نزدیکی محل اقامتی و پناهگاه ایمن قرار ندارید، خودروی خود را ترک نکنید، زیرا پناهگاهی ایمن برای شما هست و به ویژه اگر در محوطه جنگلی یا کوهستانی قرار دارید، خطر حمله حیوان‌های وحشی وجود دارد.

اگر در خودرو در ترافیک سنگین و جاده مسدود گیر کرده اید و حرکت نمی‌کنید، موتور خودرو را هر ۱۰ دقیقه یک بارخاموش کنید تا خطر مسمومیت با گازمونوکسید کربن کاهش یابد، همچنین مقداری از پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.

یک پارچه قرمز یا به رنگ مشخص به نوک آنتن خودرو وصل کنید تا گروه‌های امدادی زودتر شما را شناسایی کنند، علائم مسمومیت با گازمونوکسید کربن شامل خواب آلودگی، سرگیجه و احساس تهوع است، در صورت بروز چنین مواردی موتور ماشین را خاموش، پنجره‌ها را باز و درصورت امکان فرد مسموم را از خودرو خارج کنید و به سرعت به گروه‌های امدادی اطلاع رسانی انجام دهید.

چگونه از ماشین گیر افتاده در برف نجات پیدا کنیم؟

حرکت داشته باشید و فعالیت فیزیکی انجام دهید، از خودرو پیاده شوید و راه بروید، زیرا این کار سبب بهبود گردش خون و کاهش احساس سرما می‌شود.

در این زمان از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین خودداری کنید، زیرا سبب افت قند خون شما می‌شوند.

اگر مجبور به ترک خودرو هستید، بر روی شیشه جلوی خودرو و مکانی که در دید باشد، محلی را که می‌روید به همراه شماره تلفن همراه خود یادداشت کنید، تا تیم‌های امدادی بتوانند شما را پیدا کنند.

چگونه از ماشین گیر افتاده در برف نجات پیدا کنیم؟

از خواب درون خودرو خودداری کنید، یا اگر به شدت احساس خواب آلودگی می‌کنید به همراهان خود بگویید پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شما را از خواب بیدار کنند، می توانید برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل خودرو ،شیشه های ماشین را با روزنامه یا پتو بپوشانید.

در این زمان حفظ خونسردی، کمک به تیم‌های امدادی، مثبت اندیشی و گرفتن تصمیم‌های درست سبب نجات جان شما و جلوگیری از بروز حادثه می‌شود.

با رعایت راهکار‌های فوق می‌توانید سلامت خود و اطرافیانتان را در هوای سرد و داخل خودرو در مسیر‌های برفی حفظ کنید و نجات پیدا کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *