پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱ بعد از ظهر به وقت تهران

نقد مجموعه تلویزیونی پدر/ سریالی که به شعور مخاطب توهین می‌ کند…

برآیند کلی نظرات کاربران خبرآنلاین درباره سریال «پدر» ما را به این نتیجه رساند که داستان کشدار و غیرواقعی این سریال که با واقعیات جامعه فاصله زیادی دارد باعث شده تا این مجموعه به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید، در مقابل اما عده ای نیز تنها برای سرگرمی تماشاگر این مجموعه بودند.

به گزارش خبرآنلاین، سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا بیش از یک ماه از شبکه دو سیما پخش می‌شد و در طول زمان پخشش نظرات موافق و مخالف زیادی را داشت و حاشیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نیز درباره آن به وجود آمد.

شب گذشته چهارشنبه ۷ شهریور قسمت پایانی این مجموعه روی آنتن رفت و به همین بهانه خبرآنلاین در یک نظرخواهی از کاربرانش خواسته بود تا ارزیابی‌شان را از این سریال که در ۳۲ قسمت از تلویزیون پخش شد بیان کنند.

برآیند کلی نظرات ما را به این نتیجه رساند که اغلب مخاطبان این مجموعه نظر مثبتی درباره آن نداشتند و عده‌ای نیز تنها برای سرگرمی و فرار از فکر کردن به مشکلات روز جامعه آن را دنبال می‌کردند.

در واقع با توجه به نظرات خیلی از مخاطبان این سریال را فاقد جذابیت دانسته بودند و حتی برخی نیز داستان سطحی و آبکی آن را توهین به شعور مخاطب تلقی کرده بودند.

برای نمونه کاربری که نامش را ذکر نکرده بود درباره این مجموعه نوشته: «برنامه‌های تلویزیون تماما برای کودکان زیر ۱۰ سال است. القائات سطحی و بچگانه. ارزش دیدن ندارد همینطور ارزش نظر دادن.»

در واکنش به این نظر یکی دیگر از کاربران حتی مجموعه‌ها و برنامه‌های صدا و سیما را بدآموزی برای کودکان تلقی کرده و نوشته: «برای بچه های زیر ۱۰ سال هم خوب نیست چون فرهنگ نادرستی را به آنها اموزش می دهد و به جای اصلاح فرهنگی مشکلات فرهنگی را تشدید و بازتولید می کند.»

سریال پدر

سام دیگر مخاطبی بود که نظرش را با ما به اشتراک گذاشته و عنوان کرده: «حامد عنقا نویسنده تنهایی لیلا بازم همون داستان تلخ و غصه دار را تکرار کرده اما این بار زمان فیلم اصلا زمان خوبی نبود. داستان به شدت نا متعارف و بد بود. شوهر پیدا کردن مسخره پدر حامد بگیر تا اعدام مسخره دختره و زندان رفتن و… واقعا توهین بود بعضی اوقات این سریال به شعور تماشاچی.»

در مقابل منتقدان به این سریال عده‌ای از کاربران به طرفداری از سریال «پدر» پرداختند، کاربری نوشته: «من و تمام دوستام از امریکا این سریال رو دنبال کردیم دوست داشتیم هرچند نقشای مثبت و منفیش زیادی پر رنگ بود.»

مخاطب دیگری هم اینطور نوشته: «اولین فیلمی بود که براش ساعت ها گریه کردم. و عاشقانه این فیلم رو دنبال کردم. و امشب که اخرین قسمته حس غم انگیزی داره. عاشق این فیلم و بازیگراش هستم. انشااله همیشه موفق و پیروز باشن.»

اما نتیجه نظرخواهی خبرآنلاین نشان می‌دهد که طیف منتقدان این مجموعه بیش از موافقان و طرفداران آن بوده است.

مهران از جمله کاربرانی مخالف این سریال بود که نوشته: «متاسفانه بیت المال رو مفت مفت هدر می دن میره آخه سریالی که از اول تا آخرش بدبختی و ناراحتی و غم باشه چه خوبی داره. توی این شرایط که مردم خودشون هزار تا گرفتاری دارن ساختن فیلم غمدار چه داستانی هست. اشکال داره فیلم خنده دار ساخت اشکال داره برنامه ای ساخت که برای یک ساعت ملت رو از فشار ها و سختی ها رهانید. متاسفم برای صدا و سیما واقعاً متاسفم.»

امید نیز نظرش را اینطور بیان کرده: « متاسفانه اکثر سریال های سیما داستانش مثل فیلمهای هندی شده و اصلا با واقعیت زندگی مردم همخوانی ندارد فقط حیف بودجه های سنگینی که در این شرایط خرج این برنامه ها می‌شود.»

برخی دیگر از کاربران نیز با وحود اینکه مخاطب این سریال بودند و قسمت‌های مختلف آن را دنبال می‌کردند اما انتقادهایی به آن داشتند، امیر در همین باره نوشته: « با همه کمی و کاستی ها می توان با ارفاق نمره متوسط به این سریال داد. حداقل انتظاری که از عوامل فیلم داریم اینه که به شعور مخاطب احترام بذارند. در چند جای فیلم و در قسمت های مختلف گفته میشه که لیلا و مسعود همبازی بودن در دوران بچگی. چطور ممکن است. لیلا حدود بیست و خورده ای سال البته با اغماض و مسعود ۴۰ و خورده ای این مورد جز بدیهیات فیلمسازی است که باید برای مخاطب باور پذیر باشد برخی از فیلمسازان مثل آب خوردن از کنار این موضوع می گذرند. کش دادن این سریال و دیالوگ های تکراری و خسته کننده زیاد داره که اگر حذف می کردند. خیلی بهتر بود.»

عده‌ای از مخاطبان این مجموعه نیز تحت تاثیر فضای معنوی برخی قسمت‌های آن قرار گرفتند و به این دلیل کلیت سریال را مثبت ارزیابی کردند، امید محمدی در همین باره نوشته: « پدر تلخی داشت اما برای من که غم فرزند دارم مایه ارامش بود. آن ایه قران پایان سریال ارامش و ایمانم را دو چندان می کرد. ضمن این که جذابیت سریال کم نبود مثل داستان عاشقانه، رفتار توفیق و رابطه حاج علی و زنش.»

ناگفته نماند که حضور بازیگران جوان در این سریال از جمله سینا مهراد یکی از جذابیت‌های آن برای مخاطبان بوده که برخی کاربران هم به آن اشاره کردند، مرجان با تمجید از بازی مهراد نوشته: « یکی از‌ به یادموندنی‌ترین‌ سریال های تاریخ ایران با بازی جذاب اقای مهراد… امیدوارم روز به روز درخشش این بازیگر جوان‌ در سینمای ایران بیشتر بشه… خیلی دوست داشتم که اخر این سریال مثل رمانی که خونده بودم‌ باشه و حامد زنده باشه…حالا ان شاءالله ببینیم چی میشه.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *