سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۵:۵۴ قبل از ظهر به وقت تهران

مهر تایید دیوان عالی بر ۶.۵ سال زندان شهردار سابق

پرونده محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران در جلسه دیروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور دادستان کل کشور و رئیس دیوان عالی کشور تعیین تکلیف شد و از میان آرای ۶۶ قاضی دیوان عالی کشور، ٣٩ قاضی رای دادگاه کیفری و ٢٧ قاضی رای شعبه ۴١ دیوان عالی کشور را تایید کردند؛ بنابراین مهر تایید دیوان عالی کشور بر عمدی بودن قتل میترا استاد زده شد. به گزارش رکنا، رئیس دیوان عالی کشور دیروز در ابتدای جلسه هیئت اصراری دیوان عالی کشور اظهار کرد: پرونده مطروحه ویژگی خاصی ندارد مثل تمام پرونده هایی است که به صورت اصراری در هیئت عمومی دیوان عالی کشور مطرح می‌شود. مرتضوی مقدم افزود: پرونده آقای نجفی چندین مرتبه بین دادگاه و دیوان مورد اختلاف قرار گرفت و به همین دلیل جلسه دیوان برای تعیین تکلیف آن برگزار شد. وی افزود: پرونده حاضر شاکی خصوصی ندارد و از حیث این که مسئله قصاص منتفی است جنبه عمومی این جرم امروز تعیین تکلیف می‌شود.

 

 

مهر تایید دیوان عالی بر 6.5 سال زندان شهردار سابق

اظهارات دادستان کل کشور
به گزارش ایرنا دادستان کل کشور در   این نشست گفت: قتل عمد است و با توجه به گذشت اولیای دم، فقط از حیث جنبه عمومی جرم آن را تعیین تکلیف می‌کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: اولین مولفه ای که بین قاتل و مقتول در این پرونده وجود دارد، اختلافات شدید است و اختلافات عادی زن و شوهری نبوده است؛ این خانم اطلاعاتی از این مرد به دست آورده بوده که مرد به شدت نگران بوده تا جایی که قاتل در اظهاراتش می گوید به او گفتم قضیه را تمام کنیم؛ قضیه چیست؟ وی گفت: انتخاب حمام برای این جنایت کاملاً حساب شده بوده است؛ اگر بنایی بر ترساندن داشته، در اتاق هم می‌توانست او را بترساند؛ ثانیاً اگر بنا به ترساندن بوده چرا اسلحه را مسلح کرده است؟ آیا این ها مولفه‌هایی نیست که نشان دهد قاتل با اراده و قصد قبلی مرتکب قتل شده است؟
واکنش وکیل نجفی
وکیل مدافع محمدعلی نجفی در گفت و گو با ایسنا درباره رای هیئت عمومی دیوان عالی در خصوص پرونده موکلش اظهار کرد: به هر حال این که با رای هیئت عمومی روبه روییم   قابل اعتراض نیست و به نظر دیوان عالی احترام می گذاریم. آقای نجفی در راستای قانون مجازات اسلامی به لحاظ تعدد جرم به شش سال و نیم حبس محکوم شده که بند خ ماده ۱۲ قانون کاهش  مجازات های تعزیری که به تازگی تصویب شده چنین اعلام کرده  که در صورت وجود کیفیات مخففه و گذشت شاکی بحث تعیین مجازات های تشدیدی در باب تعدد جرم اعمال نمی شود؛ یعنی مجازات شش سال و نیم حبس قابل اجرا نیست و همان قانون به افراد  محکوم اجازه داده مراتب را از دادگاه تقاضا کنند تا نسبت به تخفیف  مجازات بر طبق  قانون اقدام شود  و ما آن را انجام می دهیم تا در نهایت مجازاتی کمتر از  سه سال حبس قابل اعمال باشد. حمیدرضا گودرزی افزود: دیگر این که آقای نجفی اسلحه شخصی خود را به اداره آگاهی تقدیم کرده و  محکومیت در باب اسلحه با قانون تعارض دارد که نسبت به آن تقاضای اعاده دادرسی خواهیم کرد. وی گفت: موکلم اکنون در زندان است، اما شاید بتواند تقاضای مرخصی کند.  بر اساس این گزارش، نجفی شهردار پیشین تهران، هفتم خرداد سال گذشته، میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی بیان کرد. نجفی قبلا به اتهام قتل عمد و از جنبه عمومی جرم، از سوی شعبه ۹ کیفری یک تهران، به ۶ سال و نیم حبس محکوم شده بود.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *