سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰ قبل از ظهر به وقت تهران

قالیباف چگونه صندلی ریاست مجلس را به دست آورد؟

قبل از کاندیدا شدن در تبلیغات مدعی بودند اگر پایشان به مجلس برسد مشکلات مردم را حل می کنند آنها می گفتند؛ مجلسی خواهند ساخت که در آن لابی کردن بی نتیجه باشد. اما واقعیت مجلس یازدهم تا کنون؛ چیزی به جز از شعار هایی بود که « لیست انقلابی» می داد. گواه این موضوع اظهارات سمیه محمودی نماینده شهرضا در مجلس یازدهم است. او به خبرآنلاین گفته بود؛ “ترکیب هیات رئیسه مجلس یازدهم قبلا آماده شده بود”.

قالیباف چگونه صندلی ریاست مجلس را به دست آورد؟

کم نیستند نمایندگانی که از لابی گسترده و دادن امتیاز به نمایندگان برای رسیدن به کرسی ریاست سخن می گویند. کمی قبل از آغاز مجلس یازدهم احمدی نژادی ها سونامی کاندیداتوری برای ریاست مجلس را به راه انداختند و پایداری ها نیز سردار را به توپ انتقاد و افشاگری و هجمه بستند، تقسیم کاری بین این دو طیف از نمایندگان که می رفت قالیباف را اینبار هم از رسیدن به آرزویش دورتر و دورتر کند.

اما سیاست ورزی قالیباف با سهم دادن و لابی کردن درحال پیش روی است. در جریان انتخابات هیئت رئیسه آنچه در واقعیت اتفاق افتاد تهدید و تطمیع رقبا برای رسیدن به کرسی ریاست بود. قالیباف برای آنکه فضای رقابت را به نفع خود تغییر دهد به لابی و سهم دهی روی آورد.

«فریدون عباسی ۱۷ رای آورد، سیدمصطفی میرسلیم ۱۲ رأی و تعداد آرای باطله که اسمی بر روی آن نوشته نشده بود ۸ عدد اعلام شد.» این نتیجه را رئیس سنی مجلس اعلام کرد. آرایی که کنار هم قرار دادن آنها و جمع کردنشان شاید عددی پایین را نشان دهد اما نشان از چرخش حداکثری احمدی‌نژادی ها، پایداری ها، بخشی از طیف سنتی اصولگرای مجلس و البته مستقلین و اصلاح طلبان به سمت قالیباف دارد.

منبع: دیده‌بان ایران

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *