پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸ بعد از ظهر به وقت تهران

فرمان «سینما تراکتور» در دستان حاتمی‌کیا

سازمان اوج در ادامه اکران‌های متفاوت «خروج»، این فیلم را برای کشاورزان تراکتورسوار نمایش داد

 

فرمان «سینما تراکتور» در دستان حاتمی‌کیا

وقتی جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سی‌وهشتمین جشنواره فجر رونمایی شد، هیچ کس تصور نمی‌کرد شرایطی فراهم شود که این فیلم اکران بسیار متفاوتی داشته باشد، اما حاتمی‌کیا و مؤسسه اوج با استفاده از وضعیت تعطیلی سینماها، سراغ راه‌های جدید و متفاوتی برای نمایش عمومی فیلم رفتند، قواعد اکران را به کلی تغییر دادند و اکنون در این زمینه پیشرو هستند. سازمان هنری-رسانه‌ای اوج بعد از اکران آنلاین و سینما ماشین، اکنون این فیلم را در نمایشی با عنوان سینما تراکتور نیز اکران کرده است.

 

آغاز اکران آنلاین با «خروج»
اوج در اولین قدم برای نمایش عمومی فیلم «خروج»، این اثر را از ۲۷ فروردین‌ به صورت اینترنتی و از طریق اکران در سرویس‌های وی‌اودی به نمایش درآورد. بعد از این خط‌شکنی، کارگردانان و تهیه‌کنندگان دیگری هم به فکر اکران آنلاین فیلم خود افتادند. عده‌ای دیگر هم که چنین ایده‌ای را در ذهن خود داشتند اما هرگز آن را عملی نکرده بودند، جرئت کردند و متقاضی اکران اینترنتی شدند. اکنون اکران آنلاین پنج فیلم قطعی شده و در صف اکران اینترنتی هستند. بنابراین اولین ابتکار صاحبان فیلم و حاتمی‌کیا در مقام کارگردان برای اکران این اثر، بسیار تأثیرگذار بود.

 

بازگشت دوباره به سینما ماشین
پس از این که به دلیل شرایط قرنطینه و تعطیلی سینماها، سرویس‌های وی‌اودی به نوعی تبدیل به پرده سینما شدند، پارکینگ برج میلاد هم حکم سالن نمایش را پیدا کرد. قرار بر این شد که فیلم «خروج» در قالب طرح «سینما ماشین» به نمایش درآید و تماشاگران از داخل خودروی خود فیلم را تماشا کنند. «خروج» اولین فیلمی نبود که به این روش اکران می‌شد و سابقه این طرح به پیش از انقلاب می‌رسید، بنابراین «سینما ماشین» به واسطه «خروج» آغاز نشد، اما به بهانه آن، برای اولین بار پس از انقلاب دوباره شاهد چنین شیوه متفاوتی برای تماشای فیلم بودیم. «طلا» نیز در صف نمایش در «سینما ماشین» قرار دارد و احتمالا «تومان» نیز در قالب این طرح اکران خواهد شد. در روزهای اخیر، زنده شدن دوباره «سینما ماشین» در ایران، بازتاب فراوانی در رسانه‌های معتبر بین‌المللی مانند هالیوود ریپورتر و آسوشیتدپرس داشت. دومین قدم صاحبان «خروج» برای اکران فیلم هم موثر و مهم بود، تا حدی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و صاحب سینما مانند آمریکا هم تصمیم به گسترش «سینما ماشین» به عنوان راهکاری برای فرار از کسادی سینماها دارند.

 

کشاورزان پیشوا در سینما تراکتور
ابراهیم حاتمی‌کیا باز هم به سراغ اقدام جالب و متفاوتی برای اکران فیلم خود رفته و «اولین» دیگری را به نام «خروج» زده است. او یک شنبه‌شب این فیلم را در فضای باز، برای کشاورزان روستای یوسف‌رضا شهرستان پیشوا، کسانی که یکی از اصلی‌ترین مخاطبان این اثر هستند اکران کرده است و کشاورزان سوار بر تراکتورهای خود، ماجرای پیرمردهای تراکتورسوار در فیلم «خروج» را تماشا کردند. این اکران در سکوت خبری اتفاق افتاد و روز گذشته تصاویر و خبر آن منتشر شد. کشاورزان به بهانه این اکران، فرصتی پیدا کردند تا درباره مشکلات خود با خبرنگاران صحبت کنند. باید صبر کرد و دید آیا کشاورزان دیگر نقاط ایران هم به تماشای این فیلم خواهند نشست و «سینما تراکتور» ادامه خواهد داشت؟

 

ماندگاری «خروج» در ذهن سینما و مخاطب
گذشته از همه تأثیراتی که اکران آنلاین و «سینما ماشین» بر سازوکار اکران فیلم‌های سینمایی گذاشته ، این اکران‌ها برای فیلم «خروج» هم اتفاقات مهمی را رقم زده است. اگر این فیلم به طور طبیعی و طبق روال معمول در سالن‌های سینما اکران می‌شد، بالاخره در حد و اندازه نام حاتمی‌کیا تا حدودی دیده می‌شد، اما نمایش اینترنتی فیلم و «سینما ماشین» باعث شده این فیلم بیشتر دیده شود و حتی آن دسته از تماشاگرانی که شاید مخاطب آثار حاتمی‌کیا نباشند هم به واسطه تجربه جدید دیدن فیلم در ماشین پس از خانه‌نشینی طولانی یا تماشای یک فیلم جدید از تولیدات سینمای ایران در اینترنت، پای تماشای «خروج» بنشینند، بنابراین روش‌های متفاوت اکران «خروج» به دیده شدن فیلم کمک بسیار مهمی کرده است. علاوه بر این، وقتی نام فیلم «خروج» از امروز تا همیشه همراه جملاتی مانند «اولین اکران آنلاین»، «بازگشت سینما ماشین» و «سینما تراکتور» دیده شود، قطعا در ذهن مخاطب و در حافظه سینمای ایران ماندگار خواهد شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *