سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۳:۰۶ بعد از ظهر به وقت تهران

علت عدم حضور پویول درتلویزیون بخاطر ظاهرش بود؟ +تصاویر

بسیاری از این شایعات فضای مجازی با برنامه‌ریزی قبلی و به منظور ضربه زدن به افراد، شخصیت‌ها، و نهاد‌ها صورت می‌گیرد، برخی دیگر تسویه حساب‌های شخصی است. یک سری دیگر از شایعات هم قصور، اشتباه و بی دقتی تهیه کننده خبر و منتشر کننده آن است.

فارس: در ادامه به تعدادی از مهمترین شایعاتی که هفته گذشته در بین رسانه‌های داخلی و کاربران ایرانی دست به دست شد، اشاره می‌شود.

* عدم حمایت فلسطین از ایران

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی با استناد به یک صفحه توئیتری عنوان کردند که فدراسیون فوتبال فلسطین در رقابت‌های جام جهانی از ایران حمایت نکرده است.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول» +تصاویر

اما واقعیت این بود که این صفحه، حساب کاربری یک دونده فلسطینی است نه صفحه رسمی فدراسیون فوتبال این کشور، حتی این صفحه پس از واکنش‌های ایرانیان حمایت خودش از ایرانیان را هم ابراز کرد.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

* ادعای سقوط فرودگاه بندر الحدیده یمن

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ابتدای هفته گذشته مدعی سقوط فرودگاه بندر الحدیده یمن شدند.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

اما محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در گفتگویی تلویزیونی از داخل فرودگاه بین‌المللی حدیده، ادعای ائتلاف متجاوزان را درباره سقوط این فرودگاه تکذیب کرد و اظهار داشت: ادعای متجاوزان درباره سقوط فرودگاه حدیده نادرست است.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

* شایعه تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر

برخی از کاربران محلی سیستان و بلوچستان خبری ملتهب و نگران کننده مبنی بر تجاوز به ۴۱ دختر در این استان را منتشر کردند.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»
این خبر موجی از نگرانی‌ها را در استان سیستان و بلوچستان و حتی کل کشور به وجود آورد، اما امام جمعه ایرانشهر، رئیس پلیس آگاهی این استان و رئیس دادگستری چنین موضوعی با این کیفیت رد کردند و عنوان کردند تنها ۳ مورد تجاوز گزارش شده است. البته به سرعت مجرمان چنین اتفاقی دستگیر شد.

* شایعه عدم حضور پویول در تلویزیون به دلیل ظاهرش

کارلوس پویول، کاپیتان اسبق بارسلونا و تیم ملی اسپانیا قرار بود روز چهارشنبه مهمان برنامه ۲۰۱۸ تلویزیون باشد که یکباره اعلام شد حضور وی در این برنامه لغو شد که همین موضوع قهر موقت عادل فردوسی پور را نیز به همراه داشت.

هیچ یک از مسئولان توضیحات بجا و شفافی را در این باره ارائه ندادند تا بی بی سی فارسی علت عدم حضور پویول در تلویزیون را مشکلات ظاهری وی عنوان کرد.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»
اما درحالی بی بی سی این شایعه را مطرح کرد که حتی روز گذشته گادوین منشا مهاجم نیجریه‌ای پرسپولیس با ظاهری به مراتب متفاوت از عرف ایران در برنامه ۲۰۱۸ حضور داشت.
شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

اما واقعیت ماجرا چه بود؟ آن گونه که معاون سیمای رسانه ملی عنوان کرده بحث عدم حضور پویول به مسائل مادی مربوط است. وی عنوان کرد: ممنوعیت حضور چهره‌های پرخرج خارجی از قبل ابلاغ شده بود و بعد از حاشیه‌های حضور فیگو به این جمع بندی رسیدیم که معنی ندارد چندصدمیلیون هزینه کارشناس خارجی شود.

* شایعه بی‌گناهی و پشیمانی ثلاث

پس از اجرای حکم قصاص محمد ثلاث راننده اتوبوس مرگ که جان ۳ تن از ماموران نیروی انتظامی را گرفت، برخی‌ها در ابتدا مدعی شدند وی راننده اتوبوس نبوده سپس ادعا کردند که اقرار خودش به قتل صحت ندارد و برخی دیگر مدعی شدند که وی از کرده خود پشیمان است.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»
در خصوص اثبات جرم وی پیش از این گزارش‌های متعددی نوشته شده است (اینجا)، اما درباره تقاضای بخشش ثلاث و ابراز پشیمانی اش، پدر شهید محمد علی بایرامی از قربانیان جنایت راننده اتوبوس مرگ در گفت‌وگویی عنوان کرد: ثلاث نه تنها هیچ وقت تقاضای بخشش نکرد بلکه ۲ بار در پاسخ به دادگاه که از وی در خصوص پشیمانی‌اش از این اقدام سوال کرد اعلام کرد «پشیمان نیستم».

بایرامی که از شاهدان عینی اجرای حکم قصاص بود، تاکید کرد: لحظه اجرای حکم قصاص محمد ثلاث، من در محل اجرای حکم حاضر بودم؛ وقتی آقای شهریاری (سرپرست دادسرای جنایی) پای چوبه دار از وی سوال کرد که آیا از این اقدامش پشیمان است یا نه؟ صراحتاً گفت: «نه! اصلاً پشیمان نیستم».

* شایعه درگذشت محمدرضا شجریان

همزمان با بازی جانانه تیم ملی ایران برابر اسپانیا، کانال روزنامه شرق و رسانه‌های اصلاح طلب در خبری مدعی درگذشت محمدرضا شجریان خواننده سرشناس ایرانی شدند.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

پس از داغ شدن این موضوع، همایون شجریان در اینستاگرامش به این موضوع واکنش شدیدی نشان داد و نوشت: «شایعه‌ای بی اساس مردم عزیز را دل نگران کرد، حال پدر خوب است و در حال دیدن فوتبال تیم ملی»

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

پس از مدتی هم شرق مطلب را از روی خروجی اش حذف و بابت این اشتباه عذرخواهی کرد. به نظر می‌رسد علت این اشتباه روزنامه نگاران شرق، درگذشت صدرالدین شجره از پیشکسوتان هنر بوده است.

* شایعه احضار علی کریمی به دلیل راه‌اندازی کمپین «نخریدن کالای گران»

اواسط هفته گذشته برخی رسانه‌ها دلیل احضار علی کریمی کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی به دادسرای فرهنگ و رسانه را پست اخیر اینستاگرامی وی در ارتباط با ایجاد کمپین «نخریدن» اعلام کردند.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

اما برخلاف این شایعه وحید ملکی، وکیل علی کریمی در گفت‌وگویی در مورد احضار موکلش به دادسرای فرهنگ و رسانه عنوان کرد: به هیچ عنوان احضار آقای کریمی به پست اخیرش در باره عدم خرید اجناس گران نبوده بلکه امروز برای پرونده دیگری که مربوط به گزارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان بود به دادسرای فرهنگ و رسانه رفتیم.

علی کریمی بهمن ماه سال گذشته با انتشار پستی از شکایت ستاد نهی از منکر اصفهان خبر داده بود.

* شایعه ارائه ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان

ابتدای هفته گذشته پیامی بصورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی بین مردم دست به دست شد که همراه اول به مناسبت عید فطر به کاربرانش با شماره‌گیری کد دستوری ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان به ارائه می‌دهد.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

این شایعه که به نظر می‌رسد یک شیطنت بوده با ورود وزیر ارتباطات مبنی بر رسیدگی فوری به این موضوع ختم به خیر شدو سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از لغو بسته‌های اینترنت ۲۰۰ هزارتومانی همراه اول خبر داد.

* وقتی شایعات، فغانی را بهترین داور جام می‌کند

علیرضا فغانی و تیم داوری کشورمان در اولین قضاوتشان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عملکرد فوق العاده‌ای داشتند، اما برخی صفحات از این داور ایرانی به عنوان بهترین داور جام تا امروز یاد کرد.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

اما بررسی‌ها و مراجعه به منبع این گزارش‌ها نشان می‌دهد که این یک سایت مستقل غیررسمی که ظاهرا با هیچ نهاد رسمی از جمله فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ارتباط ندارد. مبنای رتبه‌بندی این سایت به هیچ عنوان کارشناسی نیست. این سایت را یک تیم چهار نفره اداره می‌کنند و ملاک رتبه‌بندی در آن رای مخاطبان عادی است که بر اساس نظر یا احساس‌شان به هر داور از یک تا ۵ ستاره امتیاز می‌دهند.

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

* آقا زاده‌هایی که اخراجشان شایعه بود

آخرین شایعه مهمی که هفته گذشته دست به دست شد مربوط به «اخراج آقازاده‌ها از آمریکا» بود که روز جمعه منتشر شد. برخی کاربران این مطلب را باز نشر دادند: «استیون منوچین، رئیس (وزیر) خزانه داری آمریکا: ۵هزار و ۴۳۲نفر از فرزندان مسئولین ایران در آمریکا حضور دارند که جز املاک ودارایی شخصی ۱۴۸ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار در حساب این نفرات وجود دارد و بدلیل امضا نکردن FATF# این مبالغ را توقیف می‌کنیم.»

شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»
شایعه تا واقعیت از «شجریان» تا «پویول»

بررسی خبرنگار ما از توئیتر منوچین، سایت خزانه داری آمریکا و رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی نشان از عدم تایید این خبر می‌داد و حتی اولین سایت منتشر کننده این شایعه پس از چند ساعت مطلب را از روی خروجی اش حذف کرد.

در ادامه تعداد دیگری از شایعات هفته گذشته می‌آید:

* تکذیب خبر تجاوز به ۶ دانش‌آموز لرستانی

* تکذیب پارگی رباط صلیبی روزبه چشمی

* تکذیب کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در هنگام خرید با کارت از کارتخوان‌های فروشگاهی از اول تیرماه

* تکذیب کشته شدن زن ایرانی توسط چند افغانستانی

* تکذیب زلزله در مکزیک به دلیل شادی مردم به خاطر پیروزی برابر آلمان

* تکذیب فرونشست سطح زمین و کج شدن ساختمان مقبره حضرت عبد العظیم (ع)

* تکذیب خبر افزایش دو برابری قیمت داروی انسولین

* تکذیب قطع عضو کولبر پیرانشهری توسط مین و جریمه ۲۳میلیونی وی

* تکذیب خرید ۵۰ درصد پیش فروش سکه توسط ۵۰ نفر

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *