پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۸ بعد از ظهر به وقت تهران

سرنوشت عجیب «بارتز»، پزشک قلابی و راننده اخراجی

«بارتز» شرور سرشناس جنوب تهران است که در چشم برهم زدنی موتورهای لاکچری تهرانی ها را سرقت می کرد. چندی قبل ماموران کلانتری ۱۱۵ رازی از سرقت های سریالی موتورهای گران قیمت در منطقه رازی مطلع و تیمی از ماموران برای دستگیری عامل این سرقت ها وارد عمل شدند.

پیش‌نویس خودکار

ماموران در گام نخست تحقیقات به سراغ دوربین‌‎های مداربسته در محل های سرقت رفتند و با تصویر یک جوان طاس که با یک وسیله نوک تیز اقدام به روشن کردن و سرقت موتورها می کرد روبه رو شدند.

تصویر این سارق حرفه ای کافی بود تا ماموران خیلی زود در بررسی متهمان سابقه دار به شرور معروفی که پنج ماه قبل از زندان آزاد شده بود، برسند.

این شرور که معروف به «بارتز» است تحت تعقیب ماموران قرار گرفت و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

بارتز ابتدا خود را بی گناه می دانست اما وقتی در برابر تصاویر دوربین های مداربسته قرار گرفت به ناچار لب به  سخن گشود و ادعا کرد موتورهای سرقتی را به پسر جوانی به قیمت یک میلیون تومان فروخته است که در این مرحله تیم پلیسی موفق به دستگیری مالخر موتورهای سرقتی شدند.
گفت وگو با بارتز
سابقه داری؟

بله، سابقه شرارت و سرقت دارم.
آخرین بار کی زندان بودی؟
پنج ماه قبل از زندان آزاد شدم.
چرا دزدی؟
اشتباه کردم.
اشتباه کردی که دستگیر شدی، انگیزه ات چه بود؟
بی پولی و بیکاری و چون اعتیاد داشتم پول لازم بودم.
شغل؟
در کار کامپیوتر بودم اما به خاطر سرقت و اعتیادم بیکار شدم.
موتورها را چطور روشن می کردی؟
با یک جسم نوک تیز، مثل قیچی موتورها را روشن می کردم.
چرا سر کار نمی رفتی؟
وقتی از زندان آزاد شدم هیچ جایی برایم کار نبود، تا متوجه می شدند سابقه دار هستم یا روی دستم جای چاقوست هیچ شغلی به من نمی دادند به همین دلیل مجبور شدم دوباره دزدی کنم.
فکر می کردی دستگیر شوی؟
نه.
سابقه شرارت هم داری؟
بله، ولی خیلی وقت است که دیگر شرارت نمی کنم.
یک پرونده شرارت بعد از آزادی از زندان داری؟
شرارت هایم کمتر شده است.
تا کی می خواهی خلاف کنی؟
جامعه درست نیست، وقتی ما را هیچ جایی نمی پذیرند مجبور می شویم دزدی کنیم.
ازدواج کردی؟
زن و بچه دارم.
موتورهای سرقتی را چند می فروختی؟
یک  میلیون تومان.
بچه طلاق
جوان ۲۳ ساله که موتورهای سرقتی را یک میلیون تومان می خرید ادعا می کند چون بچه طلاق است و کسی از او حمایت نمی کند معتاد شده و برای تامین هزینه های زندگی اش مجبور است خلاف کند.
اعتیاد داری؟
بله، هروئین مصرف می کنم.
چه مدت است مواد مصرف می کنی؟
یک سال.
موتورها را چند می فروختی؟
هر موتور را بین یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان می فروختم.
چرا خلاف می کنی؟
بچه طلاق هستم و کسی مرا حمایت نمی کند.
چه کسی مقصر این اتفاقات است؟
مقصر خودم هستم ولی وقتی خانواده ام مرا از ۱۵ سالگی در کف خیابان رها کردند و به من اهمیت نمی دادند بهتر از این نمی شدم.
حرف آخر؟
اگر خانواده ام مرا رها نمی کردند هیچ وقت کارم به این جا نمی کشید.
پزشک قلابی
چندی قبل ماموران پلیس تهران از فعالیت یک پزشک قلابی در میدان انقلاب تهران مطلع شدند. ماموران با تحقیقات پلیسی پی بردند که این پزشک که در همه زمینه های درمانی فعالیت دارد با مدرک جعلی، خود را به عنوان پزشک معرفی کرده است و با دریافت پول اقدام به نسخه نویسی و درمان می‌کند.
در ادامه تجسس ها مشخص شد که چهار خانواده به عنوان اولیای دم از این پزشک قلابی که باعث مرگ اعضای خانواده هایشان شده در دادسرای جرایم پزشکی تهران شکایت کردند.
به این ترتیب ماموران با جمع آوری مدارک و شواهد پلیسی در عملیاتی غافلگیرانه با حضور در مطب این پزشک موفق به دستگیری وی شدند.
ماموران در ادامه تحقیقات پی بردند که این مرد ۵۵ ساله در زمینه ارائه مدارک جعلی نیز فعالیت دارد.
گفت وگو با متهم
این مرد که به آرامی صحبت می کند ادعا دارد که یک پزشک است و مدارک تحصیلی اش را نیز در خارج از کشور گرفته و دکترای تغذیه دارد.
به چه جرمی دستگیر شدی؟
بی گناهم. دوست داشتند دستگیرم کردند.
یعنی شما پزشک قلابی نیستی؟
نه، من مدارک تحصیلی دارم و دروغ می گویند که پزشک قلابی هستم.
اما وزارت بهداشت مدارک شما را تایید نکرده است؟
باید وزارت خارجه تایید کند و بعد مورد تایید وزارت بهداشت قرار می گیرد.
مدارک شما همه جعلی است؟
نه، من در خارج از کشور درس خواندم.
مدرک تحصیلی؟
دکترای تغذیه دارم.
از کدام دانشگاه؟
مدارکش موجود است خودتان بخوانید.
شنیدم مدرک تحصیلی دکتری جعل می کردی؟
نه، من آموزش می دادم و بعد از ۷۲ ساعت کلاس به آن ها مدرک می دادم.
تحت چه مرکزی مدرک می دادی؟
خوب آموزش دیده بودند و خودم برایشان مدرک می زدم.
وسایل پزشکی برای چه کاری است؟
من پزشک هستم و وسایل کارم است.
با وسایل طب سوزنی چه کاری می کردی؟
وقتی می توانم برای درمان خودم استفاده کنم برای دیگران هم می توانم استفاده کنم. دانش دارم که می توانم بیماران را درمان کنم نیازی نیست کسی آن را تایید کند.
یعنی بی گناهی؟
بله، من پزشک هستم.
راننده اخراجی اورژانس
ماموران پلیس تهران در ادامه تحقیقات پلیسی در بیمارستان ها پی بردند یک مرد جوان با پوشیدن لباس اورژانس در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران دست به کلاهبرداری از همراهان بیماران می زند.به این ترتیب ماموران وارد عمل شدند و در بررسی های ابتدایی مشخص شد که پسر جوان با پوشش نیروهای اورژانس از همراهان بیماران به بهانه تهیه تجهیزات پزشکی با قیمت های پایین تر پول گرفته و سپس ناپدید شده است.
همین کافی بود تا ماموران در کمین این مرد شیاد بنشینند و با توجه به تصویر متهم در دوربین های مداربسته وقتی این جوان پای در بیمارستان گذاشت از سوی ماموران دستگیر شد.
در بازجویی از متهم مشخص شد که وی در گذشته راننده خودروی اورژانس خصوصی بوده که به دلیل بدرفتاری هایش از کار بیکار شده  که در همین خصوص این جوان دست به درگیری با همکارانش زده و پس از شکایت به زندان رفته و بعد از آزادی با پوشیدن لباس اورژانس اقدام به کلاهبرداری کرده است.بنا بر این گزارش، متهمان برای تحقیقات بیشتر و شناسایی دیگر جرایم احتمالی و طعمه هایشان در اختیار ماموران پلیس تهران قرار گرفته اند.

تحلیل کارشناس
بزهکاری زیر سایه تنهایی

دکتر قربانعلی ابراهیمی
جامعه شناس و استاد دانشگاه
کودکان هنگام طلاق والدین، قربانیان اصلی به شمار می روند و جدایی پدر و مادر ممکن است آینده شان را با ابهاماتی روبه رو کند و خود را فرزند طلاق بنامند.
مشکلات روانی و اجتماعی گسترده‌ای گریبانگیر این فرزندان بعد از فروپاشی خانواده خواهد شد. اغلب این فرزندان به دلیل افت تحصیلی، پرخاشگری و عزت نفس پایین زود عصبانی می شوند و روابط بین فردی شان ضعیف است .
این فرزندان ضعف در تعاملات اجتماعی دارند به همین دلیل نمی توانند در محیط های اجتماعی روابط مناسبی با دیگران داشته باشند و به علت پرخاشگری و خشمی که در خود نهفته اند زود از کوره در می روند و ممکن است دست به جرایمی بزنند که تاوان سنگینی برای شان داشته باشد.
پدیده طلاق اغلب عزت نفس این افراد را کم می کند و به خاطر اشتباهی که از والدین آن ها سر زده است دچار مشکلات برون سازی و درون سازی شده می شوند. مشکلات برون سازی شده باعث می شود که این افراد به اختلال کم ‌توجهی مبتلا شوند و به دلیل خشم های آنی و ناگهانی که دارند کنترل رفتار نداشته باشند و در جامعه مرتکب هر جرمی شوند .
از جمله مشکلات درون سازی شده فرزندان طلاق می توان به اضطراب، افسردگی و ناامید بودن از آینده اشاره کرد. این افراد مدام احساس شرمساری می کنند و خود را مقصر در طلاق والدین می دانند تنش هایی که این افراد در طول زندگی تجربه می کنند استرس زا بوده و همین موضوع موجب می‌شود که به دلیل نداشتن یک خانواده منسجم بدهکار شوند چنان چه والدین قصد جدایی دارند توصیه می شود فرزندان از فضای جنجالی روابط بین والدین دور بمانند و دخالتی در درگیری های میان پدر و مادر نداشته باشند تا بتوان به آینده آن‌ها امیدوار بود اگر فرزند با پدر یا با مادرش زندگی می کند و در اصل زندگی تک والدی دارند توصیه می شود بعد از طلاق والدین مشاوره روان شناسی برایشان در نظر گرفته شود. اگر فرزند دختر است برای جلوگیری از انزوا گزینی و افسردگی باید تحت نظر مشاوران باشد تا بپذیرد که از این به بعد در خانواده ای زندگی می کند که تک والد است .
اگر فرزند پسر است رفتارهای پرخاشگرانه او را تهدید می کند که با توجه به گروه سنی فرزند می توان مشاوره مناسبی برای او در نظر گرفت. والدین برای پیشگیری از بزهکاری فرزندان طلاق مسئولیت سنگینی به عهده دارند زیرا این فرزندان کاملاً بی اعتماد بوده و در نخستین گام باید اعتماد در آن ها شکل بگیرد. استقلال فردی از دیگر مواردی است که این فرزندان از سن کم باید بتوانند مسئولیت های فردی خود را به عهده بگیرند تا استقلال در آن ها شکل پیدا کند. هویت فردی مقوله مهمی است که والدین هنگام جدایی باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *