سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۶ بعد از ظهر به وقت تهران

رونمایی از سامانه «هوشمند تشخیص چهره» +عکس

سامانه «هوشمند تشخیص چهره» که قابلیت تبدیل چهره افراد به الگوریتم‌های ریاضی و مقایسه آن با چهره‌های ذخیره شده در حافظه‌اش را دارا است و می‌توان از آن در ترمینال‌ها و مراکز پررفت و آمد استفاده کرد رونمایی شد.

خبرگزاری تسنیم: به دنبال تاکید نیروی انتظامی در تغییر فرآیند‌های سنتی و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا برای حرکت به سمت روش‌های مدرن در انجام ماموریت‌ها، پلیس پیشگیری ناجا از سامانه‌ای جدید رونمایی کرد.

سامانه هوشمند تشخیص چهره که با حضور سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا و سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا بهره‌برداری شد این قابلیت را دارد که با اتصال به دوربین‌های مختلف، به صورت هوشمند چهره افراد مختلف را با الگوریتم‌های ریاضی مدل‌سازی کند.

این قابلیت سامانه هوشمند تشخیص چهره، این امکان را فراهم می‌کند که چهره افراد مختلف را با استفاده از این فرآیند رصد کرده و با چهره‌های قبلی ذخیره شده در خود، مقایسه و میزان شباهت را اعلام کند.

همچنین سرعت بالای پردازش چهره در این سامانه، این قابلیت را فراهم کرده که شناسایی افراد در این سامانه به صورت لحظه‌ای انجام شود و امکان بهره‌برداری و استقرار آن در اماکن عمومی با تردد بالا را فراهم می‌سازد.

علاوه بر این با استقرار این سامانه در کلانتری‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و …، قابلیت شناسایی مجرمین توسط این سامانه وجود دارد و همچنین با استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی، تشخیص چهره افراد، احراز هویت آن‌ها و مواردی از این دست امکانپذیر باشد.

سردار محمد شرفی در گفتگو با خبرنگار انتظامی تسنیم با اشاره به رونمایی از این سامانه اظهار کرد: این سامانه برای پروژه‌های خاص مثل مراکز فرودگاهی و ریلی که بیشترین حضور مسافران و رجوع جمعیت است طراحی شده، ولی هنوز از این سامانه در هیچ محلی بهره‌برداری نشده است.

بهره‌برداری به شرط رعایت حقوق شهروندی

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خصوص شرایط بهره‌برداری از این سامانه گفت: بهره‌برداری از این سامانه‌ها نیازمند پیوست حقوق شهروندی است و در صورتی که این اطمینان حاصل شود که بهره‌برداری از این سامانه، تضییع کننده حقوق شهروندی نیست، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه و موارد مشابه آن در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال استفاده هستند و در روسیه نیز همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، از این سامانه به صورت گسترده و در همه اماکن، بهره‌برداری شد، ولی نظام ما یک نظام مردم پایه است و تا زمانی که ملاحضات شهروندی در این موارد رعایت نشود، از این سامانه‌ها استفاده نخواهد شد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *