پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

خواص و فواید انبه برای پوست، کودکان و زنان باردار! / مضرات انبه

انبه میوه ای است که دارای خواص زیادی برای سلامت بدن است. این میوه علاوه بر فوایدی که برای بدن دارد، برای پوست هم مفید است که در ادامه به آن می پردازیم.

http://timesofoman.com/uploads/images/2016/06/15/x434373.jpg.pagespeed.ic.drZ-ZKNmbe.jpg

امروز اما شما را با فواید انبه برای پوست آشنا خواهیم کرد و چند نوع ماسک ساده تهیه شده با این میوه را نیز آموزش می‌دهیم.

 

درمان کم‌خونی کودکان با پادشاه میوه ها

انبه شاه میوه هاست و از چاق کننده ترین میوه ها برای کودکان به شمار می‌رود. برای وزن گیری کودک انبه را دریابید.

بهترین شربت اشتها آور و هوش افزا برای کودکان آب انبه است. انبه برای تب، آب روی آتش است و به طور عجیبی به سرعت تب را پایین می آورد.

مخلوط انبه با عسل و مقدار کمی نمک برای سرماخوردگی حکم کیمیا را دارد. این میوه به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک می‌کند. ضد سنگ کلیه است.

اگر کودکتان انبه دوست ندارد، شیر انبه برای او تهیه کنید(مانند شیرموز)؛ چراکه به شدت اشتهاآوره است. ویتامین A ، و C و E بدن کودک را تامین میکند و کم خونی را از بین می‌برد

 

خواص انبه

افزایش خاصیت الاستیسیته پوست

انبه سرشار از ویتامین‌ E و C است که به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن عامل اصلی بازسازی سلول‌های پوست و افزایش الاستیسیته است. عواملی چون آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و مشکلات ژنتیک می‌توانند موجب از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و افتادگی آن شوند.

کاهش چین و چروک ها

ویتامین C با فرآیندهای شیمیایی که باعث تخریب سلول‌ها و ایجاد چروک می‌شوند، مبارزه می‌کند.استفاده موضعی از انبه روی نواحی پر چروک و در معرض آسیب توصیه می‌شود.

مرطوب نگه داشتن پوست

ویتامین E برای برطرف کردن خشکی پوست و جوان نگه داشتن آن ضروری است. انبه منبع غنی این ویتامین است.

لایه برداری

اسیدهای آلفا هیدروکسی موجود در انبه باعث می‌شوند سلول‌های مرده پوست از بین بروند.

انواع ماسک انبه

انبه، شیر، شکر برای لایه برداری

یک انبه، دو قاشق غذاخوری شیر کم چرب و یک قاشق غذاخوری شکر را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را به‌صورت اسکراب روی پوست صورت یا تمام بدن برای ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

انبه، عسل، ماست برای مقابله با جوش

خواص ضد تورمی عسل باعث کاهش جوش زدن می‌شود.مواد موجود در انبه و ماست نیز به نرم و مرطوب ماندن پوست کمک می‌کند. یک قاشق غذا خوری انبه له شده را با یک قاشق عسل و یک قاشق ماست ترکیب کنید. صورت را کامل با آب گرم بشویید و سپس ماسک را زده، برای ۱۵ دقیقه روی پوست نگه دارید.

انبه، عسل، آرد نخودچی برای روشن شدن پوست

آلودگی موجود در هوا و در معرض آفتاب ماندن می‌تواند پوست را تیره سازد. ۲ قاشق غذاخوری انبه له شده را با یک قاشق عسل و ۲ قاشق آرد نخودچی ترکیب کنید و آن را به پوست شسته و خشک شده بزنید. ماسک را برای ۲۰ دقیقه روی صورت نگه دارید. این ترکیب ضمن لایه‌برداری به روشن شدن پوست به مرور زمان کمک می‌کند.

انبه، ماست و گلاب برای پوست حساس

ترکیب یک قاشق غذاخوری انبه له شده، یک قاشق ماست و ۲ قاشق چایخوری گلاب به پوست‌های حساس کمک می‌کند تا در برابر جوش زدن و چروک‌های زودرس مقاوم شوند

فواید و خواص انبه برای مو

انبه منبع غنی ویتامین C می باشد که باعث پرپشت شدن مو و جلوگیری از ریزش مو می شود. همچنین روغن انبه برای درمان سفیدی زودرس موی سر مفید است.

انبه به درمان شوره سر هم کمک می کند.

فواید و خواص انبه برای معده

انبه برای درمان زخم معده و مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه بسیار مفید است، همچنین انبه به افزایش اشتها کمک می کند.

 

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در انبه- خواص میوه انبه در دوران بارداری :

انبه غنی از مواد معدنی و ویتامین ها است. در اینجا مزایای مصرف انبه در دوران بارداری ذکر شده است: ویتامین آ انبه غنی از ویتامین آ است. ویتامین آ به بینایی کمک می کند. باعث می شود سیستم ایمنی بدن قوی تر شود. مقدار کاروتن موجود در انبه به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند. میوه انبه در دوران بارداری ، ویتامین آ به رشد جنین کمک می کند. ویتامین آ نقش مهمی در رشد قلب، کلیه، ریه، استخوان ها و چشم ها ایفا می کند. همچنین به رشد سیستم تنفسی، قلبی عروقی و عصبی کمک می کند.

فیبر

مقدار فیبر موجود در انبه برای مدتی طولانی احساس سیری ایجاد می کند. فیبر به حفظ سیستم گوارشی کمک می کند. بیشتر خانم ها در سه ماهه اول بارداری از یبوست رنج می برند. مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند میوه انبه در دوران بارداری از یبوست جلوگیری می کند. همچنین باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

ویتامین ث

ویتامین ث آنتی اکسیدان بسیار قوی است. ویتامین ث در مقابل عوامل مضر از بدن محافظت می کند. ویتامین ث بدن را در مقابل بیماری هایی مانند سرطان محافظت می کند. ویتامین ث عملکرد عصبی بدن را حمایت می کند. همچنین به تشکیل کولاژن ها کمک می کند و باعث ترمیم زخم ها می شود. ویتامین ث دندان و لثه را سالم نگه می دارد و به رشد جنین کمک می کند. ویتامین ث به جذب آهن در بدن، که عاملی ضروری برای خانم باردار است، کمک می کند. این ویتامین نقشی مهم در ترمیم بافت ها، رشد استخوان ها و تشکیل پوستی سالم دارد.

پتاسیم

پتاسیم به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. با افزایش حجم خون در بارداری، بدن به مواد معدنی اضافی نیاز دارد. پتاسیم به تامین مایعات و تعادل الکترولیتی کمک می کند. پتاسیم پیغام های عصبی را می فرستد و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. همچنین از گرفتگی عضلات در بارداری جلوگیری می کند.

ویتامین ب۶

ویتامین ب ۶ نقش مهمی در رشد ذهنی و عملکرد طبیعی اعصاب دارد. این ویتامین به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین ب ۶ از حالت تهوع بارداری جلوگیری می کند. حالت تهوع یکی از مشکلات بارداری است. این ماده به تشکیل سلول های خونی و اعصاب انتقالی کمک می کند و برای رشد و تکامل مغز و سیستم عصبی جنین لازم است.

مس

مس ماده مغذی مهمی برای تشکیل سلول های خونی است. چون خون در طول بارداری افزایش می یابد، نیاز آن به مواد معدنی نیز افزایش می یابد. این ماده در تشکیل اندام مهم بدن مانند قلب، سیستم اسکلت و رگ های خونی نقش اساسی دارد. این ماده در حفظ سلامتی استخوان های مادر باردار نقش مهمی دارد.
همچنین بخوانید : قبل از بارداری چه کارهایی برای چکاپ سلامتی مان باید انجام دهیم؟!

فولات

فولات نقشی مهم در بارداری ایفا می کند و احتمالا پزشک مکمل فولات برای شما تجویز می کند. کمبود فولات می تواند باعث نقص در مغز و نخاع جنین شود. مصرف مقدار مناسب فولات در طول بارداری امری مهم است. فولات در تشکیل سلول های قرمز خونی و DNA نقش مهمی دارد. فولات به عملکرد درست سیستم قلبی عروقی کمک می کند. آیا مصرف انبه در طول بارداری مجاز است؟ بهتر است پیش از مصرف انبه با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل مهم بودن و مجاز بودن مصرف انبه در طول بارداری عبارتند از:

انبه میوه ای سالم برای خانم باردار است. اما مصرف آن در حد متوسط مجاز است. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در انبه، مواد مغذی لازم برای مادر و جنین را تامین می کنند. قند موجود در انبه طبیعی است. بنابراین مصرف انبه بهتر از قندهای غیرطبیعی است.

انبه در انتهای بارداری:

سه ماهه آخر باردرای زمانی بسیار مهم و حیاتی است. سعی کنید مقدار انبه را کم کنید زیرا باعث دیابت حاملگی می شود. همچنین اگر سابقه بیزاری از انبه در خانواده دارید، نسبت به مصرف آن دقت کنید.

انبه نرسیده در اواخر بارداری:

از زمان های قدیم توصیه شده است که انبه نرسیده در سه ماهه آخر بارداری مصرف نشود. این ماده باعث خونریزی و گاهی سقط جنین می شود.

انبه رسیده یا نرسیده در بارداری:

انبه به صورت رسیده و نرسیده در طول بارداری مجاز است. میوه های رسیده شامل قند طبیعی هستند و می توان برای دسر از آن ها استفاده کرد. انبه رسیده اشتها را افزایش می دهد و به سیستم گوارشی کمک می کند. انبه نرسیده حاوی ویتامین است. این میوه حالت تهوع، یبوست و مشکلات معده را از بین می برد.
نکات مهم در هنگام خرید انبه

در هنگام انتخاب انبه در سوپر مراقب باشید. سعی کنید انبه ای که با مواد شیمیایی رسیده است را نخرید. انبه را فقط در فصل خود بخرید. یکی از عواملی که باعث رسیدن میوه می شود کاربید کلسیم است که در حال حاضر ممنوع شده است. این ماده حاوی فسفر و آرسنیک است که سمی می باشد و برای مادر و جنین ضرر دارد.

عوارض جانبی مصرف انبه ای که به صورت مصنوعی رسیده است شامل:

سردرد سرگیجه شکم درد گیجی خواب آلودگی حمله صرع تغییر حالت روحی بی حس شدن دست و پا

نشانه های انبه ای که به صورت مصنوعی رسیده است:

پوششی سفید مایل به خاکستری یا نقاط مشکی دارد. بوی سیر می دهد. بیرون آن رسیده و داخل آن سفت و نارس است. بی مزه است و مزه عجیبی پس از خوردن در دهان حساس می کنید. احساس نرمی علائم بیش از حد رسیدگی را نشان می دهد.

راه هایی که می توانید انبه را کمتر در معرض مواد سمی قرار دهید:

شما دقیقا نمی توانید متوجه بشوید که میوه به صورت طبیعی رسیده است یا مصنوعی.

اما می توانید به روش های زیر مواد سمی را از بین ببرید:

شستن: بلافاصله پس از خرید انبه، آن ها را بشویید. این کار به رهایی از مواد شیمیایی باقی مانده کمک می کند. پوست انبه را نخورید: پوست انبه را بکنید و سپس آن را بخورید. دست ها را به خوبی بشویید: پس از تمیز کردن انبه، دست ها را بشویید و قطعات آن را با آب گرم بشویید. سعی کنید انبه را به صورت نرسیده بخرید و بگذارید در منزل برسد. در این حالت احتمال آلوده شدن میوه با کاربید کلسیم وجود دارد. تا زمانی که مقدار انبه مصرفی زیاد نباشد، خوردن آن ضرری ندارد. پیش از مصرف انبه، با پزشک مشورت کنید./ اوما

خواص هسته انبه

هسته انبه جزو پر فایده ترین هسته ها به شمار می رود. مغز آن سرشار از مواد مغذی است. خوردن مغز هسته برای درمان سرما خوردگی و اثرات آن مانند سرفه های شدید موثر است. از دیگر خواص هسته انبه ضد انگل بودن آن است و از داورهای طبیعی موثر برای از بین بردن اسهال خونی و رفع استفراغ به شمار می رود. هسته انبه به هضم غذا کمک کرده و در تقویت دستگاه گوارش مفید است. همچنین به رفع بواسیر خونی کمک می کند.

اختلالات قاعدگی و خون ریزی که بین دو عادت ماهانه اتفاق می افتد یا خون ریزی رحم, یکی از مشکلات شایعی است که خیلی از زنها به آن دچار می شوند. رفع این مشکل و منظم کردن دوره قاعدگی از دیگر خواص هسته است.

فواید مغز هسته انبه درمان آسم با هسته انبه

همچنین مغز هسته انبه برای تقویت دستگاه تنفسی کاربرد فراوان دارد و قادر است اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس و بیماری آسم را درمان کند. در ادامه این مطلب شما را با ویژگی های یک انبه خوب آشنا می کنیم.

فواید و خواص انبه برای نوزادان و کودکان

انبه دارای آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، ویتامین ها و دیگر مواد مغذی حیاتی است که برای سلامتی و رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد، علاوه بر این خوردن انبه باعث افزایش اشتها و افزایش وزن کودکان می شود.

فواید و خواص انبه برای لاغری، چاقی و کاهش وزن

یکی از مزایای انبه کمک به لاغری و کاهش وزن و افزایش میزان متابولیسم بدن است. به گفته متخصصان تغذیه انبه یکی از بهترین میوه ها در جهان است که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سوزاندن کالری اضافی و کمک به کاهش وزن می باشد.

انبه چاق کننده است؟

در عین حال انبه می تواند باعث افزایش اشتها و افزایش وزن و چاقی در افراد لاغر شود.

فواید و خواص انبه برای سرماخوردگی و آنفلونزا

انبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C می تواند به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا کمک کند.

فواید و خواص انبه برای کم خونی

انبه غنی از آهن می باشد و به همین دلیل برای درمان کم خونی بسیار مفید است. مصرف منظم انبه می تواند به کاهش آنمی کمک کند و باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خون شود.

فواید و خواص انبه برای فشار خون

انبه غنی از پتاسیم و منیزیم است که برای درمان فشار خون بالا بسیار مناسب هستند.
فواید و خواص انبه و برگ انبه برای دیابت و قند خون دیابتی ها

برگ انبه سطح انسولین خون را کنترل کرده و می تواند به درمان دیابت و کاهش قند خون دیابتی ها کمک کند. میوه انبه نیز دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایین است بنابراین در تنظیم

قند خون افراد دیابتی موثر است.

برگ های انبه را یک شب در آب بخیسانید و صبح روز بعد آب آن را بنوشید.

فواید و خواص انبه برای یبوست و اسهال

انبه حاوی فیبر است که می تواند به درمان یبوست کمک کند.

برگ های انبه دارای تانن هستند که برای درمان اسهال مفید است.

فواید و خواص انبه برای چشم

خوردن انبه به طور مرتب از شب کوری، ضعیف شدن چشم، خشکی چشم، نرم شدن قرنیه، خارش و سوزش در چشم جلوگیری می کند.

فواید و خواص انبه برای بدنسازی

انبه دارای ویتامین، فیبر، پلی فنل، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدرات های ساده است که آن را به یک غذای مفید پس از تمرینات بدنسازی تبدیل کرده است. همچنین انبه می تواند به بدنسازان برای کاهش و افزایش وزن کمک کند.

انبه و سرطان

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات آنتی اکسیدانی کورستین، ایزوکرریتین، استراگالین، فیزتین، اسید گالیک و متیل گلات موجود در انواع انبه برای پیشگیری از سرطان کولون، پستان، لوسمی و سرطان پروستات مفید هستند.

ارزش غذایی انبه

کالری : ۶۰

فیبر : ۱٫۶ گرم

پروتئین : ۰٫۸ گرم

قند : ۱۴ گرم

چربی : ۰٫۱ گرم

کربوهیدرات : ۱۵ گرم

مضرات و عوارض میوه انبه

انبه سبز به دلیل اسید آناکاردیک می تواند باعث ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک در افراد شود.

پوست میوه انبه حاوی مواد شیمیایی سمی است که می تواند منجر به واکنش های حساسیتی در افراد شود.

مصرف مقادیر زیاد انبه می تواند باعث خواب آلودگی شود.

فواید و خواص آب انبه

کاهش فشار خون، جلوگیری از سرطان، کاهش سطح کلسترول خون و درمان دیابت از فواید و خواص درمانی آب انبه هستند.
فواید، خواص و طرز تهیه روغن انبه

هسته ی درونی انبه را از غلاف بیرونی جدا کرده و مقداری روغن نارگیل یا روغن کنجد بکر به آن اضافه کنید، این مخلوط را چند روز در نور خورشید قرار دهید حالا می توانید از روغن انبه برای جلوگیری از ریزش مو و سیاه شدن رنگ مو استفاده کنید.

آمورش کاشت درخت انبه در گلدان

پس از برش انبه هسته ی آن را جدا کرده، غلاف رویی را بکنید تا بذر را به دست بیاورید و آن را یک یا دو هفته در آب بخیسانید تا جوانه بزند. هنگامی که جوانه زد می توانید آن را به گلدان منتقل کنید. گلدان را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید و برای رطوبت رسانی روزی دو بار آن را آب پاشی کنید.

وقتی که گیاه رشد کرد و بزرگ شد اگر می خواهید می توانید آن را به باغچه منتقل کنید.

توجه داشته باشید که در مناطق گرمسیری انبه میوه می دهد اما در مناطق سردسیر به عنوان درخت تزیینی استفاده می شود.

منبع : iranbanou.com

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *