پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۷ بعد از ظهر به وقت تهران

جریمه مصرف مشروبات الکلی و مواد روانگردان در حین رانندگی چیست؟

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: جریمه ۴۰۰ هزار تومانی، ضبط گواهینامه، ۸۰ ضربه تازیانه و حبس تعزیری برای رانندگانی که شرب خمر کنند اعمال خواهد شد.

سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درخصوص مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان در حین رانندگی و جرایم پیش‌بینی‌شده برای متخلفان اظهار داشت: صرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان باعث عدم تمرکز در رانندگی شده و موجب می‌شود که راننده نتواند در حین رانندگی تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد؛ چراکه راننده اقدام به انجام رفتارهای خطرآفرین می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف مشروبات الکلی و روان‌گردان دشمن شماره یک ایمنی در رانندگی تلقی شده و خطر ریسک‌پذیری و وقوع تصادف را ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

سرهنگ مرادی در خصوص جریمه مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان اعلام کرد: مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی علاوه بر جریمه ۴۰۰ هزار تومانی و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه پرونده قضایی نیز برای فرد خاطی تشکیل شده و وی به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که شرب خمر علاوه بر تخلف رانندگی، به لحاظ قانونی نیز جرم محسوب می‌شود، بیان داشت: برابر قانون مجازات اسلامی علاوه بر حد شرعی که ۸۰ ضربه تازیانه است، مجازات حبس تعزیری نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: تشخیص مصرف مشروبات الکلی توسط راننده متخلف را با دستگاه‌های الکل‌سنجی که در اختیار پلیس‌های راهنمایی و رانندگی سهل و آسان برشمرد و گفت: مطابق ماده ۷۱۸ قانون جزای اسلامی هرگاه فردی با وسیله نقلی موتوری در حالت مستی اقدام به رانندگی کند، عمل وی جزو موارد مشدد و تشدید‌کننده محسوب شده و قانون‌گذار مجازاتی بیش از دوسوم حداکثر مجازت تعیین خواهد کرد.

سرهنگ مرادی خاطرنشان کرد: طبق این ماده قانونی فرد خاطی یک تا پنج سال از رانندگی محروم خواهد شد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *