پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

بوی بد یخچال را چگونه از بین ببریم؟

یخچال یکی از اصلی‌ترین وسایل در هر آشپزخانه است و نقش کلیدی در نگهداری مواد غذایی مصرفی ما دارد، اما بهداشت یخچال یکی از نکاتی است که باید به‌خوبی مورد توجه قرار گیرد در این صورت با مشکلاتی نظیر بوی بد یخچال، فساد زودتر از هنگام مواد غذایی یا حتی مسمومیت‌های غذایی مواجه خواهیم شد.

بوی بد یخچال را چگونه از بین ببریم؟

برخی مواد غذایی موجود در یخچال در صورتی که به‌درستی نگهداری نشود، ممکن است باعث ایجاد بوهای نامطلوب در فضای یخچال و حتی سبب تغییر بوی سایر مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها شود. برای جلوگیری از بو گرفتن یخچال این نکات را رعایت کنید:

یخچال باید حداقل هفته‌ای یکبار مورد بازرسی قرار بگیرد و تمامی مواد غذایی که تاریخ انقضای آنها گذشته یا دچار فساد شده‌اند، بوی بد دارند یا کیفیت آنها در حد مناسب برای مصرف نیست، از آن خارج گردد. دقت داشته باشید که جلوگیری از ایجاد بوی بد آسان‌تر از حذف بوهای بد است.
غذاهای تازه و خام را در محلی قرار دهید که به آسانی قابل دیدن باشد تا از خراب شدن آنها جلوگیری به‌عمل آید. میوه‌ها و سبزیجات به‌سرعت دچار افت کیفیت می‌شوند. قرار دادن آنها در قسمت‌های عقبی کشوهایی که دید کمتری دارند، باعث می‌شود نتوانیم آنها را به‌راحتی ببینیم. میوه‌ها و سبزیجاتی که شسته و آماده مصرف هستند حتما باید در ظروف در بسته یا کیسه‌های پلاستیکی نگهداری و در اسرع وقت مصرف شوند و از قرار‌دادن آنها در بخش‌های با دسترسی کمتر بپرهیزید. در مورد گوشت، مرغ و ماهی، نگهداری یخچال تنها برای چند روز محدود توصیه می‌شود، آن هم به شرطی که بسته‌بندی آنها باز نشده باشد. آنها را در قسمت‌های قابل مشاهده و سردتر یخچال قرار دهید.
دمای یخچال یکی از معیارهای بسیار مهم و کلیدی برای نگهداری مواد غذایی است. بهترین دما برای یخچال در محدوده ۳ ــ ۲ درجه سانتی‌گراد یا ۳۸ ــ ۳۵ فارنهایت است. در این محدوده دمایی سرعت فساد و افت کیفیت مواد غذایی به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. مواد غذایی زمانی که فاسد می‌شوند در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها شروع به تولید بوهای نامطلوب می‌کنند. بنابراین هر چه دمای یخچال بالاتر باشد (بالاتر از ۴درجه سانتی‌گراد)، شرایط برای رشد میکروارگانیسم‌ها و تولید بو فراهم می‌شود. دمای صفر درجه سانتی‌گراد یا کمتر سبب یخ زدن مواد غذایی می‌شود و خود مشکلات دیگری را از نظر افت کیفیت مواد غذایی
به دنبال دارد.
غذاهای پخته را حتما در ظروف در بسته نگهداری کنید. نگهداری آنها در حالت روباز نه تنها سبب فساد سریع‌تر آنها می‌شود، بلکه بوی آنها خیلی سریع در یخچال پخش می‌شود و سایر مواد غذایی این بوها را جذب می‌کند. یکی از راهکارهایی که توصیه می‌شود قید تاریخ و نوع غذا روی ظروف از طریق برچسب روی ظروف است تا با دیدن این اطلاعات تصمیم به مصرف سریع‌تر آنها بگیرید.
چیدمان مواد غذایی به گونه‌ای باشد که مواد غذایی که دارای بوهای شدیدتری هستند در کنار مواد غذایی حساس به جذب بو قرار نگیرند. علاوه بر این سیرکولاسیون کافی هوا در فضای یخچال نیز نکته بسیار مهمی است. از پر کردن بیش از حد یخچال بپرهیزید و اجازه دهید هوا به آرامی در همه نقاط یخچال جریان داشته باشد.
با رعایت تمامی نکات فوق می‌توانید از بد بو شدن یخچال جلوگیری کنید. با این وجود لازم است هر چند وقت یک‌بار با استفاده از روش‌های مناسب یخچال خود را از شر بوهای بد راحت کنید. استفاده از ترکیب ۱۲۸ گرم جوش شیرین یا بیکینگ‌پودر به ازای ۸/۳ لیتر آب گرم و تمیز کردن محفظه داخلی یخچال با یک اسفنج مناسب برای حذف هر گونه باقیمانده غذایی توصیه می‌شود. طبقات، قفسه‌ها و کشوها باید به طور جداگانه خارج و شسته شوند. از ساییدن شدید بخش‌های پلاستیکی بپرهیزید چرا که باعث خراش آنها می‌شوند. همچنین می‌توانید جوش شیرین را به عنوان بو‌گیر در یک ظرف در باز در یخچال قرار دهید. همچنین می‌توانید از قهوه‌ای آسیاب شده را نیز به مدت ۴ ــ ۳ روز روی یک سینی پخش کرده و در یکی از طبقات یخچال قرار دهید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *