چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۲ قبل از ظهر به وقت تهران

بهترین نابیناهای تاریخ سینما

هفته گذشته بود که خبر ساخت یک کارکتر تازه نابینا در سینمای ایران منتشر شد. نوید محمدزاده در فیلم وحید جلیلوند در حالی قرار است نقش یک نابینا را ایفا کند که ستاره های بزرگ سینمای دنیا سابقه ایفای نقش کارکترهای نابینا را داشته‌اند. این فهرستی‌ است از بهترین‌های آنها

آل پاچینو (بوی خوش زن)
پاچینو در این نقش‌آفرینی شایسته‌ی اسکارش، همچون یک بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است عمل کند! یک لحظه در اوج سرخوشی و لحظه‌ی بعد، در حضیض ناامیدی. پاچینو – که استفاده از چشمانش یکی از ویژگی‌های مشهورترین نقش‌آفرینی‌هاش بوده – این‌جا ناچار می‌شود مهم‌ترین برگ برنده‌ی خود را در بسیاری از دقایق کنار بگذارد. با این حال موفق می‌شود طیف وسیعی از احساسات را، از بی‌قراری، خشم و پوچی ابتدایی شخصیت تا آرامش و سرخوشی پایانی را به تماشاگر منتقل کند.

 

جیمی فاکس (ری)
فیلم قرار نیست تصویری کلیشه‌ای و یک‌سویه از ری چارلز افسانه‌ای به نمایش بگذارد. از یک طرف با شکوه فراموش‌نشدنی یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان قرن روبه‌روییم و از سوی دیگر با فردی که، به‌خاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌شود، زندگی شخصی‌اش را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد. در این راه، چه‌چیزی به همدلی‌برانگیز شدنِ این شخصیت خاکستری کمک می‌کند؟ این‌جا است که جیمی فاکس از راه می‌رسد و با انرژی حیرت‌انگیزی که به نقش تزریق می‌کند، تصویرگر مردی می‌شود که انگار جسم‌اش گنجایش این شور و توانایی بی‌پایان را نداشت.

 

پتی دوک و آن بنکرافت (معجزه‌گر)
دوک و بنکرافت به‌ترتیب در نقش هلن کلر مشهور و معلم او، آن سالیوان که نقش اساسی را در پرورش توانایی‌های کلر داشت و خود با مشکل بینایی روبه‌رو بود، ظاهر می‌شوند. پیام فیلم این است که ترحم می‌تواند کشنده‌ترین سلاح علیه افرادی باشد که با مشکلات جسمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بازی برونگرایانه‌ی دو بازیگر چنان است که به‌نظر می‌رسد هر دو شانس آورده‌اند که بدون آسیب جدی فیزیکی بازی در فیلم را به پایان رسانده‌اند!

 

ویرجینیا چریل (روشنایی‌های شهر)
او نماینده‌ی زیبایی و لطافت در دنیایی خشن و بی‌رحم است؛ تنها کسی که مهر دوطرفه‌اش با ولگرد تنها، پایدار به‌نظر می‌رسد. چریل، با کاهش کنش‌های بیرونی و ایجاد نوعی سکون در رفتار دختر، این زیبایی را با وقار و آرامشی همراه کرده که باز در تضاد با جنب‌وجوش محیط اطراف قرار می‌گیرد. به‌خاطر همین آرامش دائمی است که به‌نظر می‌رسد دختر از سیاره‌ای دیگر پا به زمین گذاشته است!

 

آدری هپبرن (تا تاریکی صبر کن)
تریلر ترسناک ترنس یانگ، داستان زنی است که به‌تازگی نابینا شده و زندگی‌اش توسط سه تبهکار به خطر می‌افتد. نابینایی شخصیت اصلی، تنش فیلم را مضاعف می‌کند. اما این هپبورن است که جنبه‌ی دیگری از این تقابل را برجسته می‌کند. معصومیت سرخوشانه و کودکانه‌ای که هپبرن را با آن به‌یاد می‌آوریم، این‌جا – شاید بیش از همیشه – توسط سبعیت محیط پیرامون در خطر قرار می‌گیرد

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *