سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۵:۳۲ بعد از ظهر به وقت تهران

بهترین خواننده‌ های عرب‌ را بشناسید! +عکس

جوانب مختلف فرهنگی را می‌توان در میان عرب‌ها مشاهده کرد، در بین تمامی جنبه‌‌های هنری که مردمان کشورهای عربی به آن‌ مشغول هستند، هنر موسیقی عرب‌ها بیشتر توانسته راه خود را به سایر کشورها باز کند.

این امر باعث شده تا خواننده‌های عرب‌زبان جای خود را در دل سایر ملت‌ها نیز باز کنند. در این بین انصافاً باید اعتراف کرد ایرانی‌های زیادی را سراغ داریم که از کودکی با موسیقی‌های عربی بزرگ شده‌اند و تمامی خواننده‌های سرشناس عربی را می‌شناسند.

به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم نگاهی به فهرست بهترین خواننده‌های عرب‌زبان داشته باشیم.

۱. فیروز

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

وقتی صحبت از موسیقی عرب به میان می‌آید بدون شک اشاره‌ای به خواننده‌های لبنانی خواهد شد و کمتر خواننده عرب‌زبانی را سراغ داریم که به اندازه خواننده‌‌های لبنانی محبوبیت داشته باشد. فیروز که با نام نهاد حداد نیز شناخته می‌شود این روزها سن و سالی ازش گذشته و بیشتر از ۸۰ سال از خدا عمر گرفته است.

فیروز یکی از معروف‌ترین چهره‌‌های خوانندگی لبنان است و در کنار خواننده دیگری با نام ام‌کلثوم موسیقی را از سنین کودکی شروع کرد‌ند. فیروز با موسیقی‌دان‌های بزرگی مانند محمد فلیفل، ال‌رومی و برادران ال‌رحبانی همکاری داشته است. درنهایت نیز فیروز با یکی از این برادران موسیقی‌دان با نام آسی ازدواج کرد.

این برادران شعر‌های زیادی در وصف فیروز نوشته‌اند و در کنار یکدیگر برنامه‌های زیادی اجرا کرده‌اند. ترانه‌های فیروز در دوران جنگ لبنان جنبه ملی به خود گرفت و شعرهای مختلفی از فیروز را برای اتحاد و آزادی لبنان سراغ داریم.

این روزها فیروز به دلیل کهولت سن کمتر بر روی صحنه ظاهر می‌شود اما صدای وی همچنان در ذهن طرفداران موسیقی عرب ماندگار خواهد ماند.

۲. کاظم الساهر

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

کاظم الساهر که در میان طرفداران به عنوان سزار موسیقی عرب‌زبان‌ها شناخته می‌شود از کودکی به موسیقی علاقه داشت. وی در سنین طفولیت به موسیقی‌های پخش شده در رادیو گوش می‌داد و سلانه‌سلانه نواختن گیتار را فرا گرفت. در نهایت نیز در دانشگاه موسیقی بغداد ثبت‌نام کرد.

جایزه‌ای در دنیای موسیقی عرب وجود ندارد که کاظم الساهر از آن خود نکرده باشد، موسیقی‌های عاشقانه، سیاسی و پاپ کاظم الساهر هرگز از ذهن طرفداران فراموش نخواهد شد. این هنرمند عراقی علاقه زیادی به حضور در مراسم انسان‌دوستانه دارد و تاکنون کمک‌های زیادی به موسسه‌های خیریه کرده است.

سبک موسیقی کاظم اساهر حالت رسمی و کلاسیک آهنگ‌های عربی را در خود دارد و به همین دلیل همیشه از وی به عنوان حفظ کننده تاریخ و سنت موسیقی عرب یاد می‌شود.

۳. ام‌کلثوم

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

این ستاره بی‌فروغ دنیای موسیقی عرب در سال ۱۹۰۰ در مصر بدنیا آمد. ام‌کلثوم به عنوان یکی از ماندگارترین خواننده‌های عرب‌زبان شناخته می‌شود و صدای ملکوتی وی تا مغز استخوان شنونده‌ها نفوذ می‌کرد.

کنسرت‌های ام‌کلثوم در ملا‌عام برگزار می‌شد و این امر نیز افزایش محبوبیت وی را به دنبال داشت. اجراهای ام‌کلثوم ساعت‌ها به طول می‌انجامید و در ترانه‌هایش از عشق و فراق سخن می‌گفت.

محبوبیت ام‌کلثوم به اندازه‌ای بود که حتی مورد عنایت روسای جمهور و اشخاص بلند‌پایه سیاسی مصر قرار گرفت. گفته می‌شود ام‌کلثوم تنها روی موسیقی دنیای عرب تأثیر نداشته است و موسیقی‌دان‌های بین‌المللی مانند باب دیلن و لد زبلین از او الهام گرفته‌اند.

۴. فرید الاطرش

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

وی اصالتی سوری مصری داشت و بزرگان موسیقی عرب به او لقب سلطان عود داده‌اند. فرید الاطرش چیزی حدود ۴ دهه حضوری درخشان در صنعت موسیقی جهان عرب داشت و بیشتر از ۴۰۰ ترانه خوانده است.

مادر طبیعت در کنار صدای زیبا به فرید الاطرش ظاهری خوب و جذاب داده بود و همین امر باعث شد تا فرید الاطرش در دنیای سینما نیز حضور پیدا کند و چیزی حدود ۳۱ فیلم را در کارنامه وی شاهد هستیم.

فرید الاطرش کار خود را با خوانندگی در شبکه رادیوی مصری شروع کرد و خواهرش أسمهان الاطرش نیز صدای خوبی داشت و از زیبایی بهره گرفته بود. در نتیجه این دو هنرمند در فیلم‌های مختلفی حضور پیدا کردند و ترانه‌های زیادی در کنار هم خوانده‌اند.

شهرت و اعتبار به فرید الاطرش وفا نکرد و زندگی شخصی او صرف قمار و رابطه با زن‌های مختلف گذشت اما این سکه روی دیگری نیز دارد و بعید به نظر می‌رسد صدای وی از ذهن طرفداران موسیقی جهان عرب به این زودی‌ها پاک شود.

۵. نانسی عجرم

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

در این قسمت از فهرست بهترین خواننده‌های عرب‌زبان به نانسی عجرم رسیدیم که چهره‌ای آشنا برای جوان‌های ایرانی علاقه‌مند به موسیقی عرب است. همان‌گونه که حتماً می‌دانید نانسی از نسل جدید خواننده‌های لبنانی به حساب می‌آید و در کنار خوانندگی، سابقه خوبی در بازیگری دارد.

نانسی عجرم در فعالیت‌های انسان‌‌دوستانه زیادی شرکت می‌کند و به عنوان سفیر حسن‌نیت سازمان ملل شناخته می‌شود. نانسی زیبارو مانند بسیاری دیگر از خواننده‌ها و هنرمندان موسیقی را در دوران نوجوانی و زمانی که تنها ۱۵ سال داشت شروع کرد.

نانسی پس از مدتی به چهره‌ای شناخته شده در دنیای موسیقی عرب تبدیل شد و اپرا وینفری، مجری و سلبریتی معروف او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بانوان خاورمیانه قلمداد میکند.

نانسی عجرم مدتی است که مادر شده و به همین دلیل ترانه‌های جدیدش را بیشتر با محوریت کودکان می‌خواند اما ترانه‌های قدیمی‌تر نانسی عجرم تم‌هایی عاشقانه و سوزناک دارد و بدون شک در آینده نیز از این مرغ خوش‌صدای موسیقی عرب بیشتر خواهیم شنید.

۶. عبدالحلیم حافظ

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

حساب عبدالحلیم با سایر خواننده‌های مصری فرق می‌کند و بسیاری عبدالحلیم حافظ را بهترین خواننده مصری می‌شناسند. استعداد خوانندگی عبدالحلیم در کودکی شناسایی شد و وی را به مؤسسه موسیقی در قاهره فرستادند.

عبدالحلیم حافظ سبک اجرای بسیار خاصی داشت و در حین خوانندگی، شنوندگان را به شور و وجد می‌آورد. متأسفانه این خواننده‌ جاویدان مصری آثار زیادی را در کارنامه خود ندارد و بیشتر وقت خود را به اجرای کنسرت اختصاص داد.

عبدالحلیم در کنار خوانندگی ید طولایی در نواختن عود، پیانو، کلارینت، گیتار و طبل داشت و در چندین فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. عبدالحلیم فرد بسیار زیرک و باهوشی بود و موقعیت‌های تجاری خوبی برای خودش ایجاد کرده بود. وی به آموزش موسیقی نیز مشغول بود.

گفته می‌شود عبدالحلیم حافظ به اندازه‌ای در میان طرفداران محبوبیت داشت که پس از شنیدن خبر مرگ وی، بسیاری از هوادارانش دست به خودکشی زدند. عبدالحلیم عمر کوتاهی داشت و در سن ۴۷ سالگی به دلیل نارسایی کلیوی از دنیا رفت و در مراسم خاکسپاری وی جای سوزن‌ انداختن نبود.

۷. اصاله نصری

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

این ستاره دنیای موسیقی سوریه در سن چهار سالگی نبوغ خود را در خوانندگی نشان داد و در آن زمان آواز‌های مذهبی و کودکانه را به بهترین شکل ممکن می‌خواند. اصاله نصری به هنرآموزی خود ادامه داد تا اینکه یکی از آلبوم‌هایش برای وی شهرت و افتخاری در سراسر کشورهای عربی کسب کرد.

اصاله نصری در سالروز استقلال بحرین ترانه‌ای از عشق و وفاداری برای مردم این کشور خواند و به همین دلیل بحرینی‌ها به پاس قدردانی از وی، به او اجازه شهروندی در بحرین را داده‌اند.

اصاله نصری به پنجمین دهه زندگی خود نزدیک می‌شود اما همچنان زیبا و خوش‌صدا است و انتظار می‌رود تا مدت‌ها شاهد درخشش این ستاره دنیای موسیقی عرب باشیم.

۸. راغب علامه

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

در این قسمت باز هم به یک چهره‌ لبنانی می‌رسیم که در کنار خوانندگی، تجربه خوبی در حضور در برنامه‌های تلویزیونی دارد. راغب علامه در یک برنامه استعداد‌یابی در سال ۱۹۸۰ حضور پیدا کرد و در همان زمان نظر تمامی طرفداران و داوران این مسابقه را به خود جلب کرد و موفق شد جایزه این برنامه را از آن خود کند.

راغب علامه علاقه زیادی به حضور در برنامه‌های تلویزیونی دارد و در سال ۲۰۱۱ در برنامه معروف عرب آیدل به عنوان سرپرست قضاوت‌کنندگان این برنامه انتخاب شد. جالب است بدانید راغب علامه از جانب سازمان ملل به عنوان سفیر تغییرات آب‌و‌هوایی انتخاب شده است.

۹. ورده

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

این ستاره دنیای موسیقی عرب اصالتی لبنانی الجزایری دارد و متولد فرانسه است. ورده از سنینی کودکی کار خود را با خواندن شعرهای میهن‌پرستانه شروع کرد و در بیشتر ترانه‌های او اتحاد میان ملت‌های عربی را شاهد هستیم.

ورده که در میان کشورهای عربی به عنوان رز الجزایری معروف است را مدتی در صحنه‌های موسیقی شاهد نبودیم، دلیل این غیبت اجازه ندادن همسر ورده به خوانندگی وی بود. اما ورده که قلبش همیشه برای موسیقی می‌تپید نتوانست زیر بار خواسته همسرش برود و با جدا شدن از وی دوباره فعالیت موسیقی خود را شروع کرد. ورده به دلیل چهره زیبایی که داشت چندین بار در فیلم‌های سینمایی حضور پیدا کرد و نهایتاً در سال ۲۰۱۲ دار فانی را وداع گفت.ورده در قبرستانی در الجزایر که قهرمانان جنگی این کشور خاک می‌شوند دفن شده است.

۱۰. ایهاب توفیق

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,خواننده‌های عرب‌

عشق ایهاب به موسیقی از دوران کودکی نمودار شد و از آنجایی که پدرش بازیگر و کارگردان سینما بود به راحتی توانست خوانندگی را ادامه دهد. ایهاب صدای بسیار گرمی دارد و ترانه‌های با معنی را برای خواندن انتخاب می‌کند.

ایهاب توفیق در دوران نوجوانی به اصرار دوستانش در برنامه استعدادیابی شرکت کرد و محمد عبدالوهاب یکی از داوران این برنامه ایهاب را تشویق کرد تا به خوانندگی ادامه دهد. ایهاب فعالیت‌های انسان‌دوستانه زیادی دارد و در سال ۲۰۰۱ کنسرتی به نفع عراقی‌هایی جنگ‌زده برگزار کرد.

در کنار این موارد ایهاب به عنوان خواننده‌ای عرب‌زبان شناخته می‌شود که تحصیل‌کرده رشته موسیقی است و دکترای موسیقی را در سال ۲۰۰۲ کسب کرده است.

در این قسمت به پایان فهرست خوانند‌های عرب‌زبانی رسیدیم که خاطرات خوشی با آن‌ها داشته‌ام. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران موسیقی عرب هستید و خواننده یا نوازنده خاصی را سراغ دارید، در قسمت نظرات نام و مشخصات این خواننده را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

برترینها

۲/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *