پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۳ قبل از ظهر به وقت تهران

باز شدن پیچ ریل علت سانحه مرگبار قطار زاهدان

کارشناسان پس از بررسی حادثه مرگبار قطار مسافری زاهدان – تهران، علت این سانحه را بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس اعلام کردند.

پیش‌نویس خودکار

غضنفر فولادی، رئیس کمیسیون سوانح راه‌آهن با تشریح علت بروز حادثه خروج از ریل و واژگونی ۵ واگن از قطار مسافری زاهدان- تهران گفت: نتیجه بررسی‌ها نشان داد علت حادثه بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
وی افزود: پس از انجام بررسی‌های کامل، گزارش آن را برای وزیر راه و شهرسازی و دولت هم ارسال کردیم. برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسأله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است.
فولادی تصریح کرد: ریل ها به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند براحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و در نهایت منجر به بروز سانحه می‌شود.
رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن درباره اینکه حادثه خرابکاری بوده یا نه به ایسنا گفت: ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است. در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و در نهایت در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به منظور تأیید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر می‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.
وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم‌ بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همین گونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به‌صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و… رصد کرد.
قطار «زاهدان – تهران» با حدود ۲۵۰ مسافر عصر روز چهارشنبه سوم مهرماه در منطقه «شورو» زاهدان از ریل خارج شد که در پی آن ۴ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر مجروح شدند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *