پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۳ بعد از ظهر به وقت تهران

انتقاد فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از قانون مدیریت خدمات کشوری انتقاد کرد و گفت: این قانون کارمند محور است و نه معلم محور ومادامی که این قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود. درخواست معلمان مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

https://media.isna.ir/content/1441362223665_q%20(6).JPG/3

به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم ترتیب داده شده بود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، دو اسوه معلمی و همچنین پنج هزار شهید معلم اظهار کرد: در آستانه ۱۲ اردیبهشت قرار داریم و بنا به سنت هر ساله به استقبال از آیین پاسداشت مقام معلم می‌رویم و رویکرد ما در سال جاری موثرتر خواهد بود که جهت گیری اصلی آن پاسخگویی است.

وی افزود: معلمین سرزمین ما سالهاست مطالباتی دارند و پیرامون زندگی حرفه ای و شخصی‌شان با چالش‌هایی مواجهند که حاکمیت و جامعه در قبال پاسخ به این چالش ها مسوولیت هایی داشته و دارند. باید تلاش کنیم در این هفته گزارش کاری را به معلمان ارائه کنیم که شفاف و صادقانه باشد و نقشه منطقی و موثری را برای ادامه مسیر به دست بدهد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بتدریج رویه پاسخگو بودن به یک اصل تبدیل شود عنوان کرد: هفته معلم قرار نیست با تقدیر و تشکر جمع شود بلکه تجلیل از معلم منوط به پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات آنهاست. اینکه تعهدات قرار است چگونه و در چه بازه زمانی ایفا شوند باید به صورت شفاف مشخص باشند.

چهاربند ادامه داد: یک پرسش مطرح است که آیا در مواجهه با تحولات سریع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جایگاه معلم پررنگ تر می‌شود یا کمرنگ‌تر؟ کشورهایی که امروز پرچمدار توسعه‌اند ابتدا تربیت معلم و بهبود زندگی حرفه‌ای و شخصی وی را دنبال کرده اند زیرا رکن توسعه، توجه به نظام تعلیم و تربیت است. این دیدگاه که با توسعه فناوری کمتر به معلم احتیاج خواهیم داشت دیدگاه بسیار خطرناکی است.

وی افزود: خودکفایی در همه عرصه‌ها مشروط به اقتدار نظام تعلیم و تربیت است. اقتدار این نظام نیز مشروط به ارتقای کیفیت زندگی حرفه‌ای معلم است و با شعار هم محقق نمی‌شود.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه اعتماد فرهنگیان به حاکمیت و نظام بزرگترن سرمایه ماست که حفظ آن در گروی ارتقای جایگاه واقعی آنهاست گفت: تلاش می کنیم اعتماد و امید را در معلمان افزایش دهیم.

عناوین هفته معلم

وی روزشمار هفته معلم را اعلام کرد و گفت: ۱۲ اردیبهشت روز ولایتمداری و سلوک معلمی، ۱۳ اردیبهش روز معلم و تکریم اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت، روز معلم مسوولیت پذیری و هدایت انقلابی، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، مرجعیت اجتماعی، مولد سرمایه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم و تکریم سازمانی نامگذاری شده است.

چهاربند با بیان اینکه امسال حدود ۸۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی داریم گفت: سال ۹۸ تعداد شاغلین و بازنشسته ها  برابر خواهد شد و در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۵۰ هزار بازنشسته و ۸۳۰ هزار شاغل خواهیم داشت و تعداد بازنشسته ها از شاغلین پیشی می گیرد.

انتقاد فرهنگیان از قانون خدمات کشوری

وی از قانون مدیریت خدمات کشوری انتقاد کرد و گفت: این قانون کارمند محور است و نه معلم محور و مادامی که این قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود. می‌خواهیم نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش را از این قانون مستثنی کنند تا ما ظرف سه ماه قانون اداری استخدامی آموزش و پرورش را به آنها تقدیم کنیم. شرایط حرفه‌ای معلمان منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری است و به نهادینه کردن تبعیض منجر شده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چارچوب این قانون با طرح طبقه بندی مشاغل معلمین سازگار نیست و با آن در تناقض است و اصلاحاتی که برای این قانون در مجلس مطرح است به هیچ عنوان پاسخگو نیست و در خواست معلمین مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

مواجهه آموزش و پرورش با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو در مهر ۹۷

کمبود شدید نیرو در مقطع ابتدایی و پرورشی

احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل

به گفته چهاربند در مهر ۱۳۹۷ با ۳۰۰هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم بود، حدود ۱۹۴هزار مورد از این کمبود را باید از طریق ندادن معلم به مدارس پشت سر بگذاریم. باید به ازای هر چهار دانش آموز یک ساعت مربی پرورشی به مدرسه بدهیم. یعنی هر ۹۶ دانش آموز یک مربی. این در حالی است که فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اعزام می‌کنیم، در حالی که نیاز ما ۱۲۳ هزار مربی است.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد باید دوسال دیگر بخصوص در حوزه آموزش ابتدایی و پرورشی بنای یادبود برای آموزش و پرورش بسازیم. بیشترین کمبود را پس از حوزه پرورشی در حوزه ابتدایی داریم.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه با کمتر از ۲۴ دانش آموز عمدتا در مناطق روستایی تهدید دیگری برای حوزه آموزش ابتدایی محسوب می‌شود گفت: بنابراین احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل وجود دارد. باید با این واقعیت روبرو شویم.

به گفته چهاربند سال گذشته از ۴۳هزار مشمول بازنشستگی، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند. سال جاری ۶۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی‌اند که پیش بینی می‌کنیم ۵۵هزار نفر بازنشسته شوند. اگر این روند بدون تمهید سازوکار مناسب ادامه یابد در سال ۹۹ آموزش و پرورش از پا درمی‌آید.

معلمان زیاده خواه نیستند

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در هفته معلم تکلیف این مقوله ها از سوی دستگاه‌های ذیربط روشن شود اظهار کرد: باید کارنامه‌ای داشته باشیم که در عمل چه اتفاقی افتاده است. به عنوان مثال مجلس قانون برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه را تصویب کرده است، باید تحلیل شود معلم در این دو قانون چگونه دیده شده است؟.

وی افزود: معلمان زیاده خواه نیستند و از مظلومیت های همکاران ما این است که یک تشکل صنفی فراگیر و یک زبان گویا ندارند و آموزش و پرورش باید این کمبود را جبران کند. امیدواریم امکان تشکیل یک تشکل صنفی فراگیر فراهم شود.

چهاربند با بیان اینکه از اواسط سال ۹۵ تهیه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی را شروع کردیم که در اختیار نهادهای مسوول قرار گرفته است گفت: شاخص های مصوب در ارتباط با نیاز به نیروی انسانی بر اساس منطقه، جنسیت، رشته و… مشخص هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال طبق شاخص دانش آموز به معلم، ۲۲ درصد مدارس دولتی ما زیر ۲۴ دانش آموز دارند و جالب اینکه این مدارس سه درصد کل دانش آموزان را پوشش می‌دهد. تراکم و جمعیت دانش آموزی پراکنده هستند، در سطح کشور از کمتر از یک دانش آموز در یک کیلومتر مربع تا ۲۵۰ دانش آموز در یک کیلومتر مربع داریم. شرایط در برخی مناطق دور افتاده اجازه تاسیس مدارس روستامرکزی را نمی‌دهد و به همین خاطر باید برای یک دانش آموز یک معلم تخصیص دهیم.

تامین ۸۴ هزار نیرو در مهر ۹۷ در غالب حق‌التدریس

نیروی مازاد نداریم

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهر امسال ۸۴ هزار نفر را در غالب حق التدریس تامین می‌کنیم و برای جذب و تخصیص سهمیه مشکل داریم گفت: این در حالی است که ۳۰۰ هزار کمبود خواهیم داشت. در سال جاری یک میلیون و هشتصد هزار ساعت حق التدریس پرداخت کرده‌ایم، چرا تصمیم گیران به این موارد توجه نمی‌کنند؟ بر اساس شاخص های مصوب، نیروی مازاد نداریم و بهره وری ما در فضا و نیروی انسانی ۱۰۰ است.

چهاربند ادامه داد: اگر دیگران در دیگر دستگاه‌ها اعداد و ارقام دیگری را اعلام می‌کنند ما آن را رد می‌کنیم زیرا مبنا ندارد. ما در برنامه پنج ساله نیروی انسانی پنج راهکار داریم. راهکار اول دوره تعهد دبیری است که البته در این دوره پنج ساله پیش رو به کمک ما نمی‌آید زیرا اگر امسال هم جذب شوند ۵ سال دیگر وارد سیستم خواهند شد. البته ما پیگیریم و برای امسال تقاضای سهمیه ۲۵ هزار نفری را برای دوره تعهد دبیری داده‌ایم.

لزوم ورود سالانه ۵۰ هزار نیرو برای جبران بازنشستگی‌ها

وی افزود: راهکار دوم جذب از طریق دوره‌های یکساله حرفه آموزی از محل آزمون و فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌هاست. واقعیت این است که ما باید سالانه ۵۰ هزار نفر وارد سیستم کنیم تا جبران بازنشسته‌ها را کنند. سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۹۰هزارنفر مشمول بازنشستگی می‌شوند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش راهکار سوم راهکار ۲+۲ است گفت: به این معنا که معلم دوسال درس بخواند و از سال سوم وارد مدرسه شود. برای دوره فنی راهکار ۲+۱ را پیش بینی کرده ایم یعنی معلم این دوره یکسال دوره آموزشی ببیند و وارد هنرستان شود. ما راهکارهای مختلفی مدنظر داریم و معتقدیم آخرین راهکار استخدام است. وقتی روی آزمون استخدامی تاکید داریم به معنای این است که همه راهکارها اعم از صرفه جویی، خرید خدمات و… را طی کرده‌ایم.

ادامه دارد

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *