چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۴ قبل از ظهر به وقت تهران

اعتراض ترک ها در المان «نه کودتاچی، نه اردوغان»

ده‌ها هزار ترک در کلن آلمان علیه کودتا و اقدامات سرکوبگرایانه اردوغان تظاهرات کردند.

%postname%

 این گردهمایی در نوع خود یکی از بزرگترین گردهمایی های خارج از کشور درپی اقدامات سرکوبگرایانه اردوغان بعد از کودتای نظامی نافرجام ارتش ترکیه علیه قدرت حاکم بر این کشور است.

یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات می گوید من به اینجا آمده ام تا مخالفت خود را با کودتا در ترکیه اعلام کنم. برخی می گویند شرکت کنندگان در این گردهمایی طرفداران اردوغان هستند حال آنکه به هیچ وجه این گونه نیست. این تظاهرات فقط در مخالفت با کودتا برگزار شده است. به باور من، وظیفه انسانی است که انسان باید برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ایستادگی کند. به نظر من بسیاری با همین انگیزه ها اکنون در اینجا حضور دارند. یکی دیگر از شرکت کنندگان در این تظاهرات، معتقد است رسانه های ارتباط جمعی آلمان نباید فکر کنند آنچه اکنون در ترکیه می گذرد واقعا ناشی از فتح الله گولن است. به رسانه های ارتباط جمعی آلمان توصیه می کنیم قبل از آنکه خبری منتشر کنند اطلاعات و اسناد مربوط آن را جمع آوری کنند.

شرکت کننده دیگر در گردهمایی روز یکشنبه کلن چنین گفت ما به اینجا آمده ایم تا مخالفت خود را با دیکتاتوری که اکنون در ترکیه وجود دارد و اردوغان تلاش دارد آن را در ترکیه اجرا کند نشان دهیم. اردوغان می خواهد یک تنه بر مردم ترکیه حکومت کند.ما مخالف این دیکتاتوری هستیم. کردها و ارمنی ها در ترکیه سرکوب می شوند. دیگر اقلیت ها زبانی و مذهبی در ترکیه سرکوب می شوند و ما مخالف این رویکرد هستیم. یکی دیگر از مخالفان اردوغان نظر خود را چنین به رویترز اعلام کرد ما نباید در مقابل فاشسیم یک ذره هم کوتاه بیاییم. این گام نخست است. الان چندین سال است که ما می دانیم اردوغان چه بر سر مخالفان در ترکیه و قدرت های دموکراتیک می آورد.کاری که اردوغان اکنون در ترکیه صورت می دهد سوق دادن این کشور به سوی سیطره دینی و مذهبی است و ما می خواهیم مقابل این اقدام او بایستیم و از دولت های دموکراتیک در اروپا نیز می خواهیم که در مقابل این اقدام اردوغان بیستند.

یکی دیگر از شرکت کنندگان گردهمایی کلن می گوید به نظر من آنچه اکنون در ترکیه در حال روی دادن است، اشتباه است. شکست دادن کودتا کار خوبی است اما اقداماتی که بعد از آن روی داد اشتباه است. مقامات حاکم بر ترکیه حقوق بشر را رعایت نمی کنند.راهی که اردوغان بیش از پنج سال پیش تا به حال در پیش گرفته است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *