پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۴ بعد از ظهر به وقت تهران

گرم ترین نقطه زمین کجاست؟

واقعا گرم‌ترین منطقه در کل جهان چرا شب‌ها تا این حد سرد می‌شود؟ این منطقه کجاست؟

گرم ترین نقطه زمین کجاست؟

الی گشت : فکر می‌کنید گرم‌ترین نقطه دنیا کجا، و اینکه دمای آن چقدر باشد؟

طبق بررسی‌های ماهواره‌ای ناسا، کویر لوت در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه‌ی جهان بود و حداکثر دمایی که در آن ثبت شد برابر با ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد بوده است!

اگر به‌صورت مشخص و دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، این ناحیه «گندم بریان» نام دارد. گندم بریان در محدوده بیابانی، در حاشیه کویر لوت کرمان و در مساحتی معادل ۴۸۰ کیلومتر مربع قرار دارد و با مرکز شهر تنها ۸۳ کیلومتر فاصله دارد. گفته می‌شود علت این نام‌گذاری این بوده که از قدیم مردمی که از نزدیکی اینجا عبور می‌کردند، می‌دیدند که گندم‌های منطقه از شدت گرما برشته می‌شود و بنابراین نام گندم بریان را برای اینجا انتخاب کردند. البته حساب شب‌های این منطقه را با روزهای آن جدا کنید، چراکه به‌خاطر ماهیت کویری بودن، اینجا شب‌های خنک و حتی سردی دارد.

البته این کویر بر اساس آنچه ناسا «گرمای سطح زمین» می‌نامند گرم‌ترین نقطه است. این شاخص نشان دهنده دمای خالص سطح زمین، نه دمای محیط، است و توسط ماهواره‌های ناسا اندازه‌گیری شده‌اند. ولی بر طبق اندازه‌گیری‌های سازمان‌ جهانی هواشناسی،‌ بالاترین دمای ثبت شده روی زمین برابر با ۵۸ درجه سانتی‌گراد و در ایستگاه هواشناسی العزیزیه لیبی بوده است.

با توجه به این شدت گرما، دور از ذهن نیست که این منطقه غیرقابل سکونت است و حتی گفته می‌شود باکتری‌ها هم توان زندگی در اینجا را ندارند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *