پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت تهران

کشف مجسمه‌ی شیشه‌ای متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش!

در قسمتی از شمال کشور زیبای فلسطین، تندیس شیشه ای کاملا سالم و دست نخورده ای به شکل سر یک انسان کشف شده است که حیرت همه را به دنبال داشته است. سایت باستانی که این تندیس سر در آن یافت شد، آبل بث ماکاه (Abel Beth Maacah) نام دارد و در نزدیکی شهر مدرن Metula قرار گرفته است.

https://cdnw.elicdn.com/Blog/wp-content/uploads/2018/06/3-66.jpg

الی گشت : کارشناسان و باستان شناسان مطرح دنیا، از سال ۲۰۱۲ میلادی در این منطقه در حال کاوش و حفاری هستند و این مکان را یکی از آخرین سایت های باستان شناسی بزرگ در دنیا توصیف می کنند. تپه باستانی آبل بث ماکاه به احتمال خیلی زیاد مکان مهم و استراتژیکی در عصر آهن و عصر برنز بوده است. اهمیت این منطقه آنقدر زیاد بوده که حتی نامش در کتاب مقدس هم به طور مختصر آورده شده است.

شهر باستانی آبل بث ماکاه، در آن دوران بین سه قدرت بزرگ منطقه که با هم رقیب هم بودند قرار داشت. در شرق حکومت آرامیان به مرکزیت دمشق قرار داشتند. فنیقی ها در غرب فرمانروایی می کردند و در جنوب برخی از قبایل قدرتمند بومی منطقه حضور داشتند. هنوز مشخص نشده است که آبل بث ماکاه با کدام یک از این قدرت ها دوست و همراه بوده، ولی چیزی که مثل روز روشن است، این است که مردم این شهر و دیار دائم در حال جنگ برای بقای خود بوده اند.

در یکی از داستان های کتاب مقدس گفته شده است که یکی از خیانت کاران به شاه دیوید (King David)، به این شهر پناه می برد. ارتش شاه دیوید این شهر را محاصره می کند و از حکمران آن، خیانت کار را طلب می کند. در پاسخ به این درخواست شاه، مردم آبل بث ماکاه سر این خائن را از تنش جدا کرده و آن را از دیوارهای شهر آویزان کردند. پس از این ماجرا، شاه دیوید محاصره شهر را پایان داد و به دیار خود بازگشت.

سر این تندیس باستانی، به تازگی توسط باستان شناسان یافت شده است. کارشناسان این سر را از طریق کربن مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داده است که این سر ۱۰۰ سال بعد از داستان شاه دیوید ساخته شده و متعلق به ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. جنس این تندیس شیشه ای از نوعی شیشه خاص به نام Faience است. معمولا در ساخت جواهرات و زیور آلات مصر باستان و بین النهرین از این نوع شیشه استفاده می شده است. این مجسمه حدود ۲ اینچ اندازه دارد، هیچ آسیبی ندیده است و همانند روز اولش دست نخورده باقی مانده است. این سر، ریش دارد و تاجی نیز بر روی سرش مشاهده می شود.
سر شیشه ای کشف شده

دانشمندان این تندیس کوچک را یک نمونه بسیار نادرو ارزشمند از هنر مجسمه سازی دوران باستان بر شمرده اند. هنر مجسمه سازی، در اصل شبیه سازی حیوانات یا انسان های واقعی در ابعاد مختلف تعریف می شود. مدل موی این تندیس و شکل ریش هایش، سر نخ هایی را برای شناسایی قومیت این فرد به دست می دهد. موهای این فرد موهای بلندی دارد و آن ها را به سمت پشت سرش شانه کرده است. همچنین این فرد هدبند یا تاجی به سر دارد که موهایش را نگه داشته اند. شکل و شمایل این تندیس شبیه نقاشی هایی است که مصریان باستان از مردم نژاد سامی شمال شرقی خاورمیانه کشیده اند.

هنوز مشخص نیست که این تندیس شیشه ای سر چه شخصی است یا از کدام ملیت است. اما کاملا مشخص است که فرد مورد نظر یک پادشاه یا یکی از افراد مهم سلطنتی بوده است. دانشمندان در حال تحقیق هستند تا مشخص کنند که این سر، تندیس کدام یک از پادشاهان دنیای باستان است.
محل کشف مجسمه

هنر مجسمه سازی در این منطقه رونق چشم گیری داشته. پس از مرگ شاه سلیمان، پادشاهی فلسطین به حکومت جداگانه تجزیه شد.حکومت فلسطین در شمال و جوداه (یهودا) در جنوب. دانشمندان برای تعیین هویت تندیس، نام هایی را حدس زده اند. این افراد که در کتاب مقدس نیز نامشان آورده شده، شاه بند هداد یا هزیل دمشق و شاه آخاب هستند. البته برای تعیین هویت این تندیس، به مطالعات کارشناسی و بسیار گسترده تری احتیاج است.

دانستن اینکه این تندیس مربوط به چه شخصی است، به سوالات تاریخی و مهم بسیاری پاسخ خواهد داد. با این حال، متاسفانه منابع شناخته شده ای به غیر از کتاب مقدس و برخی روایات تاریخی در این زمینه وجود ندارد. نوعی سر نخ و ارتباط دیگر هم وجود دارد که می تواند در این موضوع کمک حال باشد. ایزابل (Jezebel) یکی ملکه بسیار قدرتمند بود که در همان سال های ساخت تندیس زندگی می کرد. در کتاب مقدس، ایزابل به عنوان یک زن بت پرست که خدای بال را می پرستید، توصیف شده است. او دختر اتیبال تیر و همسر شاه آخاب بوده است. کارشناسان احتمال داده اند که ایزابل در آن دوران بر شهر آبل بث ماکاه که یک شهر مرزی و در حقیقت به عنوان یک پاسگاه مرزی بوده، حکمرانی می کرده است. دانشمندان به دنبال این هستند تا از داستان ایزابل برای شناسایی هویت این مجسمه استفاده کنند.
منطقه باستانی

به هر حال، باستان شناسان قصد دارند تا حفاری هایشان در این منطقه باستانی را ادامه دهند. آن ها امیدوارند تا در حین کاوش هایشان، سر نخ های جدیدی راجع به اینکه این مجسمه شیشه ای متعلق به کیست و همچنین شاه آبل بث ماکاه در آن زمان که بوده است، پیدا کنند. به این منظور تیم های حرفه ای باستان شناسی از اقصی نقاط دنیا، به فلسطین دعوت شده اند تا رمز و رازهای این کشف تاریخی ارزشمند را آشکار سازند و به سوالات بدون جواب بسیاری که ایجاد شده است، پاسخ دهند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *