پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۴ بعد از ظهر به وقت تهران

کاهش شدید قیمت طلا در بازار های جهانی

کاهش شدید قیمت طلا در بازار های جهانی
کاهش شدید قیمت طلا در بازار های جهانی

مجله انلاین دوستان : در روز دوشنبه، قیمت‌های طلا با افت شدید موفق به ثبت رکورد کاهشی چهار هفته‌ای شد. از نظر تکنیکی، فشار فروش که شامل توقف سفارش‌های فروش بود، بازار را با افت روبرو کرد زیرا هیچ نشانه‌ای برای افزایش قیمت‌ فلزات گرانبها در این روز وجود نداشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه خبری کیتکو، براساس آخرین آمار، طلا برای تحویل در ماه آوریل با کاهش ۲۴٫۵۰ دلار به سطح ۱۳۱۱٫۵۰ دلار در هر اونس رسید. طلای نقدی نیز با کاهش حدود ۲۰ دلاری به قیمت ۱۳۱۲٫۱۰ دلار در هر اونس رسید. نقره نیز برای تحویل در ماه می با کاهش ۰٫۲۵۵ دلار به سطح ۲۰٫۰۵۵ دلار در هر اونس رسید.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک HSBC در چین، شاخص خرید مدیران از ۴۸٫۵ در ماه فوریه به ۴۸٫۱ رسیده است. در حقیقت روند انتشار آمار اقتصادی کم‌تر از حد انتظار در کشور چین، ادامه دارد و این سوال را ایجاد می‌کند که “آیا چین از محرک پولی برای رونق بخشیدن به اقتصاد کمک می‌کند؟” روند انتشار آمارهای ضعیف‌ از چین، یک عامل کاهشی در بازار مواد خام همانند فلزات گرانبها است.

از سوی دیگر شاخص خرید مدیران آمریکا نیز از ۵۷٫۱ در ماه فوریه به ۵۵٫۵ در ماه مارس رسیده است. این آمار اثر بسیار کمی بر روی بازارها داشت. از سوی دیگر، شاخص خرید مدیران اروپا نیز از ۵۳٫۳ در ماه فوریه به ۵۳٫۲ در ماه مارس رسیده است در حالی که انتظار می‌رفت این رقم معادل ۵۳٫۳ باشد. شاخص کم‌تر از ۵۰٫۰ نشاندهنده رکود و بالاتر از ۵۰٫۰ نشاندهنده رشد است.

بازارهای بورس آمریکا و اروپا نیز به دلیل اخبار شاخص خرید مدیران چین، تحت فشار بودند. البته بازارهای بورس آسیایی، کمتر تحت تاثیر قرار گرفتند و حتی بازدهی هم داشتند. بازارهای اروپایی همچنان تحت تاثیر پیوستن جزیره کریمه به روسیه در هفته گذشته هستند.

مساله تنش بین اوکراین و رسیه هم‌چنان توسط بازارها رصد می‌شود. در آخر هفته گذشته، ارتش روسیه به پایگاه‌های نظامی اوکراین حمله کرده است. رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما، به هدف تشویق کشورها برای تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در این هفته به اروپا و چین سفر خواهد کرد. نشست هفت در مورد تنش بین اوکراین و روسیه نیز در روز دوشنبه برگزار خواهد شد. هر گونه بالاگرفتن تنش‌ها بین روسیه و اوکراین به سرعت ریسک گریزی را در بازارها افزایش خواهد داد و در نتیجه تقاضا برای ذخیره‌سازی طلا (شکل گیری خانه امن) را افزایش خواهد داد.

روند نوسانات قیمت طلا در سه روز گذشته در نمودار زیر قابل مشاهده است. با توجه به اینکه با باز شدن بازارهای آسیایی، قیمت‌ها اندکی افزایش یافته‌اند، به نظر می‌رسد که به دلیل افت شدید قیمت‌ها، خریداران چینی که در پی کسب سود و سوداگری هستند وارد بازار شوند و باعث افزایش قیمت‌ها شوند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *