پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۵ بعد از ظهر به وقت تهران

ژاپنی ها در هنگام وقوع زلزله چه می کنند؟ +عکس

ژاپن یکی از زلزله خیز ترین کشورهای جهان است، حدود یک / پنجم زلزله های بزرگ جهان در این کشور به وقوع می پیوندد، اما با وجود آمار بالای زلزله ها، چرا تلفات و خسارات جانی و مالی در این کشور بسیار ناچیز است؟ مردم ژاپن در زمان وقوع زلزله چه می کنند؟!

باشگاه خبرنگاران: آمار‌ها نشان می‌دهند کشور ژاپن زلزله خیز‌ترین کشور دنیا است و حدود ۲۰ درصد از زمین لرزه‌های دنیا (با قدرت بیش از ۶ ریشتر) دراین کشور رخ می‌دهد.

اهالی کشور ژاپن از دوران کودکی برای حفظ ایمنی و سلامت درزمان بروز زلزله آموزش‌های لازم را می‌بینند و در زمان بروز این فاجعه طبیعی از آمادگی قبلی برخوردار هستند.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

باوجود پیشرفت فناوری ساختمان سازی در این کشور، اما اهالی کشور ژاپن و نیز گردشگر‌هایی که به این کشور مسافرت می‌کنند باید اقدام‌های ایمنی در زمان بروز زلزله را بیاموزند.

در زمان زلزله اگر داخل ساختمان هستند به زیر میز‌ها پناه می‌برند تا از برخورد اشیا یا شکسته شدن پنجره‌ها مصون بمانند، دراین زمان عجله‌ای برای خروج از ساختمان ندارند و دریک وضعیت ایمن قرار می‌گیرند تا زلزله به اتمام برسد.

آمار‌ها نشان می‌دهند درصد بالایی از جراحت و مرگ و میر افراد درزمان خروج از ساختمان درحین زلزله و سقوط از ارتفاع یا خراب شدن دیوار‌ها رخ می‌دهد.

پس از بروز زلزله بلافاصله گاز، اجاق خوراک پذیری و سایر وسایل برقی و گازی را خاموش می‌کنند. یکی از خطر‌های بسیار جدی پس از بروز زلزله آتش سوزی است. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از حضور در آشپزخانه خودداری کنند، زیرا امکان نشت گاز و بروز آتش سوزی وجود دارد.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

در زلزله سال ۱۹۲۳ توکیوی ژاپن بیش از ۱۴۲ هزارنفر جان خود را ازدست دادند، این زلزله ظهر ودرزمانی که اهالی خانه مشغول پخت و پز بودند رخ داد و سبب آتش سوزی‌های گسترده شد و بسیاری از افراد در اثر آتش سوزی جان خود را از دست دادند.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

همیشه درب و پنجره‌های خانه را چک کنید و از درب‌های استاندارد برای خانه و محل کار خود استفاده کنید. اهالی ژاپن درصورت بروز زلزله بلافاصله نزدیک‌ترین درب خانه، محل کار یا درب فرار از خطر را بازمی کنند تا شانس بیشتری برای خروج و نجات خود داشته باشند.

در اثر زلزله قفل درب‌ها و پنجره‌ها خراب می‌شود و امکان قفل شدن آن‌ها وجود دارد به همین دلیل درزمان بروز زلزله بلافاصله درب‌ها را باز کنید تا شانس بیشتری برای خروج از ساختمان پس از پایان زلزله داشته باشید.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

اهالی ژاپن اگر در خارج از خانه یا محل کار قرارداشته باشند وزلزله آغاز شود از قرارگرفتن در نزدیک ساختمان ها، تیر چراغ برق، تابلو‌های تبلیغات شهری، چراغ‌های راهنمایی، دیوارها، خطوط فشارقوی برق و ماشین آلات صنعتی، چون جره ثقیل خودداری می‌کنند وبه یک مکان باز می‌روند تا کمتر درمعرض سقوط اشیا و آسیب دیدگی قرار بگیرند.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

اگر در زمان بروززلزله در ایستگاه قطار یا مترو قراردارند نظم را حفظ می‌کنند و با کارکنان مترو یا قطار شهری همکاری می‌کنند و به آرامی ایستگاه را ترک می‌کنند.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

ژاپنی‌ها به توریست‌ها و مسافران توصیه می‌کنند پس از وقوع زلزله اخبار رااز شبکه‌های ملی و منابع موثق دریافت کنند واگر زبان ژاپنی بلد نیستند از مترجم کمک بگیرند.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

پس از زلزله امکان تخلیه برخی مکان‌های آسیب پذیر وجود دارد مانند پل ها، جاده‌ها و دیگر زیرساخت‌ها برای رسیدگی سریع‌تر به مجروحان احتمالی به همین دلیل پرهیز از حضور غیر ضروری در اتوبان‌ها و جاده‌ها اهمیت دارد.

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

درکشور ژاپن به دلیل مجاورت با دریا، پس از وقوع زلزله امکان سونامی (امواج دریا باقدرت و ارتفاع بالا که به سمت ساحل می‌آیند) وجود دارد .

نحوه مراقبت ژاپنی ها از خود در زمان زلزله

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد بلافاصله ساحل را ترک کنند و به مناطق مرتفع بروند تا کمتر درمعرض سیل و سونامیقراربگیرند.
با رعایت این راهکار‌ها با درصد کمتری فرد دچار آسیب پس از زلزله می‌شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *