چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۲ قبل از ظهر به وقت تهران

چگونه روکش مبل بدوزیم؟

متاسفانه روکش‌های موجود در بازار، اندازه‌ی هر مبلی نمی‌شوند پس بهتر است خودتان دست به کار شوید پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. دوخت این گونه روکش‌ها راحت است و آن‌ها می‌توانند به راحتی از مبل جدا شوند و هم چنین قابل شست و شو نیز هستند. فقط لازم است که با دقت و حوصله، مراحل کار را دنبال کنید، به جزئیات توجه کنید و قبل از دوخت نهایی،‌ قطعه‌های موردنظر را با سوزن بهم وصل کنید تا پروسه‌ی دوخت، راحت‌تر و دقیق‌تر طی شود.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت دوخت کاور مبل را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک دوزنده کاور مبل در تهران باشید می‌توانید درخواست دوخت کاور مبل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

ابتدا مبل را اندازه گیری کنید؛ از زمین تا سمت چپ مبل، قسمت بالایی، نشیمنگاه و دسته‌ها و سپس سمت راست آن. به میزان شش اینچ به اندازه گیری‌های خود اضافه کنید تا جا برای دوخت و درزها داشته باشید. به میزان اندازه‌ی بدست آمده، پارچه‌ی موردنظر خود را خریداری کنید.
قسمت جلویی و پشتی مبل را اندازه بگیرید و شش اینچ به اندازه‌های بدست آمده، اضافه کنید. سپس به اندازه‌ی کلی، پارچه بخرید. در اندازه گیری بسیار دقت کنید تا در مراحل بعدی، دچار مشکل نشوید.
تشکچه مبل را از جلو تا عقب اندازه بگیرید و سپس اندازه را دوبرابر کنید. از بالا به پایین تشکچه را هم اندازه گیری کنید تا اندازه‌ی ضخامت آن بدست آید، این کار را برای طرفین تشکچه نیز انجام دهید. در نهایت دو اینچ به کل اندازه گیری‌ها اضافه کنید.

اگر پارچه‌ی خریداری شده ممکن است که آب برود، قبل از استفاده آن را بشویید. معمولا پارچه‌هایی که کتانی هستند، این مشکل را دارند. سعی کنید زمانی که پارچه هنوز نم دارد از آن استفاده کنید تا چین و چروکی بر روی آن به وجود نیاید و مجبور نشوید که پارچه را اتو کنید.
پارچه را روی مبل بیندازید و مطمئن شوید که همه‌ی سطوح را پوشانده است. گوشه‌ی پایینی و عقبی پارچه را به سمت بالا تا بزنید تا با قسمت پشتی مبل، مماس شود. همین کار را برای سمت راست مبل نیز تکرار کنید و سپس با استفاده از سوزن ته گرد، قسمت‌هایی را که قرار است به هم دوخته شوند، مشخض  کنید. قسمت‌های اضافی پارچه را ببرید.
قطعات پارچه را در اطراف مبل، با سوزن بهم فیکس کنید. دوختن چنین روکشی، نیازمند به دقت فراوان است. باید حواستان باشد که چگونه قسمت‌های مختلف را برش می‌دهید. قبل از برش، با استفاده از سوزن قسمت‌های مختلف را بهم وصل کنید تا بعدا بتوانید آن‌ها موقتا بهم کوک بزنید. پروسه‌ی کوک زدن می‌تواند با دست یا چرخ خیاطی انجام شود.
قطعه‌ی کوک زده را روی مبل بیندازید و تغییرات لازم را روی آن اعمال کنید. بعد از اینکه از نتیجه‌ی نهایی مطمئن شدید، دوختن را شروع کنید.

پارچه را به اندازه‌ی بالا، پایین و چهار طرف تشکچه مبل، ببرید. هر چهارقطعه را با استفاده از سوزن ته گرد بهم متصل کنید تا یک چهارگوش تشکیل شود. سپس قطعات بالایی و پایینی را به این چهار قطعه متصل کنید. حواستان باشد که یک درز را سنجاق نزنید.
قسمت‌های سنجاق زده را بهم بدوزید به جز قسمتی که باز گذاشته اید. سپس روکش‌ دوخته شده را برگردانید و تشکچه را درون آن قرار دهید. حالا زمان این است که قسمت ورودی را بدوزید.

وسایل موردنیاز:
⦁ متر خیاطی
⦁ پارچه
⦁ سوزن ته گرد
⦁ قیچی
⦁ چرخ خیاطی

حواستان باشد که قبل از دوخت نهایی، تمامی قطعات را با استفاده از سوزن، بهم متصل کرده و از درست کنار هم قرار گرفتن آن‌ها، مطمئن شوید.
برای کارهای ابتدایی، از پارچه‌های کتانی استفاده کنید و سپس به سراغ پارچه‌های طرح‌دار بروید.

 

 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *