پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸ بعد از ظهر به وقت تهران

هر ساعت دو نفر در جاده ها می میرند

رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش آمار تلفات رانندگی در کشور و مرگ دو نفر درهر ساعت در جاده‌های کشور خبر داد. به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار سید کمال هادیانفر در نشست صبح دیروز با اشاره به آغاز طرح انضباط ترافیکی در کشور از ابتدای مهرماه گفت: ۲۷ درصد کشته‌های حوادث رانندگی در کشور عابران پیاده هستند و ۸۲ درصد تلفات در شهرهای شمالی را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل می‌دهند. طبق بررسی‌های ما افراد بالای ۵۰ سال که قادر نیستند از روگذرها و پل‌های عابر استفاده کنند با عبور از عرض خیابان دچار حادثه شده و آمار فوتی‌ها افزایش می‌یابد.

https://www.rishenews.com/assets/rishe.ir/styles/org/public/repo/pics/1394/08/11//pic-17191-1446445794.jpg?itok=0vxBuw_0

آمار تکان دهنده مرگ در جاده‌ها

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: وضعیت تصادفات در دو سه سال گذشته نه تنها کاهش نداشته که با روندی افزایشی روبه‌رو بوده است. به‌طوری که این آمار در سال ۹۶، ۱.۲ و در سال ۹۷ به ۱.۷ رسیده است. روزانه ۴۶ نفر در کشور جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهند. یعنی هر ساعت ۲ نفر کشته می‌شوند، امیدوارم وزارت بهداشت و وزارت راه وارد عمل شوند تا بتوانیم کاهش تلفات را داشته باشیم.

 

دوربین‌های معیوب در جاده‌ها

هادیانفر ادامه داد: ۲هزار دوربین در سطح جاده داریم که ۴۹ درصد آن معیوب است. قرار است ۲ هزار دوربین دیگر نیز اضافه شود که هنوز اقدامی نشده و امیدواریم در وزارت راه مناقصه در این باره انجام شود.

 

ابلاغ توقیف خط تولید پراید

وی با تأکید بر اینکه اجرای قانون اولویت پلیس است افزود: روند تولید پراید در سال ۹۹ متوقف می‌شود. در این زمینه نامه رسمی داده و ابلاغ کرده‌ایم. ما از خودروسازان می‌خواهیم که یا قیمت خودروهای ایمن را پایین بیاورند یا اقدام به تولید خودروی ارزان و ایمن برای قشر ضعیف کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود.

 

زنان بازرس نامحسوس می‌شوند

رئیس پلیس راهور با اشاره به اجرای طرح بانوان فرهنگ یار ترافیکی با هدف کاهش حوادث ترافیکی گفت: ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از زنان ایرانی دارای گواهینامه رانندگی هستند که آموزش این افراد برای توسعه فرهنگ ترافیکی در دستور کار است و بانوان بویژه زنانی که دارای مدرک کارشناسی هستند می‌توانند به‌عنوان بازرس نامحسوس از پلیس راهور حکم گرفته و در این زمینه پلیس را یاری کنند.

 

قفل چرخ به جای جرثقیل

هادیانفر با اشاره به اینکه بزودی قفل چرخ جایگزین جرثقیل خواهد شد، گفت: وقتی خودرویی با جرثقیل جابه‌جا می‌شود به راننده و مالک خودرو شوک زیادی وارد می‌شود. بنابراین قفل چرخ جایگزین جرثقیل خواهد شد. همچنین بزودی ستادهای ترخیص خودرو تعطیل می‌شود تا مردم به جای مراجعه حضوری از طریق اینترنت مراحل را انجام دهند.

 

خودروهای لوکس مجوز خروج از مناطق آزاد را ندارند

رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اجرای طرح هوشمندسازی پلیس در جزیره کیش ادامه داد: خودروهای ۲۵۰۰ سی سی فقط برای مناطق آزاد ترخیص می‌شوند و تنها سالی یک بار می‌توانند از این مناطق خارج شوند و اگر بیش از یک بار باشد، توقیف خواهند شد. پلاک‌های گذر موقت اجازه خرید و فروش درغیر از مناطق آزاد را ندارند. خودروهای ۲۵۰۰ سی سی به استثنای خودروهای امریکایی می‌توانند در سرزمین اصلی یک بار سفر کنند اما تردد حتی برای یک بار خودروهای لوکس مانند لامبورگینی، پورشه و… متعلق به مناطق آزاد در سایر نقاط کشور ممنوع است.

 

طرح کاهش آلودگی هوا

هادیانفر در مورد طرح کاهش آلودگی هوا نیز گفت: در طرح زوج و فرد هر خودرو به طور متوسط دو بار در هفته اجازه تردد داشت و پس از آن ملزم به پرداخت جریمه بود، اما در طرح جدید هر خودرو یک و نیم روز در هفته اجازه تردد دارد اما اگر پول بدهد می‌تواند دفعات تردد خود را بالا ببرد. این طرح مربوط به شهرداری است و ارتباطی به پلیس ندارد اما در طراحی آن به کسب درآمد بیشتر توجه شده است.

 

معضل تجاری شدن خانه‌های مسکونی

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری ادامه داد: در سال‌های اخیر شهرداری تهران در بسیاری از مناطق بدون توجه به موضوع جای پارک خودروها، منازل مسکونی را مکان‌های تجاری مانند کافی شاپ، رستوران و… کرده است. همین موضوع سبب می‌شود که خودروها مجبور به پارک دوبل یا… شوند و ترافیک در بسیاری از معابر زیاد شود. در این شرایط جریمه یا انتقال خودرو با جرثقیل مؤثر نیست و باید شهرداری فکری برای آن کند.‌

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *