پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۰ بعد از ظهر به وقت تهران

مدیران پرسپولیس و استقلال بر اساس چه متر ومعیاری انتخاب می شوند؟

 جعفر سمیعی؛ اسم این بنده خدا را چند بار شنیده‌اید؟ شاید کسانی که خبرنگار تخصصی در حوزه ورزش هستند با او آشنایی داشته باشند، اما خیلی بعید است که هواداران فوتبال و به‌خصوص مردم عادی حتی اسمش را شنیده باشند! مهم نیست، مهم این است که جعفر سمیعی حالا مدیرعامل پرسپولیس است و قرار است در راس این باشگاه بزرگ مدیریت کند. کسی که تا همین دیروز و پریروز مسوول حراست وزارت ورزش و جوانان بود؛ بدون حتی یک روز مدیریت ورزشی در باشگاهی بزرگ. سوال اینجاست که چرا انتخاب‌هایی (البته بگوییم انتصاب) به این شکل انجام می‌شود و چرا فردی که هیچ تخصصی در فوتبال ندارد می‌شود راس یک باشگاه بزرگ در لیگ‌برتر؟

مدیران پرسپولیس و استقلال بر اساس چه متر ومعیاری انتخاب می شوند؟

 اوج بی‌ثباتی در مدیریت سرخابی‌ها
جعفر سمیعی چهارمین مدیر پرسپولیس در یک سال اخیر است. تقریبا هر سه‌ماه یک مدیر‌عامل و این یعنی اوج بی‌ثباتی در زمینه مدیریت. البته اوضاع در دیگر تیم پرطرفدار پایتخت یعنی استقلال هم چندان بهتر نیست؛ آبی‌ها سال گذشته در چنین زمانی امیرحسین فتحی را به عنوان مدیرعامل خود می‌دیدند ولی او پس از ماجرای استراماچونی استعفا داد و پس از این اتفاق، اسماعیل خلیل‌زاده،
علی فتح‌ا…زاده و احمد سعادتمند هر کدام مدتی مدیریت استقلال را بر‌عهده داشتند و اکنون هم احمد مددی سرپرست موقت باشگاه است و احتمالا او هم به زودی جای خود را به گزینه دیگری خواهد داد تا چرخه تغییرات در این دو تیم ادامه پیدا کند.
 مقصر شماره یک؛ وزارت ورزش و جوانان
در چنین شرایطی که این دو باشگاه پرطرفدار پایتخت در بدترین شرایط مدیریتی به سر می‌برند، انگشت اتهام به سوی وزارت ورزش و جوانان است که با انتخاب‌های عجیب خود و تغییرات فراوان باعث شده این دو باشگاه چنین اتفاقاتی را تجربه کنند. وزارتی که انتخاب‌هایش نه بر اساس شایسته‌سالاری که به واسطه روابط صورت می‌گیرد و با همین روند در چند سال اخیر هزینه‌های فراوانی به این دو باشگاه تحمیل کرده و منابع مالی را هدر داده است.
 پس توصیه‌های مجلس چه شد؟
چندی پیش مجلس شورای اسلامی به دلیل نابسامانی ورزش ایران به خصوص شرایط دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از وزیر در این زمینه توضیح خواست. با این حال به نظر می‌رسد دوستان در وزارتخانه توصیه‌های لازم را از یک گوش گرفته و از گوش دیگر در‌کرده‌اند. ظاهرا وزارت ورزش و تصمیم‌گیرانش هیچ درکی از اهمیت این دو باشگاه برای هواداران پرشمار خود ندارند و کار را به جایی رسانده‌اند که هر روز صدای اعتراض‌ها بلندتر می‌شود. تجمعات ماه‌های اخیر هواداران این دو تیم مقابل مجلس آن هم در شرایط کرونایی نشان می‌دهد هواداران تا چه اندازه از شرایط تیم‌های خود ناراضی هستند و با ناامیدی از وزارتخانه مقابل مجلس تجمع کردند تا بلکه نمایندگان صدای آنها را بشنوند و فکری به حال این دو تیم کنند.
 وزارتخانه فیلتر ندارد؟
سوالی که خیلی‌ها از وزارتخانه و شخص وزیر دارند این است که چه فیلترهایی برای انتخاب مدیرعامل وجود دارد؟ یک نفر که می‌خواهد مدیرعامل پرسپولیس یا استقلال شود باید چه تحصیلاتی داشته باشد؟ کجا مدیریت کرده باشد و … ظاهرا هیچ چیزی غیر از رفاقت!
رفاقت و آشنایی با وزارت ورزش کافی است تا پست‌هایی به این مهمی به افراد برسد. چه خوب است  تصمیم‌گیران این دو باشگاه یک بار درباره متر و معیار انتخاب‌های عجیب و غریب خود صحبت کنند و به همه بگویند مدیران دو باشگاه براساس چه سابقه‌ای انتخاب شده و از چه فیلترهایی رد شده‌اند. این روزها میانگین عمر مدیریت در استقلال و پرسپولیس به کمتر از سه ماه رسیده و در این فاجعه نقش وزارت ورزش که در جزئی‌ترین اتفاقات این دو باشگاه هم دخالت می‌کند، پررنگ‌تر از عوامل دیگر است.


جعفر سمیعی:
آمده‌ام با فساد مبارزه کنم

جعفر سمیعی پس از انتخاب به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس ضمن تشکر از اعتماد وزیر ورزش و جوانان و اعضای هیات‌مدیره گفت: مسوولیت سختی به دوش ما گذاشته شده و با امید به خدا و حمایت پیشکسوتان و هواداران عزیز انشاا… بتوانیم مسیر موفقیت‌های پرسپولیس را ادامه دهیم. من برای تحقق پنج هدف به پرسپولیس آمده‌ام، هدف اول ایجاد شرایط لازم برای کسب قهرمانی آسیا است که در این مسیر همه اقدامات لازم در حوزه مدیریتی و پشتیبانی انجام می‌شود. هدف دوم و مهم ورود باشگاه پرسپولیس به بازار سرمایه و فرآیند خصوصی‌سازی است که با قدرت روندی که شروع شده را ادامه می‌دهم تا این اتفاق تاریخی به‌سرعت انجام شود.سمیعی مبارزه با باندهای فساد را هدف سوم خود عنوان کرد و افزود: متاسفانه یکی از اتفاقات تلخ اطراف باشگاه که آرامش تیم و باشگاه را به هم زده، حضور باندهای فساد است که با همه توان با این پدیده شوم مبارزه خواهم کرد.
وی تغییر ساختار باشگاه را هدف چهارم خود عنوان کرد و گفت: به سرعت کمیته فنی با نظر و همفکری پیشکسوتان، کمیته انضباطی با نظر حقوقدانان ورزشی و کمیته اقتصادی با کمک فعالان اقتصاد ورزشی و به منظور تامین منابع مالی تشکیل می‌شود و البته کانون هواداران نیز با رویکرد تعاملی تقویت خواهد شد. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس  هدف پنجم را به کارگیری همه ظرفیت‌های موجود در باشگاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه ظرفیت‌های موجود در جمع پیشکسوتان و هواداران برای مباحثی همچون توسعه و تقویت فوتبال پایه و همچنین ظرفیت‌های موجود در بین هواداران برای اقدامات فرهنگی و اقتصادی مغفول مانده، به همین منظور، برنامه ویژه‌ای برای استفاده از این ظرفیت‌ها داریم.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *