سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۲ بعد از ظهر به وقت تهران

ماکرون از بولتون در ایران‌ستیزی سبقت گرفت

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز در ملاقات با رییس جمهور امریکا گوی سبقت را در ایران ستیزی از جان بولتون هم ربود.

http://static3.baeghtesad.com/thumbnail/gkGBypipUOht/WGagCvUcBtofU_ezquEZEM17369qj-Xs1Qma1Zx0tvXxLFoHDVlMZMr2GxWq_etcZ07QapxrAEi7eqi5B8AXsEIKVQR2SmsqDYSOMpXeO9a1ok8iN6K5sQ,,/trump-macron-paris.jpg

ماکرون با اظهاراتی تعحب اور و مشابه ادبیات جان بولتون که این روزها ترامپ نیز تلاش می کند از ان فاصله بگیرد، عملا از جایگاه رییس جمهور کشوری که مدعی پایبندی به برجام است خارج شد‌.

معلوم نیست تاکید بر ضرورت انجام مذاکرات جدید با ایران برای به تعبیر وی ؛ “گسترش مفاد برجام ” بر اساس کدام بند از برجام مطرح شده است؟!

ماکرون در کلام و برای خوشایند ترامپ، عملا برجام را نقض کرده و با وجود۱۵ گزارش مثبت آژانس انرزی اتمی در مورد فعالیتهای هسته ای ایران اعلام کرده: “می‌خواهیم مطمئن شویم آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند.”

رییس جمهور فرانسه با عبور غیر متعارف از مبانی حقوق بین الملل، درباره سیستم دفاعی ایران به صراحت اظهار نموده: “ما می‌خواهیم فعالیت آنها در زمینه موشک‌های بالستیک را کاهش دهیم.”

ماکرون بدون توجه به نفوذ منطقه ای ایران که اصلی ترین ظرفیت مقابله با تروریسم بوده و همواره به عنوان ابزار ایجاد ثبات و امنیت در خدمت ملتهای منطقه قرار داشته است، حرف‌های جان بولتون را تکرار کرده و گفته: “می‌خواهیم فعالیت منطقه‌ای آنها(ایران) را مهار کنیم.

رییس جمهور فرانسه با بیان این گزاره که “ما باید با یکدیگر این چهار هدف را محقق کنیم”،عملا خود را در کنار کشوری قرارداده که با خروج از برجام و نقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت مجموعه هنجارهای حقوقی و بین المللی را زیر پا گذاشته و خود را در قامت یک باجگیر جهانی معرفی کرده است.

اگرچه وضعیت ماکرون از نظر محبوبیت مردمی و امکان مدیریت بحرانهای اجتماعی و اقتصادی در فرانسه نزدیک به فاجعه است و تاثیر اظهارات وی از اتاق ملاقات با ترامپ نیز فراتر نمی رود، اما بعید به نظر می رسد ترامپ که بشدت در بحرانهای خود ساخته گرفتار شده و بدنبال فعال کردن میانجی برای تغییر وضعیت است بتواند کمکی به رییس جمهور جوان و ناپخته فرانسه برای مقابله با چالشهای داخلی و بین المللی این کشور بکند/ نورنیوز

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *